CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD

 

Biezekapelstraat 4 te 9000 Gent

 

Artikel 5. De wijze van communiceren tussen de geledingen van het Erkenningsdecreet

 

De Vlaamse Regering bepaalt op welke wijze de communicatie opgelegd door dit decreet en het decreet van 7 mei 2004 verloopt tussen de lokale geloofsgemeenschap, het bestuur van de eredienst, het centraal bestuur, het representatief orgaan, de financierende overheid, de adviserende gemeente en de Vlaamse Regering.1

1. Communicatiebesluit van de Vlaamse Regering d.d. 01.04.2022 met gedeeltelijke inwerkingtreding vanaf 07.07.2022.

 

 

 

Er wordt verwezen naar artikel 57/1 van het Eredienstendecreet van 07.05.2004 dat inspeelt op de nieuwe evoluties op het vlak van communicatie. In het besluit van de Vlaamse Regering zullen de wijzen waarop de kennisgevingen of verzendingen moeten gebeuren, nauwkeurig omschreven worden.

Uitvoeringsbesluit Communicatie van 01.04.2022

Het uitvoeringsbesluit van 13.05.2016 wordt opgeheven. Het nieuw communicatiebesluit van 01.04.2022 werd in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd op 27.06.2022 met inwerkingtreding op 07.07.2022, behalve de artikelen 2, 3 en 6 die ingaan vanaf 01.02.2023.

Dit besluit bepaalt dat alle communicatie tussen de volgende instanties elektronisch verloopt vanaf 01.02.2023: de kerkbesturen, bestaande, toekomstige, en in aanvraag; de centrale kerkbesturen; de toezichthoudende overheid, de financierende overheid, zowel stad als provincie; de eventueel adviserende gemeente; de provinciegouverneur; de Vlaamse Regering (zie Communicatiebesluit, art. 2, § 1).

De technische voorwaarden worden bewaakt door de Vlaamse Regering door zijn verzelfstandigd Agentschap Binnenlands Bestuur (ibidem, art. 2, § 1, alinea 2).

Het tijdstip van het bericht (ibidem, art. 2, § 2) wordt enerzijds vastgelegd op het tijdstip waarop het bericht het informatiesysteem van de verzender verlaat en anderzijds op het tijdstip dat het bericht toegankelijk wordt voor de ontvanger.

Dit onderscheid maakt het mogelijk dat berichten die met verlate tijdstipuitwerking op onderscheiden ogenblikken als verzonden en als ontvangen kunnen worden aangeduid.

Storingen in het elektronisch verkeer zijn onderworpen aan voorwaarden. Vooreerst moet de storing langer duren dan 4 uur. Vervolgens moet de (technische) storing bekend gemaakt worden door het Agentschap Binnenlands Bestuur op zijn webstek (zie ibidem, art. 3).

Deze bekendmakingswijze is verwonderlijk. Meestal treedt een langdurige storing op, op de webstek van de verzender, hetzij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Als deze webstek onbereikbaar is, hoe kan men dan de storing publiek maken op zijn webstek?

Bij langdurige storing wordt overgeschakeld op een communicatie met een papieren drager, hetzij een aangetekend schrijven, hetzij tegen afgifte van een ontvangstbewijs (zie ibidem, art. 3, alinea 2 e.v.).

De alle-communicatie-idee is beperkt tot de administratieve documenten. Klachten aan de toezichthoudende overheid moeten nog altijd op een papieren drager geuit worden, hetzij mits een aangetekend schrijven, hetzij mits een bewijs van ontvangst (zie ibidem, art. 4, alinea 1).

Maar klachten gericht aan de Provinciegouverneur of de Vlaamse Regering mogen ingediend worden met een specifiek digitaal formulier (zie ibidem, art. 4, alinea 2).

De uitwisseling van persoonsgegevens (zie ibidem, art. 5) als opgelegd in het Erkenningsbesluit, E.Art. 16, 5° , is beschermd door de opgestelde protocollen van het Agentschap Binnenlands Bestuur (zie ook Erkenningsbesluit, E.Art. 47, § 8).

 

Uitvoeringsbesluit Communicatie d.d. 13.05.2016 (opgeheven vanaf 01.04.2022 met gedeeltelijke uitwerking op 07.07.2022)

Bij Besluit van 13.05.2016 heeft de Vlaamse Regering de elektronische indiening van documenten mogelijk gemaakt. Hierbij moet geen onderscheid gemaakt worden tussen de notulen van een vergadering en / of de financiële of de boekhoudkundige geschriften. Het besluit werd op 01.07.2016 in het Staatsblad gepubliceerd.

Er werd geen expliciete geldigheidsdatum bekend gemaakt. Het besluit treedt aldus in werking na 10 dagen te rekenen vanaf zijn publicatie, dit is vanaf 11.07.2016.

Artikel 2 van het besluit somt de communicatiewijzen op, namelijk:

-        met een brief;

-        door afgifte tegen ontvangstbewijs;

-        op digitale wijze onder de voorwaarden, vermeld in artikel 3, en op voorwaarde dat het bestuur van de eredienst of het centraal bestuur in kwestie daarvoor gekozen heeft.

 

 

ReligioPoint / ReligioSoft

Het Agentschap Binnenlands Bestuur, Erediensten heeft beslist dat ReligioPoint aan de voorwaarden opgesomd in artikel 3, 1° - 3° van het besluit voldoet. Op haar webstek deelt ze dat expliciet mee. Deze bevestiging kan hier geraadpleegd worden (Standpunt van de permanente werkgroep erediensten; datum validatie 01/07/2016).

 

 

© PéDéWé 03.2022. Hoewel de teksten in de groene kaders hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.

 

Naar E.Art. 4

Home

Naar E.Art. 6