Opgelegde verplichtingen
De nog bestaande besturen van
de eredienst, die erkend werden vóór de inwerkingtreding van het
Erkenningsbesluit, hetzij v29.12.2021, moeten zich conformeren
aan de verplichtingen opgelegd door het Erkenningsbesluit. Dit wil zeggen,
ze moeten de nieuwe en bestaande regels volgen.
De Vlaamse Regering wil alle besturen op éénzelfde manier
behandelen. Dit Erkenningsdecreet heeft tot doel om voor alle besturen van
de eredienst een gelijke regeling in te voeren. Er zal niet langer een
onderscheid gemaakt worden tussen de besturen van de eredienst op basis van
de datum van erkenning.
Ook de reeds bestaande besturen van de eredienst moeten voldoen aan
de verplichtingen in hoofdstuk 3, ongeacht de datum van erkenning. Ze
zullen ook kunnen gesanctioneerd worden in geval van niet-naleving van deze
verplichtingen alsook in geval van niet-naleving van de verplichtingen in
het eredienstendecreet (zie
MvT, p. 66).
Binnen het 1 jaar
Het bestuur van de eredienst moet aantonen, bewijzen voorleggen, of
documenten bijhouden, documenten afgeven :
E.Art. 16, 2°, littera c : het onderhouden van duurzame contacten met de lokale overheid van
de gemeente waar de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst
gelegen zijn;
E.Art. 16, 2°, littera d : het respecteren van het principe van goed nabuurschap en het
onderhouden van duurzame contacten met de lokale gemeenschap waar de
gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst gelegen zijn;
E.Art. 16, 4° :
het kan een bewijs voorleggen dat het bestuur van de eredienst houder is
van zakelijke rechten op de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de
eredienst of, bij gebreke daarvan, wanneer de gebouwen bestemd voor de
uitoefening van de eredienst geen eigendom zijn van een publieke
rechtspersoon, kan het een afschrift voorleggen van een overeenkomst die
met de eigenaar van de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de
eredienst is gesloten over het gebruik van de gebouwen door het bestuur van
de eredienst;
E.Art. 16, 5° :
het deelt de voor- en achternaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres,
telefoonnummer, nationaliteit, geboortedatum en geslacht van de bedienaars
van de eredienst, hun vervangers en de leden van het bestuursorgaan mee aan
de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de financierende overheid
en in voorkomend geval de adviserende gemeente;
E.Art. 16, 6° :
het meldt alle wijzigingen van de gegevens, vermeld in punt 5°, binnen
dertig dagen aan de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de
financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente.
Binnen de 2 jaar
Het bestuur van de eredienst moet aantonen, bewijzen voorleggen, of
documenten bijhouden, documenten afgeven :
E.Art. 16, 8° :
zijn bedienaars van de eredienst en hun vervangers worden noch
rechtstreeks, noch onrechtstreeks bezoldigd door een buitenlandse overheid.
Tussenkomende instanties of partijen
De reeds erkende besturen van de eredienst moeten deze bewijzen
voorleggen aan of afgeven aan:
-
Vlaamse Regering,
-
het representatief orgaan,
-
de financierende overheid,
-
in voorkomend geval de
adviserende gemeente,
-
de gemeentes binnen de grenzen
van hun grondgebied waarin ze gelegen zijn.
Besturen van de eredienst in een samenvoegingsprocedure
Indien het representatief orgaan tijdens deze termijn van één
jaar een procedure tot samenvoeging is gestart, moet aan de verplichting
van artikel 7, 4°, littera a, voldaan zijn (MvT, p. 67).
Dit wil zeggen, het samengevoegde bestuur van de eredienst
telt minstens tweehonderd leden binnen haar (nieuwe) gebiedsomschrijving.
|