14 juni 2011
Inleiding: In het kader van
administratieve vereenvoudiging en/of als oplossing voor het eventueel
verminderd kerkbezoek kunnen lokale eredienstbesturen beslissen tot de
opheffing van één of meerdere besturen en de samenvoeging van die besturen bij
een ander eredienstbestuur. Dit betekent dat de op te heffen eredienstbesturen
niet langer zullen blijven bestaan en dat het patrimonium en de gebiedsomschrijving
van die besturen worden overgedragen aan een ander eredienstbestuur.
Het is bij deze procedure de bedoeling dat de opheffing
en samenvoeging van eredienstbesturen niet gepaard gaat met een bijkomende
administratieve last, zowel voor de eredienstbesturen zelf als voor de
subsidiërende overheid. Dit wil zeggen dat het niet aangewezen is om gemeente-
of provinciegrensoverschrijdende eredienstbesturen te creëren, als de betrokken
eredienstbesturen zelf niet gemeentegrens- of provinciegrensoverschrijdend
zijn.
Zoals vermeld onder punt II.2 van de omzendbrief B.A. 2006/04 van 10 maart 2006 betreffende de
erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen is de opheffing en
samenvoeging van erkende lokale kerk- of geloofsgemeenschappen niet onderhavig
aan een nieuwe erkenningsaanvraag.
De Vlaamse Regering neemt de beslissing over de opheffing
en samenvoeging van erkende lokale eredienstbesturen. De beslissing over de
opheffing en samenvoeging van de lokale entiteiten van de eredienst wordt
daarentegen genomen door het representatieve orgaan van de eredienst, volgens
de eigen regelgeving van de betreffende eredienst. Lokale eredienstbesturen
kunnen niet worden opgeheven en samengevoegd zonder dat ook de overeenkomstige
entiteiten van de eredienst door het
betreffende representatieve orgaan worden opgeheven en samengevoegd.
Initiatiefnemer: De aanvraag moet steeds door
het representatief orgaan bij de Vlaamse Regering worden ingediend. Zelfs
indien op het niveau van de lokale eredienstbesturen en/of de gemeente(n) of
provincie(s) een samenvoeging wordt overwogen, moet de aanvraag daarvoor worden
ingediend door het representatief orgaan. Daarom is het aangeraden dat de
lokale eredienstbesturen en de gemeente(n) of provincie(s) voorafgaand
overleggen en het representatief orgaan daarbij voldoende vroeg op de hoogte
stellen.
Terminologie: Er wordt best een eenduidige
terminologie gebruikt bij de aanvraag en in het ministerieel besluit. De termen
opheffing en samenvoeging kunnen daarvoor gebruikt worden.
Procedure:
Vooraf:
-
Het
representatief orgaan stuurt de aanvraag naar de Vlaamse minister van
Binnenlands Bestuur. Het dossier bevat volgende informatie en documenten:
o
De
beslissing volgens de eigen regelgeving van de eredienst in kwestie waarbij de betrokken
entiteit(en) van de eredienst word(t)(en) opgeheven. Deze beslissing moet
steeds vermelden dat de beslissing pas in werking treedt vanaf de datum van
inwerkingtreding van het ministerieel besluit tot opheffing van het betrokken
eredienstbestuur of de betrokken eredienstbesturen is genomen;
o
Een
motivering door het representatief orgaan waarom de samenvoeging wordt
gevraagd;
o
De
adviezen van de lokale bestuursorganen in kwestie (geen expliciete goedkeuring),
die door het representatief orgaan worden opgevraagd. De adviestermijn bedraagt
4 maanden (geen vervaltermijn);
o
Een
opgave van alle gemeenten of provincies op wiens grondgebied de samen te voegen
eredienstbesturen een territoriaal werkingsgebied hebben en die bijgevolg
bijdragen in de financiering van deze eredienstbesturen;
o
Een
geactualiseerde inventaris van de goederen en staat van het vermogen van de samen
te voegen lokale eredienstbesturen, op basis van de laatste jaarrekening en
eventueel aangevuld met mogelijke latere wijzigingen. Dit document wordt als
bijlage gevoegd bij het ministerieel besluit;
o
Een
duidelijke beschrijving van de gebiedsomschrijving van het samengevoegde eredienstbestuur
(met plan);
o
Een
document van het representatief orgaan waarin wordt aangegeven of er al dan
niet een wijziging komt van het aantal te begeven plaatsen van de bedienaars
van de eredienst en het statuut van de bedienaars van de eredienst;
-
Het
Agentschap voor Binnenlands Bestuur (verder: ABB) vraagt het advies op over de
samenvoeging van de betreffende gemeente- of provincieraad of -raden. De
adviestermijn bedraagt 4 maanden (geen vervaltermijn);
-
Indien
het samengevoegde eredienstbestuur en/of de afzonderlijke eredienstbesturen
gemeente- of provinciegrensoverschrijdend zijn, vraagt ABB daarnaast het advies
van de betreffende gemeenteraden of provincieraden op over de financiële
consequenties (de gewijzigde verdeelsleutel);
-
ABB
vraagt het advies op van de minister van Justitie, zoals bepaald in het
samenwerkingsakkoord van 2 juli 2008 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord
van 27 mei 2004 tussen de Federale Overheid, de Duitstalige Gemeenschap, het
Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
betreffende de erkenning van de erediensten, de wedden en pensioenen van de
bedienaars der erediensten, de kerkfabrieken en de instellingen belast met het
beheer van de temporaliën van de erkende erediensten;
Ministerieel Besluit:
-
In
het ministerieel besluit wordt opgenomen dat alle roerende en onroerende
goederen van de samen te voegen eredienstbesturen, zowel behorend tot het
openbaar als het privaat domein, worden overgedragen aan het samengevoegde
eredienstbestuur;
-
In
het ministerieel besluit wordt opgenomen dat de penningmeester(s) van elk op te
heffen lokale bestuursorgaan binnen de twee maanden de eindrekening maakt (met
bijhorende inventaris, staat van het vermogen, e.d.);
Na de goedkeuring door de minister:
o
Een
afschrift van het ministerieel besluit tot goedkeuring van de samenvoeging
wordt ter kennis gegeven aan de minister van Justitie, het representatief
orgaan, de gouverneur(s), de gemeente(n), de lokale eredienstbesturen en desgevallend
de betreffende centrale besturen;
o
Het
lokale bestuursorgaan van het samengevoegde bestuur bestaat uit de leden van
het lokale bestuursorgaan van het eredienstbestuur waarbij het opgeheven
bestuur of de opgeheven besturen zijn samengevoegd. Het lokale bestuursorgaan
van het opgeheven bestuur of de opgeheven besturen houdt van rechtswege op te
bestaan;
o
Het
lokale bestuursorgaan van het samengevoegde bestuur blijft dus ongewijzigd –
tot de volgende driejaarlijkse vernieuwing (de bestaande driejaarlijkse cyclus
blijft ongewijzigd);
o
Het
lokale bestuursorgaan van het samengevoegde eredienstbestuur neemt kennis van de
eindrekening van de penningmeester(s) van het opgeheven bestuur of de opgegeven
besturen, als rechtsopvolger van het opgeheven lokale bestuursorgaan of de
opgeheven lokale bestuursorganen;
o
De
penningmeester(s) stuurt een eindrekening naar de gouverneur ter goedkeuring;
o
Het
lokale bestuursorgaan van het samengevoegde eredienstbestuur verleent de
penningmeester(s) kwijting nadat een eindrekening werd goedgekeurd door de
gouverneur;
o
Indien
het gemeen recht speciale pleegvormen vereist voor de overdracht van bepaalde
goederen, moeten deze regels uiteraard nageleefd worden;
Inleiding: Lokale eredienstbesturen
kunnen beslissen om hun gebiedsomschrijving aan te passen. Met de
gebiedsomschrijving wordt het territorium bedoeld dat als werkingsgebied door het
eredienstbestuur wordt gehanteerd – en dat als dusdanig in de ministeriële
beslissing tot erkenning van het eredienstbestuur aan dat eredienstbestuur is
gehecht.
De beslissing tot aanpassing van de gebiedsomschrijving
kadert meestal in het laten samenvallen van het eigen werkingsgebied met de
territoriale grenzen van de betrokken gemeenten of provincies. Dit zorgt voor
een administratieve lastenverlaging doordat de verdeelsleutel tussen de
betrokken gemeenten of provincies zo wegvalt.
Deze procedure heeft enkel betrekking op het wijzigen van
de gebiedsomschrijving. Wanneer het de bedoeling zou zijn dat samen met de
wijziging van de gebiedsomschrijving een eredienstbestuur zou worden opgeheven
en worden samengevoegd bij een ander eredienstbestuur – waarbij ook het patrimonium
wordt overgedragen, moet procedure A worden gevolgd.
Procedure:
-
Het
representatief orgaan stuurt de aanvraag naar de Vlaamse minister van
Binnenlands Bestuur. De aanvraag bevat volgende informatie en documenten:
o
De
beslissing volgens de eigen regelgeving van de eredienst in kwestie waarbij de
gebiedsomschrijving van de betrokken entiteit(en) van de eredienst wordt
gewijzigd. Deze beslissing moet steeds vermelden dat de beslissing pas in
werking treedt vanaf de datum waarop het ministerieel besluit tot wijziging van
de gebiedsomschrijving van het betrokken eredienstbestuur of de betrokken eredienstbesturen
is genomen;
o
Een
motivering door het representatief orgaan voor de wijzigingen van de
gebiedsomschrijving;
o De adviezen van de lokale bestuursorganen
in kwestie (geen expliciete goedkeuring), die door het representatief orgaan worden
opgevraagd. De adviestermijn bedraagt 4 maanden (geen vervaltermijn);
o Een
opgave van alle gemeenten of provincies op wiens grondgebied de
eredienstbesturen
waarvan de gebiedsomschrijving wordt
gewijzigd een erkend territoriaal werkingsgebied hebben en die bijgevolg bijdragen in de financiering
van deze eredienstbesturen;
o
Een
duidelijke beschrijving van de gebiedsomschrijving (met plan);
o
Een
document van het representatief orgaan waarin wordt aangegeven of er al dan
niet een wijziging komt van het aantal te begeven plaatsen van de bedienaars
van de eredienst en het statuut van de bedienaars van de eredienst;
-
ABB
vraagt het advies op van de gemeente- of provincieraad of –raden over de
wijziging van de gebiedsomschrijvingen en de financiële consequenties (de
gewijzigde verdeelsleutel). De
adviestermijn bedraagt 4 maanden (geen vervaltermijn);
-
ABB
vraagt het advies op van de minister van Justitie, zoals bepaald in het
samenwerkingsakkoord van 2 juli 2008 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord
van 27 mei 2004 tussen de Federale Overheid, de Duitstalige Gemeenschap, het
Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
betreffende de erkenning van de erediensten, de wedden en pensioenen van de
bedienaars der erediensten, de kerkfabrieken en de instellingen belast met het
beheer van de temporaliën van de erkende erediensten;
Na de goedkeuring door de minister:
-
Een
afschrift van het ministerieel besluit tot goedkeuring van de samenvoeging
wordt ter kennis gegeven aan de minister van Justitie, het representatief
orgaan, de gouverneur(s), de gemeente(n), de lokale eredienstbesturen en
desgevallend de betreffende centrale besturen;
Procedure:
-
Het
representatief orgaan stuurt de aanvraag naar de Vlaamse minister van
Binnenlands Bestuur. De aanvraag bevat volgende informatie en documenten:
o
Een
motivering door het representatief orgaan voor de afschaffing van de bijkerk /
kapelanij;
o
Het
besluit tot erkenning van de bijkerk / kapelanij;
o Het advies van het betrokken lokale bestuursorgaan (geen expliciete goedkeuring), dat door het representatief orgaan wordt opgevraagd. De adviestermijn bedraagt 4 maanden (geen vervaltermijn);
o Een
opgave van alle gemeenten die deel uitmaken van de gebiedsomschrijving van het
lokale eredienstbestuur waartoe de betreffende annexe-kerk of kapelanij behoort;
-
ABB
vraagt het advies op van de betreffende gemeenteraad of -raden. De adviestermijn bedraagt 4 maanden
(geen vervaltermijn);
Na de goedkeuring door de minister:
-
Een
afschrift van het ministerieel besluit tot goedkeuring van de samenvoeging
wordt ter kennis gegeven aan de minister van Justitie (geen advies vereist),
het representatief orgaan, de gouverneur(s), de gemeente(n), de lokale eredienstbesturen
en desgevallend de betreffende centrale besturen;