Centraal Kerkbestuur Gent Stad |
Deze
webpagina is een inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen
onder het Centraal Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden
door andere geďnteresseerde derden. |
Aanneming van Werken: Delegatie
van de bevoegdheid.
Het is de kerkraad die beslist over het uitschrijven van een
overheidsopdracht. De raad kiest de wijze waarop de opdrachten gegund zullen
worden en stelt de voorwaarden (dat is het bijzonder bestek) vast. De raad
stelt ook de procedure in en gunt de opdracht.
Op deze bevoegdheidsregel bestaan de onderstaande twee
uitzonderingen:
§
voor opdrachten die betrekking hebben op het dagelijks beheer van
het bestuur van de eredienst en die gefinancierd worden door middelen die
voorzien zijn op het exploitatiebudget (dat is de gewone begroting) kan de raad
zijn bevoegdheden om de wijze van gunnen te bepalen, de voorwaarden van de
opdracht vast te stellen en de opdracht te gunnen, delegeren aan de voorzitter
en de secretaris van de raad, die samen optreden. De raad kan daarbij vrij
beslissen over de omvang van de delegatie. De kerkraad kan die beperken tot een
bepaalde periode of tot opdrachten waarvan de prijs een door hem bepaald bedrag
niet mag overschrijden. Voor opdrachten die de grenzen van de delegatie te
buiten gaan, bijvoorbeeld opdrachten waarvan de vermoedelijke kostprijs meer
bedraagt dan het in het delegatiebesluit vermelde bedrag, blijft de raad
bevoegd.
§
in gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit niet te
voorziene omstandigheden, mogen de voorzitter en de secretaris van de raad, die
samen optreden, op eigen initiatief de wijze van gunnen en de voorwaarden van
een opdracht vaststellen en de opdracht gunnen. De voorzitter en de secretaris,
die samen optreden, moeten de raad daarvoor niet vooraf om een delegatie vragen: ze bezitten een eigen
bevoegdheid hierover, ongeacht het bedrag van de opdracht. Het speelt evenmin
een rol of de opdracht gefinancierd moet worden door kredieten die op de gewone
begroting zijn ingeschreven, dan wel door kredieten die op de buitengewone
begroting zijn ingeschreven.
De
voorzitter en de secretaris zijn wel verplicht om de raad tijdens de
eerstvolgende vergadering van hun beslissing op de hoogte te brengen en te
melden dat er zich inderdaad een onvoorzienbare situatie heeft voorgedaan die
tot spoedeisend optreden noopte. De raad heeft hier geen zeggenschap over. Hij
neemt akte van de beslissing die de voorzitter en de secretaris, die samen
optreden, getroffen hebben en hoeft die niet te bekrachtigen. De beoordeling
van de concrete omstandigheden in het licht van laatstgenoemde voorwaarde
behoort tot de bevoegdheid van de voorzitter en secretaris, die samen optreden,
onder controle echter van de toezichthoudende overheid.
Toepassing artikel 40
van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.