Centraal Kerkbestuur Gent Stad |
Deze
webpagina is een inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen
onder het Centraal Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden
door andere geïnteresseerde derden. |
Aanneming
van werken: Schorsing en / of vernietiging
Het algemeen administratief toezicht voorziet in
een schorsing- en vernietigingstoezicht op de beslissingen van de kerkraad,
alsmede op de beslissingen van de voorzitter en de secretaris van de raden die
voor overheidsopdrachten samen optreden.
De uitvoerbaarheid van de besluiten van de raad
kan door het college van burgemeester en schepenen geschorst worden als het
gemeentelijk belang en in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente
geschaad worden. De provinciegouverneur kan eveneens de uitvoering schorsen als
het besluit de wet schendt of het algemeen belang schaadt.
De besluiten van de voorzitter en de secretaris
van de raad, die samen optreden bij overheidsopdrachten, kunnen ook geschorst
en vernietigd worden op grond van dezelfde redenen die gelden voor de besluiten
van de kerkraad.
Omdat die besluiten niet worden opgenomen in de
notulen, vangt de toezichttermijn van dertig dagen pas aan op de dag na de dag
van ontvangst van het door de toezichthoudende overheid opgevraagde dossier.
Bovendien moet het schorsingsbesluit binnen voormelde termijn aan het bestuur
van de eredienst en aan het centraal bestuur worden verstuurd. Die
toezichttermijn kan niet gestuit worden.
De Vlaamse Regering kan de voormelde besluiten van de voorzitter
en de secretaris, die samen optreden, ook vernietigen binnen dezelfde termijn
en om dezelfde redenen die gelden voor de besluiten van de kerkraad, dus wegens
het schaden van het gemeentelijk belang, in het bijzonder de financiële belangen
van de gemeente, het schenden van de wet of het schenden van het algemeen
belang. De termijn waarbinnen de Vlaamse Regering kan optreden, kan niet worden
gestuit.
Toepassing van artikelen 58 en 59
van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.