Gent, 10 december
2018
Aan de kerkfabrieken van
het bisdom Gent
t.a.v. de voorzitters,
penningmeesters en secretarissen
Geachte mevrouw, geachte
heer,
Naar jaarlijkse gewoonte
wordt u deze maand aangeschreven voor onder meer de betaling van de
auteursrechten en de vergoeding aan de hogere hiërarchie.
1/ MAR 203
– betaling auteursrechten – 2018
Zoals u weet is iedere
Kerkfabriek verplicht tot betaling van een jaarlijkse bijdrage aan de
beheersorganen, die instaan voor de verschillende vormen van auteursrecht. Elke
kerkfabriek die instaat voor het beheer van een kerk, waar in de loop van dit
jaar 2018 een viering heeft plaatsgevonden (eucharistie al dan niet op zondag,
bijeenkomst voor gebed/uitvaart/huwelijk/doop, …) is gehouden deze bijdrage te
betalen. Het gaat om:
-
billijke vergoeding (SIMIM) : vergoeding voor
weergave van opgenomen muziek in voor publiek toegankelijke plaatsen
-
auteursrecht (SABAM)
-
reprografie- of
kopieerrecht
(REPROBEL)
-
bescherming uitvoerende en
vertolkende kunstenaars (URADEX)
Met de beheersorganen
SIMIM, SABAM, REPROBEL, URADEX hebben de Belgische bisdommen gezamenlijk een
overeenkomst gesloten. De bisdommen betalen samen jaarlijks een globaal bedrag
aan deze beheersorganen. Ieder bisdom recupereert de jaarlijkse bijdrage van de
kerkfabrieken. Deze globale betaling heeft voor elke kerkfabriek het voordeel
dat het jaarlijks verschuldigde bedrag kleiner uitvalt dan wanneer ze
individueel door het beheersorgaan wordt aangesproken.
Daarom wordt u gevraagd om vóór 30 december 2018 het ongewijzigd bedrag van 53 € over te schrijven op rekening : BE55 7370 4859 7144 / BIC KREDBEBB
VZW Het bisdom Gent –
Bisdomplein,1 – 9000 Gent
Met vermelding : MAR 203 + deelgemeente + naam parochie
Mogen wij u vriendelijk
verzoeken om naast de naam van de parochie (heilige….) ook de naam van de
vroegere deelgemeente te vermelden.
Dit is nodig voor de identificatie van de betalende kerkfabriek.
Datzelfde bedrag van 53 €
zal, in samenspraak met de andere bisdommen, ook nog voor het volgend
dienstjaar 2019 worden gevraagd.
2/
MAR 2240: vergoeding hogere hiërarchie –
2018
De jaarlijkse vraag werd
gezonden aan de pastoors en parochieadministratoren i.v.m. opmaak en mededeling
van het overzicht van ontvangsten en uitgaven van de parochiekas.
Die brief gaat ook over een
aangelegenheid die de kerkfabriek kan aanbelangen, nl. de wijze waarop de
bijdrage aan het bisdom (MAR 2240) wordt betaald. Ik zend u hierbij de
betreffende passage uit de brief.
“
…….
2. Bijdrage bisdom 2018
Van iedere parochie wordt een jaarlijkse
bijdrage aan het bisdom gevraagd. De bijdrage wordt bepaald op 1/6 van het
stoelgeld. Het is aan de pastoor/administrator om na te vragen of de
kerkfabriek die bijdrage betaalt. De pastoor/administrator doet daarvoor best
navraag bij de penningmeester van de kerkfabriek. Gebeurt de betaling niet door
de kerkfabriek dan komt ze voor rekening van de parochiekas.
Op de parochies waar die bijdrage als
uitgave voorzien is in het budget van de kerkfabriek (MAR 224: vergoeding
hogere hiërarchie) gebeurt de betaling door de kerkfabriek. Let erop dat de
rekening van de kerkfabriek verplicht wordt afgesloten op 31 december 2018 en
dat daarna geen betalingen worden aanvaard die betrekking hebben op 2018. Neem
dus tijdig contact met de penningmeester.
Waar deze bijdrage niet via de
kerkfabriek wordt betaald (omdat de gemeente het niet toelaat), staat de
beheerder van de parochiekas hiervoor in.
De overschrijving gebeurt naar rekening:
BE55 7370 4859 7144 / BIC KREDBEBB van VZW Bisdom Gent – Bisdomplein 1 – 9000 Gent met vermelding: MAR 2240 + naam van (deel) + naam parochie.…….”
Indien uw kerkfabriek de
bijdrage van MAR 2240 betaalt bent u meteen op de hoogte van onze vraag tot
betaling.
---
Tot hier de jaarlijks
terugkerende mededelingen en vragen over auteursrechten en bijdrage bisdom.
Wij maken van deze
gelegenheid gebruik om nu ook uw aandacht te vragen voor bepaalde frequent
voorkomende, ongewilde, kleine nalatigheden, die hierna worden aangekaart met
onze aanbevelingen.
3/ Jaarrekening
2018
Bankuittreksels
Er werd meerdere malen ook
door andere toezichthoudende instanties, voornamelijk door de diensten van de
Gouverneur, vastgesteld dat een kopie van de bankuittreksels van de werkingsrekeningen en/of van de
patrimoniumrekeningen gedeeltelijk, soms zelfs volledig, ontbreken. Wij
verzoeken u vriendelijk om dit niet te vergeten bij de verzending van de
jaarrekening 2018.
Wij vragen u ook om een exemplaar van de jaarrekening met de bijlagen
te zenden aan het bisdom. Onze dienst heeft deze documenten nodig voor de behandeling
van budgetten, budgetwijzigingen en meerjarenplannen waarbij door de bisschop
advies moet worden gegeven.
Inventaris
Bij de jaarrekening hoort
ook een actualisatie van de inventaris.
Doorgaans wordt de actualisatie meegezonden. Vaak moeten we vaststellen dat er
geen integrale inventaris is of dat deze niet meer voorhanden is. Dat is nochtans
wettelijk voorgeschreven (artt. 32 - 35 van het
Besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse regering m.b.t. de boekhouding van
erkende erediensten). Ook al de onroerende eigendommen dienen in de integrale
inventaris te worden opgenomen met
minstens melding van de ligging en het (niet geïndexeerd) kadastraal inkomen.
4/ Notulen
van de vergaderingen van de kerkraad
Verzending
van notulen en administratief toezicht
Een afschrift van het
verslag van de vergaderingen van de kerkraad moet worden gezonden aan de drie
toezichthoudende instanties (de provinciegouverneur, de gemeente en het erkend
representatief orgaan, zijnde het bisdom). Dit dient in principe gelijktijdig
te gebeuren en binnen de 20 dagen ingaand de dag na de vergadering (art.57 van
het Eredienstendecreet). In tegenstelling tot wat soms beweerd wordt, is de
verzending voor het bisdom niet louter informatief. Het is wel degelijk een
wettelijke verplichting.
De verzending van de
notulen heeft een rechtstreeks gevolg voor de genomen beslissingen. De
beslissingen worden pas uitvoerbaar nadat ze aan de toezichthouders werden
verzonden en de dertigdagentermijn voor toezicht is verstreken. Het is dan ook
ten zeerste aanbevolen om een overeenkomst (onderhands of notarieel), die
besproken en goedgekeurd werd door de Kerkraad, pas na het verstrijken van deze
voornoemde termijn te sluiten en te ondertekenen. Indien een beslissing wordt uitgevoerd
vooraleer het administratie kon worden uitgeoefend, bestaat het risico dat de
uitvoering ervan door de toezichthoudende instanties in vraag kan worden
gesteld van zodra zij kennis krijgt van de beslissing en daarbij nog vragen of
bedenkingen heeft.
Notulering
Uw aandacht wordt gevestigd
op de noodzaak om bij de notulering als eerste agendapunt de goedkeuring van
het verslag van de vorige vergadering op te nemen met daarbij de expliciete vermelding
van de datum van deze vergadering. Het
volstaat dus niet te vermelden dat het verslag van de “vorige vergadering”
wordt goedgekeurd.
Andere essentieel te vermelden gegevens zijn: de naam van de Kerkfabriek
met adres van de maatschappelijke zetel, de namen van de aanwezigen, de
eventuele afwezigen, desnoods de namen van personen die aan bepaalde
beraadslagingen en stemmingen niet hebben deelgenomen.
Voor alle beslissingen m.b.t.
overheidsopdrachten, daden van beheer (bv: huurovereenkomst) of van beschikking
(bv: verkoop onroerend goed, erfpachtovereenkomst, …) van het privaat
patrimonium, personeelszaken (aanwerving, ontslag) en gerechtelijke procedures
dient er een afdoende motivering te
worden opgenomen in de notulen die voldoende inzicht geeft in de wezenlijke elementen van de beslissing.
Met dank voor
uw aandacht en begrip, steeds tot beschikking blijvend.
Joris De Jonghe
vicaris-generaal