|
|
Inventaris
Het
bestuur van de eredienst stelt een boekhoudkundige inventaris op die
voorzichtig, oprecht en te goeder trouw een genummerd overzicht geeft van alle
bezittingen, vorderingen, rechten, schulden en verplichtingen, van welke aard
ook, van het bestuur van de eredienst. De verbruiksgoederen hoeven niet in de
inventaris te worden opgenomen.
De
verschillende stichtingen en legaten worden duidelijk van elkaar gescheiden.
Bij
de bezittingen die deel uitmaken van het privaat patrimonium worden de rechten
van het bestuur van de eredienst verduidelijkt.
De
vorderingen worden vastgesteld door de voorzitter en de secretaris en worden
door de penningmeester zonder uitstel, doorlopend genummerd, opgenomen in het
desbetreffende deel van de inventaris, met vermelding van de datum van het
stuk, het financieel boekjaar en het bedrag. De inventaris vermeldt tevens het
eventueel al ontvangen bedrag en het saldo.
Minstens
eenmaal per jaar en in ieder geval op 31 december worden alle ontvangsten,
evenals de oninbaar verklaarde bedragen die betrekking hebben op een van die
vorderingen in dat deel van de inventaris opgenomen, zodat de openstaande
vorderingen kunnen worden afgelezen.
De
schulden worden door de penningmeester zonder uitstel, doorlopend genummerd,
opgenomen in het desbetreffende deel van de inventaris, met vermelding van de
datum van het stuk, het financieel boekjaar en het bedrag. De inventaris
vermeldt tevens het eventueel al betaalde bedrag en het saldo. Minstens eenmaal
per jaar en in ieder geval op 31 december worden alle betalingen van schulden
in dat deel van de inventaris opgenomen, zodat het saldo kan worden afgelezen.
Van
de bezittingen van het bestuur van de eredienst moeten enkel de bezittingen
worden gewaardeerd die het bestuur van de eredienst verwerft vanaf 1 januari
2007.
Met
behoud van de toepassing van het eerste lid worden voor de onroerende goederen
de ligging, het kadastraal inkomen, in voorkomend geval de erop rustende lasten
en de al dan niet periodieke opbrengsten ervan en indien bekend het jaar van
verwerving in de inventaris vermeld. Ook belangrijke investeringsprojecten worden vermeld met verwijzing naar de
desbetreffende investeringssteekkaart.
Bij
de gebouwen waarover het bestuur van de eredienst beschikt, wordt vermeld of ze
al dan niet beschermd zijn, in de zin van het decreet van 3 maart 1976 tot
bescherming van monumenten en stads- en dorpsgezichten met latere wijzigingen.
Voor
de vorderingen, beleggingen, liquide middelen en schulden wordt de nominale
waarde opgenomen.
Als
daartoe gegronde redenen bestaan, kan het bestuur van de eredienst de waarde,
vermeld in de inventaris, aanpassen, mits het daarvoor een draagkrachtige en
duidelijke motivering geeft.
Met
behoud van de toepassing van artikel 33 wordt de inventaris minstens eenmaal
per jaar en in ieder geval op 31 december geactualiseerd en wordt een overzicht
van de wijzigingen, , met inbegrip van de wijzigingen, vermeld in artikel 33,
bij de jaarrekening gevoegd.
Toepassing AR-Bh tot 05.09.2008, artikelen 32-35
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.