Centraal Kerkbestuur Gent Stad |
Deze
webpagina is een inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen
onder het Centraal Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden
door andere geďnteresseerde derden. |
Centraal kerkbestuur: Bevoegdheden
Het
centraal kerkbestuur heeft limitatief opgesomde bevoegdheden: het kan geen
andere bevoegdheden uitoefenen dan deze, die bepaald zijn in het decreet.
Deze
handelingen vallen uiteen in een extern en een intern takenpakket. De externe
taken staan in een direct verband met de kerkraden: een coördinerende rol, een
toezichthoudende rol met een helpende hand en een indeplaatsstelling. De
interne taken zijn inherent aan het goed beheer van het centrale kerkbestuur.
De
coördinerende rol wordt dubbel omschreven, vooreerst het gezamenlijk indienen
van kasstukken, boekhoudkundige bescheiden en accountantsakten [zie Decreet,
art. 32, 1° - 3°], en vervolgens het overleg met de burgerlijke overheden [zie
Decreet, art. 33].
Het
centraal kerkbestuur speelt een belangrijke rol als coördinator tussen de
kerkraden en de religieuze of burgerlijke overheden [zie Decreet, art. 32, 1° -
3°].
De
coördinerende bevoegdheid mag niet onderschat worden. Indien het CKB akten
gemeenschappelijk moet indienen, er de verantwoordelijkheid moet voor dragen
door ze te vervatten in een tabel [zie Decreet, art. 42], dan geeft dat
aanleiding tot een nazicht van de in te dienen bescheiden. Het afdwingen van
respect voor verval- of verjaringsdagen, het waken over de decretaal bepaalde
termijnen, het nazicht van de vormvereisten (voldoende aantal exemplaren;
handtekeningen door de juiste personen), het bewaren van de inhoudelijke
correctheid van de overtuigingsstukken, het nazicht naar de overeenstemming van
de stukken met het meerjarenplan en / of de budgetten zijn aandachtspunten die
de geloofwaardigheid en de betrouwbaarheid van de akten moeten waarborgen.
Het
overleg vooraleer de meerjarenplannen en / of de budgetten worden ingediend [zie
Decreet, art. 33, 2de lid] enerzijds, of anderzijds het overleg
minstens tweemaal per jaar met de gemeenteoverheid [zie Decreet, art. 33, 1ste
lid] is een andere zeer belangrijke opdracht.
Of
helpt de kerkraden [Decreet, art. 32, 6°]. Daarenboven springt ze in bij niet uitgevoerde
accountantshandelingen door een kerkraad: opstellen van budget,
budgetwijzigingen en het meerjarenplan [zie Decreet, art. 32, 7°].
De
andere bevoegdheden, namelijk het vaststellen van de bijdrage in de
werkingskosten van het CKB maar ten laste van de kerkfabrieken of het
aanstellen van personeel zijn meer intern gericht en inherent aan een goed
beheer van het centraal kerkbestuur [zie Decreet, art. 32, 4° en 5°].
Toepassing artikel 32 van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.