Centraal
Kerkbestuur Gent Stad |
Deze webpagina is een
inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen onder het Centraal
Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden door andere
geïnteresseerde derden. |
Centraal kerkbestuur: Voorzitter en
Secretaris-Penningmeester
De voorzitter wordt verkozen
onder de afgevaardigden van de kerkraden. De secretaris-penningmeester wordt
verkozen onder alle leden van het centraal kerkbestuur. Daar behoren dus ook de
vertegenwoordiger van de bisschop en de expert bij. De mandaten van voorzitter
en secretaris zijn niet cumuleerbaar. Bij verhindering wordt de voorzitter
vervangen door het oudste lid in leeftijd van het centraal kerkbestuur en de
secretaris door het jongste lid in leeftijd.
Bij de verkiezing van de
afgevaardigden met bijzondere mandaten stemmen alle leden. Dit wil zeggen dat
alle leden van het centraal kerkbestuur hun stem uitbrengen en niet alleen de
verkozen leden.
Men kan slechts voorzitter
zijn indien men voldoet aan de hoedanigheidvoorwaarde: de voorzitter komt uit
de groep van de verkozen afgevaardigden.
Voor de functie van
secretaris-penningmeester komen alle leden van het centraal kerkbestuur,
behalve het lid dat al voorzitter is, in aanmerking. De voorzitter kan immers
niet ter zelfde tijd secretaris-penningmeester zijn door het cumulverbod.
Is er voor het vacante bijzondere mandaat slechts één kandidaat, dan
verloopt de stemming in één beurt. Ondanks alles moet ook deze stembeurt in het
geheim verlopen en kan er niet overgegaan worden tot stemming bij handopsteking
of op een andere wijze.
Zijn er meerdere kandidaten dan wordt de kandidaat met de meeste
stemmen verkozen, mits het voorbehoud dat de kandidaat de volstrekte
meerderheid verkrijgt. Indien meerdere kandidaten eenzelfde aantal stemmen op
hun naam verenigen (staking van stemmen), dan wordt voor de functie overgegaan
tot een tweede geheime stembeurt. Staken de stemmen opnieuw, dan is de jongste
kandidaat verkozen.
De stemming gebeurt voor elke functie afzonderlijk. Men kiest voor
de ene functie en daarna voor de andere functie.
De meerderheid wordt
berekend op het totaal geldig uitgebrachte stemmen. Ongeldige stemmen of blanco
stemmen worden niet meegenomen in de berekening. De volstrekte meerderheid
wordt bereikt, wanneer de helft + 1 van de geldig uitgebrachte stemmen op één
kandidaat wordt uitgebracht. Dit totaal wordt eventueel afgerond naar de hogere
eenheid.
Daarenboven moet het
aanwezigheidsquorum (minimum aantal aanwezige zittende leden) om geldig te
vergaderen vooraf ook bereikt worden [zie Decreet, art. 19 mutatis mutandis].
Toepassing artikel 28
van het Decreet
© PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk
gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de
interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de
Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en
haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en)
verbindt.