Centraal
Kerkbestuur Gent Stad |
Deze webpagina is een
inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen onder het Centraal
Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden door andere
geďnteresseerde derden. |
Taken
Kerkraad
De kerkraad heeft volheid van bevoegdheid. Ze doet alles wat in het
belang van de kerkfabriek moet gedaan worden, of nagelaten worden, met
uitzondering van specifieke taken die voorbehouden zijn aan bepaalde functies
of andere raden. Hier volgt een niet-limitatieve opsomming van specifieke en
niet-specifieke taken.
De kerkraad waakt over de onverenigbaarheden [zie Decreet, art. 9] en
de verbodsbepalingen [zie Decreet, art. 16] bij de verkiezing van nieuwe leden
en behandelt de bezwaren bij het verkiezen van leden [zie Decreet, art. 7, 2de
en 3de lid].
De kerkraad kiest ook zijn functionarissen: de voorzitter, de
secretaris en de penningmeester [zie Decreet, art. 9, 2de en 3de
lid ] of vervangt ze [zie Decreet, art. 8].
Indien agendapunten behandeld worden waarbij één van de leden andere
(tegenstrijdige) belangen zou hebben [zie Decreet, art. 20], dan waakt de
kerkraad over de integriteit van de besluitvorming.
De kerkraad aanvaardt de schenkingen definitief, of de legaten [zie
Decreet, art. 37].
De kerkraad kiest de wijze waarop de opdrachten voor aanneming van
werken, leveringen of diensten worden gegund en stelt de voorwaarden vast[zie
Decreet, art. 39].
Ten slotte kent de kerkraad erefuncties of eremandaten toe [zie
Decreet, art. 11].
Voorzitter
Wat de voorzitter alleen doet is, is niet altijd uitdrukkelijk
gespecificeerd.
Zo roept de voorzitter de vergaderingen van de kerkraad samen en
stelt hij de agenda op [zie Decreet, art. 18].
De voorzitter waakt over de wettelijkheid van de beslissingen van de
kerkraad. Hij bepaalt het aanwezigheidsquorum [zie Decreet, art. 19]. De
voorzitter bepaalt het aantal van de geldig uitgebrachte stemmen om de
volstrekte meerderheid bij de besluitvorming te bereiken [zie Decreet, art. 21].
Hij zorgt ervoor dat bij aanwezigheid van deskundigen, deze niet meestemmen bij
de definitieve besluitvorming [zie Decreet, art. 20].
Secretaris en
Penningmeester
De taken van de secretaris [zie Decreet, ar. 13 en art. 23] en de
opdrachten van de penningmeester[zie Decreet, art. 14; maar ook art. 36: de
penningmeester aanvaardt voorlopig de schenkingen], zijn echter (meestal) wel
uitdrukkelijk vermeld.
Voorzitter en Secretaris
samen
In sommige omstandigheden treden de voorzitter en de secretaris
samen op. Zij handelen in college of delen verantwoordelijkheid. Zij
vertegenwoordigen de kerkraad in gerechtelijke en buitengerechtelijke
handelingen [zie Decreet, art. 15 en 64];
zij ondertekenen de notulen en andere stukken [zie Decreet, art. 23, 2de
lid]; zij treden op bij spoedeisende
maatregelen in verband met uitvoering van opdrachten [zie Decreet, art. 39, 4de
lid]; zij kunnen afwijken van de offerteprijs tot 10 % [zie Decreet, art. 40].
Met betrekking tot de beslissingen van de kerkraad zijn het de voorzitter en de
secretaris die hieromtrent de briefwisseling voeren.
Onduidelijkheid
Soms is het niet altijd
klaarblijkelijk wie optreedt of kan optreden. De kerkraad kan beslissen een
klacht in te dienen in het kader van een bezwaarprocedure, maar indien het
bezwaar kan beschouwd worden als een handeling tot bewaring van een recht, dan treden
de voorzitter en de secretaris gezamenlijk kunnen op [zie Decreet, art. 64].
Aangezien er voor het indienen van
bezwaren tegen derden vooralsnog geen beroepsmogelijkheid bestaat en enkel een
procedure bij de Raad van State mogelijk is tegen een stedenbouwkundige
vergunning, zullen de voorzitter en de secretaris de kerkraad machtiging moeten
vragen, willen zij als eiser optreden. De voorzitter en de secretaris kunnen
immers enkel na machtiging van de kerkraad als eiser optreden in een
rechtsgeding. Er is hiervoor geen machtiging van de hogere overheid meer
vereist.
Centraal kerkbestuur
Het centraal kerkbestuur ten slotte speelt een belangrijke rol als
coördinator tussen de kerkraden en de religieuze of burgerlijke overheden [zie
Decreet, art. 32, 1° - 4°]. Of helpt de kerkraden [Decreet, art. 32, 6°].
Daarenboven springt ze in bij niet uitgevoerde accountantshandelingen door een
kerkraad: opstellen van budget, budgetwijzigingen en het meerjarenplan [zie
Decreet, art. 32, 7°].
De verkozen leden van het Centraal kerkbestuur en de
vertegenwoordiger van de bisschop kiezen het expertisedomein van de expert en
stellen de expert aan [zie Decreet, art. 26 ].
Het centraal
kerkbestuur stelt zijn bijzondere mandatarissen aan. De voorzitter
wordt verkozen onder de afgevaardigden van de kerkraden. De
secretaris-penningmeester wordt verkozen onder alle leden van het centraal
kerkbestuur. Daar behoren dus ook de vertegenwoordiger van de bisschop en de expert
bij. De mandaten van voorzitter en secretaris zijn niet cumuleerbaar. Bij
verhindering wordt de voorzitter vervangen door het oudste lid in leeftijd van
het centraal kerkbestuur en de secretaris door het jongste lid in leeftijd [zie
Decreet, art. 28].
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.