|
|
Financiële afspraken Budget 2012
Mogen wij u verzoeken om steeds chronologisch te werk te gaan
bij het boeken en het indienen van documenten :
1.
Rekening 2010 afwerken en afsluiten; 2.
Budgetwijziging 2011 afwerken en afsluiten; 3.
Budget 2012 opmaken. |
Zoals vorige jaren vindt U hieronder een
opsomming van de gemaakte afspraken met
de Stad Gent voor het BUDGET 2012.
·
kapitalisatie: 1/3 van de intresten
van kapitalen mogen herbelegd worden;
·
overboekingen uit exploitatie
naar investeringen zijn slechts toegelaten bij zelfbedruipende kerkbesturen
over de gehele periode van het meerjarenplan;
·
overboekingen van nog beschikbare financiële middelen uit
voorgaande dienstjaren met een budgetwijziging: hiervoor is er geen aanpassing
nodig van het meerjarenplan.
·
telefoonkosten:
- voor kerkbesturen met inwonende pastoor:
½
abonnementskosten 2/3
binnenlandse – telefoongesprekken
- voor kerkbesturen zonder inwonende
pastoor maar enkel secretariaat
100% abonnementskosten 100%
binnenlandse telefoongesprekken
·
internetkosten : 50 % van één abonnement dit wil zeggen:
hetzij voor de pastoor, hetzij voor de penningmeester, hetzij voor een andere persoon;
·
vernieuwen van stoelen: voorlopig geen tussenkomst, tenzij absolute
noodzaak (voorafgaand stedelijke akkoordverklaring is vereist!);
·
versieringen: maximum voor budget 2012: 378 €– dit bedrag kan niet verhoogd worden via interne kredietaanpassingen;
·
aankoop computer, fax, kopieermachine … : 60% kerkfabriek en 40% schenking (bv
parochiale werken);
·
geen aankoop van projectiemateriaal (bv projectiescherm en andere);
·
geen vergoeding voor hogere hiërarchie voor
rooms-katholieke eredienst (art 2240) – indien er
exploitatietoelage gevraagd wordt aan de sta;d
·
geen representatiekosten (art 221);
·
geen kosten voor speciale vieringen zoals 100
jaar bestaan van … noch relatiegeschenken, noch
afscheidscadeaus;
·
geen kilometervergoeding bedienaar eredienst (wel voor protestantse eredienst en anglicaanse
gemeenschap gezien de gebiedsomschrijvingen over diverse gemeenten verspreid
zijn);
·
eigendommen:
- onbebouwde percelen: de belasting hierop en de kosten voor het
opkuisen of afpalen, worden niet aanvaard indien de kerkfabriek exploitatietoelagen
moet krijgen en er geen inkomsten tegenover staan
- de verkoopprijs of het
bepalen van een huurwaarde moet voorafgaandelijk
door een erkende schatter worden bepaald;
·
art
2220 : % penningmeester – zie berekeningswijze uit de bijlage van het Vademecum
Kerkbesturen p. 14:
-
beperkt tot 5 % van de gewone exploitatieontvangsten (posten 10 tot 14);
-
wordt berekend op het moment van de
opmaak van het budget op basis van de laatst door de kerkraad vastgestelde
rekening – eenmaal het is vastgesteld in het budget kan dit bedrag niet
verhoogd worden;
-
Voor het budget 2012 wordt het percent berekend op basis van de
exploitatieontvangsten rekening 2010 (posten 10 tot 14).
·
art 227 :
verzekering mandatarissen : voorlopig opnieuw 400 €;
·
art
2051 : prestatievergoedingen - vergoedingen organist - zie richtlijnen vanuit het bisdom dd 29.12.2009;
·
art
1006 : Verkoop liturgische voorwerpen – indien devotiekaarsen aangekocht worden door
de kerkfabriek moeten de ontvangsten van de verkoop van deze kaarsen geboekt
worden onder dit artikelnummer;
·
INVESTERINGSKREDIETEN:
indien er nog voldoende kredieten beschikbaar zijn uit voorgaande
dienstjaren is het misschien onnodig om de bedragen die voorzien waren in het
Meerjarenplan op te nemen in het Budget 2012.