INDIENING
REKENING 2016
Centraal
Kerkbestuur Gent Stad
20.11.2016
De rekening
2016 wordt DIGITAAL ingediend
bij het Centraal Kerkbestuur via ReligioPoint.
bij voorkeur tegen 1 FEBRUARI 2017.
Hoe en welke documenten
In
het jaarrekeningscherm ‘Boekhouddossier/Jaarrekening) eerst bij de rekening de
status invullen (=datum) en bevestigen.
In
hetzelfde scherm vindt u links achtereenvolgens verplichte in te dienen documenten :
Alle documenten aanvinken.
Naast deze
rapporten die u kan opvragen via het jaarrekeningscherm zijn er nog 2 andere
documenten die verplicht mee ingediend worden en die in ReligioSoft op
een andere plaats opgehaald worden:
-
de investeringsfiches
-
interne kredietaanpassingen.
Naast
deze bijlagen die u via Religiosoft kunt afdrukken,
is het belangrijk dat u zelf eveneens een AANVULLENDE NOTA opmaakt.
Hierin kan extra informatie toegevoegd
worden om bepaalde zaken toe te lichten rond uw jaarrekening
Daarna krijgt u
een overzicht van de jaarrekeningbundel die kan worden doorgestuurd naar Religiopoint. Deze bestaat uit de jaarrekening met de
verplichte bijlagen die u in Religiosoft terugvindt:
Jaarrekening
Kastoestand
Geactualiseerde inventaris
Staat van vermogen
Interne kredietaanpassing (indien opgemaakt) (Let op: datum moet
ingevuld zijn opdat deze wordt mee doorgestuurd naar Religiopoint!)
Investeringsfiches (indien opgemaakt)
Nadat
u het rapporttype geselecteerd heeft, stuurt u de documenten door naar Religiopoint via de knop ‘doorsturen naar Religiopoint’.
Vervolgens
staat de jaarrekening met bijlagen uit Religiosoft
klaar in Religiopoint om daar te worden aangevuld met
de overige verplichte bijlagen (aanvullende nota, uittreksels) en vervolgens te
worden ondertekend door de voorzitter, secretaris en penningmeester. In het
volgende hoofdstuk gaan
Wanneer bovengenoemde stukken
via push vanuit ReligioSoft naar ReligioPoint ingeladen zijn worden bijlagen toegevoegd (in ReligioPoint):
-
Aanvullende
nota
En via
scan:
-
uittreksels
van alle rekeningen per 31 december
-
Bij
verdiscontering alle uittreksels
-
Uittreksels
privaat patrimonium per 31 december
-
Kopie
van belastingen op niet bebouwde percelen en/of leegstand
-
Loonstaten
-
Kopie
van rekening van telefonie (tel/internet)
Wanneer het dossier volledig is
zal door de penningmeester, voorzitter en secretaris het digitaal document (vergezeld
van verplichte stukken en bewijsstukken)
ondertekend worden en bij het
CKB binnenkomen.
Vanwege
de stad Gent
wordt nog gevraagd om bij de rekening te voegen :
-
Kopie van de rekening van telefonie
(telefoon en internet)
-
Kopie van belastingen op niet bebouwde
percelen en/of leegstand
-
Loonstaten
DELEN VAN DE JAARREKENING
2.1
KASTOESTAND =
eindsaldi van de werkingsrekeningen à
ALLEEN PENNINGMEESTER TEKENT
+uittreksels die de
kastoestand per 31 december staven van alle rekeningen
+bij VERDISCONTERING
ALLE uittreksels (1 exemplaar is voldoende)
2.2 OVERZICHT VAN DE INTERNE
KREDIETAANPASSINGEN
2.3
INVESTERINGSFICHES (geactualiseerde)
Per investeringsproject een
investeringsfiche
2.4
INVENTARIS
Een maal per jaar op te
maken – bevat alle aangekochte goederen vanaf 1.01.2010 + eventuele vermelding
“historische inventaris is beschikbaar bij…..”
De wijzigingen in de geactualiseerde inventaris volstaat.
2.5 STAAT VAN HET VERMOGEN
Een samenvattend overzicht van alle gewaardeerde elementen uit de
inventaris.
2.6 VERDEELSLEUTELS EN WAARDERINGSREGELS (voor zover toegepast en overeengekomen)
nota waarin men toelichtingen geeft over bepaalde posten in de jaarrekening
2015
______________________