Mogen wij u verzoeken om
steeds chronologisch te werk te gaan
bij het boeken en het indienen van documenten :
1. Rekening 2010 afwerken en afsluiten 2. Budgetwijziging 2011 afwerken en afsluiten 3. Budget 2012 opmaken |
Zoals vorige jaren vindt U hieronder een opsomming van de
gemaakte afspraken met de Stad Gent voor
het BUDGET 2012.
·
kapitalisatie: 1/3 van de intresten van
kapitalen mogen herbelegd worden
·
overboekingen uit exploitatie naar
investeringen zijn slechts toegelaten bij zelfbedruipende kerkbesturen over de
gehele periode van het meerjarenplan
·
overboekingen van nog beschikbare financiële middelen uit
voorgaande dienstjaren met een budgetwijziging: hiervoor is er geen aanpassing
nodig van het meerjarenplan.
·
telefoonkosten:
- voor kerkbesturen met inwonende pastoor:
½
abonnementskosten 2/3
binnenlandse – telefoongesprekken
- voor kerkbesturen zonder inwonende
pastoor maar enkel secretariaat
100% abonnementskosten 100%
binnenlandse telefoongesprekken
·
internetkosten : 50 % van één abonnement dwz hetzij voor de
pastoor, hetzij voor de penningmeester, hetzij voor een andere persoon;
·
·
vernieuwen van stoelen: voorlopig geen tussenkomst, tenzij absolute
noodzaak
·
versieringen: maximum voor budget 2012: 378 €– dit bedrag
kan niet verhoogd worden via interne kredietaanpassingen
·
aankoop computer, fax, kopieermachine … : 60% kerkfabriek en 40% schenking (vb
parochiale werken)
·
geen aankoop van projectiemateriaal (bv projectiescherm en andere)
·
geen vergoeding voor hogere hiërarchie voor
rooms-katholieke eredienst (art 2240) – indien er
exploitatietoelage gevraagd wordt aan de stad – moet verwerkt worden met parochiekas
·
geen representatiekosten (art 221)
·
geen kosten voor speciale vieringen zoals 100
jaar bestaan van … noch relatiegeschenken of afscheidscadeaus
·
geen kilometervergoeding bedienaar eredienst (wel voor protestantse eredienst en
anglicaanse gemeenschap gezien de gebiedsomschrijvingen over diverse gemeenten
verspreid zijn).
·
eigendommen:
- onbebouwde
percelen: de belasting hierop en de kosten voor het opkuisen of afpalen worden niet aanvaard indien de kerkfabriek
exploitatietoelagen moeten krijgen en er geen inkomsten tegenover staan
- de verkoopprijs of het bepalen van een
huurwaarde dient voorafgaandelijk door een
erkende schatter te worden bepaald
·
art
2220 : % penningmeester – zie berekeningswijze uit de bijlage van het Vademecum Kerkbesturen pag.
14.
-
beperkt
tot 5 % van de gewone exploitatieontvangsten (posten 10 tot 14) van
dienstjaar n-2 (posten 10 tot 14 zonder financiering dus)
-
wordt berekend per dienstjaar en wordt niet rechtstreeks
overgenomen uit het meerjarenplan. Voor het budget 2012 wordt het percent berekend op basis van de
exploitatieontvangsten rekening 2010 (posten 10 tot 14).
·
Art. 227 :
verzekering mandatarissen : voorlopig opnieuw 400 €
·
art
2051 : Prestatievergoedingen - vergoedingen organist - zie richtlijnen vanuit het bisdom dd
29.12.2009.
·
art
1006 : Verkoop liturgische voorwerpen – indien devotiekaarsen aangekocht worden door
de kerkfabriek dienen de ontvangst van de verkoop van deze kaarsen geboekt de
worden onder dit artikelnummer.
·
INVESTERINGSKREDIETEN:
indien er nog voldoende kredieten beschikbaar zijn uit voorgaande dienstjaren
is het misschien onnodig om de bedragen die voorzien waren in het Meerjarenplan
op te nemen in het B 2012.