Centraal
Kerkbestuur Gent Stad |
Deze webpagina is een
inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen onder het Centraal
Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden door andere
geďnteresseerde derden. |
Eindrekening
Bij
uittreding of vervanging stelt de ontslagnemende of –krijgende penningmeester
de eindrekening op.
De
uittredende penningmeester voert de boekingen (ontvangsten en uitgaven) uit tot
aan de installatie van de nieuwe penningmeester die vanaf dat ogenblik de
boekingen zal verrichten.
Toepassing
artikel 14, 5° van het Decreet
De
eindrekening is feitelijk een jaarrekening die opgesteld wordt op een ander
tijdstip dan het einde van het jaar. De eindrekening heeft aldus dezelfde vorm
en inhoud als de jaarrekening, met dien verstande dat het document enkel de
gegevens tot en met de dag van het beëindigen van het beheer van de
penningmeester bevat.
Als
de functie van penningmeester eindigt door verloop van de 3-jarige termijn,
door zijn ontslag of zijn overlijden, dan moet er een eindrekening opgesteld
worden van zijn beheer binnen twee maanden te rekenen vanaf de dag nŕ de dag
van ontslag, overlijden of beëindiging van de termijn.
Als het mandaat van de penningmeester ten einde loopt en hij
wordt herkozen (3-jarige termijn), eindigt de functie niet en hoeft er dus geen
eindrekening te worden opgesteld.
Normaal maakt de penningmeester zelf zijn eindrekening op,
maar als hij daartoe niet meer in staat is, valt die verplichting ten laste van
zijn rechtverkrijgenden.
De rechtverkrijgenden, dit zijn ondermeer de
verantwoordelijke familieleden of de erfgenamen, zijn aldus verplicht om de
bewerkingen over te nemen. Dit is eerder een rechtsgevolg, dan een feitelijke
mogelijkheid. Het is weinig waarschijnlijk dat een familielid of een erfgenaam
van de stellen boekhoudkundige bewerkingen en accountantshandelingen op de
hoogte zal zijn.
Als
een penningmeester ontslag neemt, zal het veelal het gemakkelijkste zijn om de
eindrekening te laten samenvallen met een jaarrekening, door de nieuwe
penningmeester op 1 januari in functie te laten treden.
In
dat geval kan één document tegelijk dienst doen als jaarrekening en als
eindrekening. Om hierover geen misverstanden te laten bestaan, moet de dubbele
functie van het document duidelijk in de titel worden aangegeven.
De
eindrekening wordt echter niet noodzakelijk afgesloten op 31 december, maar wel
op de dag waarop het beheer door de penningmeester eindigt.
De
kerkraad neemt kennis van de eindrekening en daarna volgt het document dezelfde
procedure als een gewone jaarrekening.
De
eindrekening wordt aan de gouverneur als toezichthoudende overheid toegestuurd.
Door
het aanvaarden van de eindrekening van de uittredende penningmeester eindigt
zijn verantwoordelijkheid.
Toepassing
artikel 56 van het Decreet
© PéDéWé 01.2009 Hoewel
de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen
en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk
standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke
overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar
instelling(en) verbindt.