Centraal
Kerkbestuur Gent Stad |
Deze webpagina is een
inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen onder het Centraal
Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden door andere
geïnteresseerde derden. |
Kerkraad
Schorsing en / of vernietiging
Het algemeen administratief toezicht voorziet in de schorsing en /
of de vernietiging van de beslissingen van de kerkraad, alsmede van de
beslissingen van de voorzitter en de secretaris die voor overheidsopdrachten samen
optreden.
Besluit Kerkraad
De uitvoerbaarheid van de besluiten van de raad kan door het college
van burgemeester en schepenen geschorst worden als het gemeentelijk belang en
in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente geschaad worden [zie
Decreet, Art. 58, § 1, 1ste
en 2de lid]. De provinciegouverneur kan eveneens de
uitvoering schorsen als het besluit de wet schendt of het algemeen belang
schaadt [zie Decreet, Art. 58, § 2, 1ste lid].
Besluit van de Voorzitter
en de Secretaris die samen optreden
De besluiten van de voorzitter en de secretaris van de kerkraad, die
samen optreden bij overheidsopdrachten, kunnen ook geschorst en vernietigd
worden op grond van dezelfde redenen die gelden voor de besluiten van de
kerkraad, dus wegens het schaden van het gemeentelijk belang, in het bijzonder
de financiële belangen van de gemeente, het schenden van de wet of het schenden
van het algemeen belang.
Omdat die besluiten niet worden opgenomen in de notulen, vangt de
toezichttermijn van dertig dagen pas aan op de dag na de dag van ontvangst van
het door de toezichthoudende overheid opgevraagde dossier. Bovendien moet het
schorsingsbesluit binnen voormelde termijn aan het bestuur van de eredienst en
aan het centraal bestuur worden verstuurd.
De Vlaamse Regering [zie Decreet, Art. 59, 1ste en 2de lid] kan de voormelde besluiten van de voorzitter en de secretaris, die samen optreden, ook vernietigen binnen dezelfde termijn en om dezelfde redenen die gelden voor de besluiten van de kerkraad, dus wegens het schaden van het gemeentelijk belang, in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente, het schenden van de wet of het schenden van het algemeen belang. De termijn waarbinnen de Vlaamse Regering kan optreden, kan niet worden gestuit [zie Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera I].
Toepassing artikel 39 van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.