Centraal Kerkbestuur Gent Stad

Deze webpagina is een inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen onder het Centraal Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden door andere geďnteresseerde derden.

Monast5

 

 

Meerjarenplan

 

Beroepsprocedures

 

Het algemeen administratief toezicht voorziet in een schorsing- en vernietigingstoezicht op de beslissingen van het lokaal en het centraal bestuur van de erediensten, evenals op de beslissingen van de voorzitter en de secretaris van de raden die voor overheidsopdrachten samen optreden [zie Decreet, art. 58, §§ 1 en 2 en art. 59].

 

Een overeenstemmende procedure is voor accountantshandelingen voorzien. Bij het afwijzen van het ingediende en geadviseerde meerjarenplan of de –wijziging door de gemeenteraad voorziet art. 44 van het Decreet procedures om de genomen negatieve beslissing van de gemeenteraad te bestrijden.

 

De eerste procedure wordt ambtshalve door de provinciegouverneur uitgeoefend. De tweede procedure wordt uitgeoefend door de Vlaamse Regering die optreedt op verzoek van ofwel de kerkraad, ofwel de gemeenteraad.

 

Termijnen

 

De beide procedures zijn termijngebonden. De termijnen beginnen te lopen vanaf de dag nŕ de dag van ontvangst van het gemeentelijk afkeuringbesluit van het meerjarenplan en / of de –wijziging bij de provinciegouverneur.

 

Sanctie bij gebrek

 

De sanctie bij gebrek is de stilzwijgende goedkeuring van het meerjarenplan en / of de –wijziging. Bij voortgezette procedure bij de Vlaamse regering, dit wil zeggen bij het indienen van een beroep tegen een besluit van de provinciegouverneur door ofwel de kerkraad, ofwel de gemeenteraad, gelden dezelfde regels.

 

Termijnberekening

 

De termijn begint te lopen vanaf de dag nŕ de dag van ontvangst van het afkeuringbesluit bij de provinciegouverneur, of van het beroep bij de Vlaamse Regering.

 

Aangezien de gemeenteraad in principe mededelingsplicht heeft aan de provinciegouverneur, zou er altijd een begin- en einddatum van de termijn moeten kunnen worden vastgelegd [zie Decreet, art. 43, 2de lid].

 

Maar het is helemaal niet zeker dat de administratie van de gemeente op tijd de besluiten van de gemeenteraad meedeelt. Ondanks een op tijd genomen besluit, kan de verzending en aldus de afgifte ter post te laat gebeuren [zie onderscheid in Decreet, art. 43,3de lid, eerste deel versus tweede deel].

 

Dag van ontvangst

 

In principe is de dag van ontvangst bepaald op de derde werkdag die volgt op de dag waarop de brief aan de postdiensten werd overhandigd [zie art. 53bis, 2° GW]. Tenzij de provinciegouverneur of de Vlaamse Regering bewijst dat het afkeuringbesluit of het beroep op een andere dag werd ontvangen. Dit kan door het versturen van een ontvangstbericht aan de geďnteresseerde partijen waarin expliciet de dag van ontvangst en daarmee het begin van de termijn wordt vermeld.

 

Besluittermijn Gouverneur

 

Als de gemeenteraad geen goedkeuring verleent, wordt het meerjarenplan onderworpen aan de goedkeuring door de provinciegouverneur. De gouverneur verstuurt dan binnen een termijn van dertig dagen vanaf de dag nŕ de dag van ontvangst van het niet-goedkeuringsbesluit zijn beslissing aan alle betrokkenen (de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, de bisschop en de gemeenteoverheid).

 

Doet de gouverneur niets binnen de termijn van 30 dagen, dan wordt het meerjarenplan automatisch goedgekeurd.

 

Beroep bij Vlaamse Overheid

 

Tegen de (stilzwijgende) beslissing van de gouverneur kan ten slotte nog beroep ingediend worden bij de Vlaamse Regering.

 

Het beroep moet worden aangetekend binnen een termijn van dertig dagen. Binnen deze termijn moet de Vlaamse Regering zich ook uitspreken over het beroep. Doet de Vlaamse Regering niets, dan wordt het beroep bij het verstrijken van de termijn als ingewilligd beschouwd.

 

Toepassing artikel 44 van het Decreet

 

© PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.