|
|
Meerjarenplan
Herzieningen
De herzieningen die aan het meerjarenplan worden aangebracht,
moeten fundamenteel zijn. Daarenboven moeten de wijzigingen betrekking hebben
op het actuele meerjarenplan 2008-2013. Er zijn twee soorten herzieningen: de
wijzigingen en de actualiseringen.
Soorten
Wijzigingen
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de verplichte wijziging,
de opportuniteitswijziging, de verschuiving en de verboden wijziging.
Verplichte
wijziging
De wijzigingen zijn verplicht als in de financiële nota de gemeentelijke (of provinciale)
exploitatietoelage wordt vermeerderd of als de afspraken worden gewijzigd; als
in de financiële nota het totaal van de uitgaven van een van de hoofdfuncties
van de investeringen wordt vermeerderd of als de financieringswijze van een
investering definitief wordt gewijzigd.
Opportuniteitswijziging
Het
meerjarenplan mag gewijzigd worden als de vermeerdering van het totaal van de
uitgaven van een van de hoofdfuncties van de investeringen enkel het gevolg is
van verdisconteringen of van terugbetalingen van renteloze
thesaurievoorschotten of als het beleggingen betreft die gecompenseerd worden
door extra investeringsontvangsten.
Verschuiving
De
verschuiving van een investeringsuitgave, van een daarmee samenhangende
overboeking of van een daarmee samenhangende ontvangst naar het daaropvolgende
financieel boekjaar dat deel uitmaakt van hetzelfde meerjarenplan, geeft geen
aanleiding tot een wijziging van het meerjarenplan. Maar de verschuiving moet
wel worden opgenomen en toegelicht bij de actualisering van het meerjarenplan.
Verboden
wijziging
Het
is dus niet toegestaan dat het meerjarenplan zou worden gewijzigd enkel en
alleen om een overschot van het verleden op te nemen. De overschotten en
tekorten van de exploitatie van het verleden worden normaal gezien in de
budgetten verrekend en alleen als het meerjarenplan om een andere reden moet
worden gewijzigd, kunnen die overschotten en tekorten op dat ogenblik wel
worden opgenomen in het meerjarenplan.
Actualisering
Het
meerjarenplan moet geactualiseerd worden opdat het een correct werkdocument zou
blijven voor de kerkraad, maar vooral voor de toezichthoudende overheid. De
toetsing van de financiële gegevens kan slechts gebeuren indien het
basisdocument waarover de toezichthouder beschikt de juiste weergave is van de
reële cijfers en van de werkelijke doelstellingen die opgenomen zijn in het
meerjarenplan. Dat betekent dat als een budget wordt opgesteld of gewijzigd de cijfers
van het meerjarenplan in overeenstemming moet worden gebracht met de meest
actuele planning.
De
actualisering bestaat uit het vervangen van de cijfers van de desbetreffende
kolommen van het meerjarenplan door de cijfers van de intussen vastgestelde
budgetten, in voorkomend geval inclusief budgetwijzigingen, of jaarrekeningen.
Het geactualiseerde meerjarenplan vormt een verplichte bijlage bij elk budget
en elke budgetwijziging.
Toepassing artikel 41 van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.