Centraal
Kerkbestuur Gent Stad |
Deze webpagina is een
inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen onder het Centraal
Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden door andere
geďnteresseerde derden. |
Parochie
Oprichting
en Erkenning
Het representatieve orgaan van de rooms-katholieke eredienst wordt
geleid door de bestuurder van het bisdom, in principe de bisschop, waarin de
parochie is gelegen.
Op voorstel van de bisschop erkent de Vlaamse regering al of niet de
oprichting, het bestaan en de afschaffing van een parochie. Bij deze erkenning
moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Deze criteria zijn nader bepaald
in het besluit van 30 september 2005 (Belgisch
Staatsblad van 16.12.2005) [zie Omzendbrief BA 2006/04 dd 10.03.2006
betreffende de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen].
Toepassing artikel 2 van het
Decreet
Wijziging
gebiedsomschrijving van een Parochie
De wijziging van een gebiedsomschrijving van een parochie heeft
slecht uitwerking nadat een Koninklijk Besluit de gebiedswijziging definitief
heeft vastgelegd.
Die bepaling houdt (enkel) verband met de gebiedsomschrijving
omschreven in het erkenningsbesluit en vastgesteld bij Koninklijk Besluit.
Er kan wel, op basis van de canonische gebiedsomschrijving, een
wijziging van de bij Koninklijk Besluit vastgestelde gebiedsomschrijving worden
gevraagd. De bij Koninklijk Besluit vastgestelde gebiedsomschrijving moet
uiteindelijk samenvallen met de canonische.
In geval van twijfel kan alleen rekening worden gehouden met de bij
Koninklijk Besluit vastgestelde grenzen.
Toepassing artikel 2 van het Decreet
Kerkfabriek en Kerkraad
Het decreet voorziet per
erkende entiteit (de parochie) een lokaal bestuur, een openbare instelling (de
kerkfabriek) met rechtspersoonlijkheid, die belast is met de materiële
organisatie, de werking en het beheer van goederen van de eredienst. Die
openbare instelling heeft één bestuursorgaan (de kerkraad), verder de raad te
noemen.
Toepassing artikel 3 van het
Decreet
Kandidaten en Vacatures
De verantwoordelijke van de parochie maakt de vacatures bekend en
organiseert binnen de parochie een oproep tot de kandidaten. Hij maakt het
resultaat van die oproep bekend.
Toepassing artikel 5 en 7 van het Decreet
Niet-ingevulde kandidatuur
De bisschop of zijn aangestelde kan bij overschrijding van de
termijn van 2 maanden op voorstel van de parochieverantwoordelijke, meestal de
parochiepriester, een nieuw lid van de kerkraad aanduiden. De enige beperking
is dat het nieuwe lid moet opgenomen zijn in de lijst van kandidaten die
samengesteld werd ter gelegenheid van de 1ste aanstelling of ter
gelegenheid van de verkiezing van de kerkraad.
Toepassing artikel 8 van het Decreet
Verkiezingsvoorwaarden
Bij de aanstelling en de verkiezing van kandidaten moet voldaan
worden aan de verkiezingsvoorwaarden waaronder de inschrijving in de
bevolkingsregisters van de gemeente of van een van de gemeenten van de
gebiedsomschrijving van de parochie vereist is. Van deze bepaling kan niet
worden afgeweken. Maar een toevallige, niet-voortdurende verwijdering uit de
gebiedsomschrijving van de parochie schaadt niet aan deze voorwaarde.
Toepassing artikel 9 van het Decreet
Stemgerechtigde
parochieverantwoordelijke
De aangestelde verantwoordelijke van de parochie maakt van
rechtswege deel uit van de kerkraad. Hij/zij is daarom stemgerechtigd.
Toepassing artikel 12 van het Decreet
Archief
De secretaris is in het bijzonder belast met het bewaren van het
archief.
Met kerkarchieven bedoelt men in feite drie
archiefbestanden die men in een doorsnee parochie kan aantreffen: het
historische archief van vóór 1801, het historisch archief vanaf 1801, en het
parochiale en pastoraal archief.
Toepassing artikel 13 van het Decreet
Penningmeester vervanging
Een penningmeester moet bij
overlijden of bij plotse onmogelijkheid om de functie van penningmeester nog
uit te oefenen, vervangen worden. Dit is ook het geval wanneer hij tijdelijk
(min of meer langdurig) belet is [zie Decreet, art.15, 4de lid].
Gelet op het principe dat de
kerkraad volheid van bevoegdheid heeft kan de kerkraad een waarnemend
penningmeester aanduiden uit de twee overige leden van de kerkraad die geen
bijzonder mandaat hebben. Aangezien de functie van penningmeester voorbehouden
is aan verkozen leden [zie Decreet, art. 12, 1ste lid] komt de door
het erkend representatief orgaan aangestelde verantwoordelijke van de parochie
of zijn vervanger niet in aanmerking.
Toepassing artikel 14 van het Decreet
Centraal kerkbestuur
Het decreet voorziet per groep van minimum 4 erkende entiteiten
(parochies) die gelegen zijn binnen eenzelfde gemeente een overkoepelend
orgaan: het centraal kerkbestuur. Dit koepelorgaan is een openbare instelling
met rechtspersoonlijkheid, dat coördinerend optreedt en de relaties onderhoudt
tussen de kerkraden en de religieuze en burgerlijke overheden. De oprichting
van een centraal kerkbestuur vanaf 4 of meer parochies is een wettelijke
verplichting. Er is geen vrije keuze.
Toepassing artikel 25 van het Decreet
Meerdere Centrale
kerkbesturen
De oprichting van meerdere centrale kerkbesturen in gemeenten waar 9
of meer parochies gelegen zijn, is echter aan een erkenning door de Vlaamse
Regering onderworpen. Opnieuw moet een minimum aantal parochies bereikt worden,
namelijk meer dan 8, dit wil zeggen vanaf minimaal 9 parochies binnen eenzelfde
gemeente kunnen bijkomende centrale kerkbesturen opgericht worden.
Toepassing artikel 25 van het Decreet
Aantal leden Centraal
kerkbestuur
Het aantal verkozen leden dat een centraal kerkbestuur kan omvatten,
is afhankelijk van het aantal parochies die een CKB vertegenwoordigt. Er is een
minimum aantal verkozen leden decretaal vastgelegd, namelijk 3 leden van 5 tot
9 parochies.
Het aantal extra verkozen leden kan variëren en wordt per volledige
groep van 5 bijkomende parochies vastgesteld.
Een berekeningsvoorbeeld: het CKB vertegenwoordigt 23 parochies
binnen de gemeente. Per bijkomende groep van 5 parochies is een lid
verkiesbaar, hetzij (23 - 5) / 5 = 18 / 5 = 3 extra leden. Het aantal te
verkiezen leden is 3 + 3 = 6 leden.
Toepassing artikel 26
van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.