Centraal
Kerkbestuur Gent Stad |
Deze webpagina is een
inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen onder het Centraal
Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden door andere
geďnteresseerde derden. |
Secretaris
Taken
De
secretaris is in het bijzonder belast met het opmaken van de notulen van de
vergaderingen van de kerkraad en met het bewaren van het archief [zie Decreet,
art. 13].
De taken van de secretaris zijn niet-limitatief opgesomd. In het
algemeen vallen zijn taken uiteen in administratieve taken zoals het opstellen
van de notulen van de vergaderingen en met het bewaren van het archief; en in
specifieke taken, zoals het tussenkomen samen met de voorzitter bij
spoedeisende maatregelen voor het behoud van de gebouwen van de eredienst of
van het privaat patrimonium [zie Decreet, art. 39].
Klaarblijkelijk schrijft de secretaris brieven, uitnodigingen, e.d.
al of niet in opdracht van de voorzitter of van de kerkraad. Of verzendt hij
akten of stukken naar decretaal bepaalde overheden.
Archief
Het bewaren van het archief
roept vraagtekens op. Hoe lang moet het archief, dat onder andere bestaat uit
de notulen van de vergaderingen, de akten en stukken die moeten bijgehouden en
neergelegd worden, alsook de inventarislijsten van de roerende en onroerende
kerkgoederen, bewaard worden [zie Decreet, art. 35]? De algemeen wettelijke
bewaringstermijn is 30 jaar.
Zolang de Vlaamse regering geen nieuwe
archiefwetgeving of nieuw archiefbeheer heeft uitgebouwd, blijft de bestaande
toestand van kracht, met name de archiefwet van 1955 en de richtlijnen en
aanbevelingen van het Algemeen Rijksarchief van 1997.
Toepassing artikel 13 van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.