Centraal Kerkbestuur Gent Stad |
Deze
webpagina is een inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen
onder het Centraal Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden
door andere geïnteresseerde derden. |
Meerderheden
Aanwezigheidsquorum op 1ste
vergaderingen
De
raad kan slechts geldig beraadslagen als de meerderheid van de zittinghebbende
leden aanwezig is. Zittinghebbende leden zijn leden die het mandaat van lid van
de raad bezitten, hetzij als verkozen of aangesteld lid, hetzij als lid van
rechtswege.
Zie
infra, Meerderheid.
Toepassing
artikel 19, 1ste lid van het Decreet
Aanwezigheidsquorum op 2de
vergaderingen
Als
bij een eerste bijeenroeping niet beraadslaagd kan worden omdat het
aanwezigheidsquorum niet werd bereikt, kan de raad na een tweede bijeenroeping,
ongeacht het aantal aanwezige leden, toch beraadslagen en besluiten over de
punten die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.
Zie
infra, Meerderheid in fine
Toepassing
artikel 19, 2de lid van het Decreet
Besluiten
De
besluiten worden bij volstrekte meerderheid van stemmen genomen. Bij staking
van stemmen is het voorstel verworpen. Het is niet het aantal aanwezige leden
dat bepalend is voor de berekening van de vereiste meerderheid, maar het aantal
geldig uitgebrachte stemmen. Er wordt geen rekening gehouden met onthoudingen
en ongeldige stemmen.
Toepassing
artikel 22 van het Decreet
Bijzondere mandaten Centraal
kerkbestuur: Voorzitter en Secretaris-Penningmeester
Belangrijk
is dat de stemming in het geheim verloopt en dat een volstrekte meerderheid
moet bereikt worden.
Zie
infra, Volstrekte meerderheid
Daarenboven
moet het aanwezigheidsquorum (minimum aantal aanwezige zittende leden) om
geldig te vergaderen vooraf ook bereikt worden [zie Decreet, art. 19 mutatis
mutandis]. Dit betekent in het voorbeeld dat minstens 5 leden moeten aanwezig
zijn, namelijk (8 / 2) = 4 + 1 (supra Meerderheid).
Toepassing artikel 28
van het Decreet
Bijzondere mandaten Kerkraad:
Voorzitter, Secretaris en Penningmeester
De
voorzitter, de secretaris en de penningmeester worden door de
"aangestelde" of "verkozen" leden uit hun midden verkozen
bij afzonderlijke en geheime stemming en bij volstrekte meerderheid van
stemmen.
Bij
elke gedeeltelijke vernieuwing van de raad verkiest de raad opnieuw zijn
bijzondere mandatarissen.
Als
er voor een vacant mandaat maar één kandidaat is, verloopt de stemming in één
stembeurt.
Als
er verschillende kandidaten zijn en als er na de stemming geen enkele kandidaat
de volstrekte meerderheid heeft behaald, wordt opnieuw gestemd op een van de
twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald. Bij staking van stemmen
is het jongste lid in leeftijd verkozen.
Toepassing artikel 12 van het
Decreet
Centraal kerkbestuur verkiezing
leden
De
stemming verloopt in het geheim en voor elke kandidaat afzonderlijk. De
volstrekte meerderheid moet bereikt worden.
Zie
infra, Volstrekte meerderheid
Toepassing
artikel 27 van het Decreet
Meerderheid zittende leden
Voor
het geldig vergaderen van het bestuursorgaan moet het aanwezigheidsquorum
bereikt zijn: de meerderheid van de zittende leden moet aanwezig zijn. De helft
is dus niet voldoende.
Hierbij
moet worden opgemerkt dat de aangestelde vertegenwoordiger van het
representatief orgaan een volwaardig lid is van het bestuursorgaan en bijgevolg
aan de stemmingen deelneemt. Hetzelfde geldt voor de expert in de centrale
besturen.
Naargelang
van het aantal leden waaruit het bestuursorgaan bestaat, wordt de meerderheid
berekend door de helft van het aantal zittinghebbende leden te vermeerderen met
1 (bij een even aantal leden) of met 0,5 (bij een oneven aantal).
Voorbeeld:
als in de raad zes leden zitting hebben, wordt het quorum bereikt bij vier
aanwezigen (de helft van zes + één).
In
het geval van vijf leden is het quorum drie aanwezigen (de helft van vijf + een
half). Als dat aantal niet bereikt is, kan niet op een geldige wijze worden
beraadslaagd en beslist.
Er
is één uitzondering: het bestuursorgaan kan, als het een eerste maal bijeen
werd geroepen zonder dat het vereiste aantal leden is opgekomen, na een tweede
oproeping, ongeacht het aantal aanwezigen, geldig beraadslagen en beslissen,
maar alleen over de onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.
Zie
Omzendbrief 2008 / 01 dd 22.02.2008, deel III, pt. 4
Vacatures
Als
een lid van de raad in de loop van zijn mandaat moet vervangen worden, dan
moeten de volgende regels in acht worden genomen: het lid moet vervangen worden
op dezelfde wijze als een uittredend lid bij een gedeeltelijke vernieuwing van
de raad.
Die
vervanging gebeurt door een lid dat door de overige leden van de kerkraad wordt
verkozen uit de lijst van kandidaat-leden die na de bekendmakingsprocedure
wordt opgemaakt. Als er nog kandidaat-leden overblijven op de lijst die naar
aanleiding van de laatste gedeeltelijke vernieuwing is opgesteld, kunnen die
kandidaten nog in aanmerking worden genomen.
Verkiezing leden Centraal
Kerkbestuur
De
stemming verloopt in het geheim en voor elke kandidaat afzonderlijk. De
volstrekte meerderheid moet bereikt worden.
Zie
infra, volstrekte meerderheid
Toepassing
artikel 27 van het Decreet
Verkiezing leden Kerkbestuur
Uit
de notulen over de stemverrichtingen zal moeten blijken dat de verkiezing bij
geheime stemming gebeurde en bij meerderheid van stemmen. Bij staking van
stemmen wordt opnieuw gestemd op een van de twee kandidaten die de meeste
stemmen hebben behaald. Indien het dan opnieuw tot staking van stemmen zou
komen, wordt het lid bij lottrekking aangewezen.
Toepassing
artikel 7 van het Decreet
Volstrekte meerderheid
De
meerderheid wordt berekend op het totaal geldig uitgebrachte stemmen. Ongeldige
stemmen of blanco stemmen worden niet meegenomen in de berekening. De
volstrekte meerderheid wordt bereikt, wanneer de helft + 1 van de geldig
uitgebrachte stemmen op één kandidaat wordt uitgebracht. Dit totaal wordt
eventueel afgerond naar de hogere eenheid.
zie
Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera A, pt. 1.2, in fine
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.