Centraal
Kerkbestuur Gent Stad |
Deze webpagina is een
inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen onder het Centraal
Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden door andere
geďnteresseerde derden. |
Vergadering
Aanwezigheidsquorum,
1ste vergadering
De
raad kan slechts geldig beraadslagen als de meerderheid van de zittinghebbende
leden aanwezig is. Zittinghebbende leden zijn leden die het mandaat van lid van
de raad bezitten, hetzij als verkozen of aangesteld lid, hetzij als lid van
rechtswege.
Toepassing
artikel 19 van het Decreet
Aanwezigheidsquorum,
2de vergadering
Als
bij een eerste bijeenroeping niet beraadslaagd kan worden omdat het
aanwezigheidsquorum niet werd bereikt, kan de raad na een tweede bijeenroeping,
ongeacht het aantal aanwezige leden, toch beraadslagen en besluiten over de
punten die voor de tweede maal op de agenda voorkomen
Toepassing
artikel 19 van het Decreet
Agendapunten
Hoewel de voorzitter de agenda vaststelt, kan elk lid, dus ook het
lid van rechtswege, punten aan de agenda toevoegen tot uiterlijk twee
kalenderdagen vóór de vergadering. De raad mag tijdens zijn vergadering alleen
de punten behandelen die op de agenda voorkomen.
Toepassing artikel 18 van het Decreet
Agendapunten, 2de
vergadering
De kerkraad kan tijdens de 2de vergadering slechts de
agendapunten behandelen die zowel in de
1ste als in de 2de
oproepingsbrief werden vermeld. Indien er in de 2de
oproepingsbrief agendapunten zouden voorkomen die niet in de 1ste
oproepingsbrief werden vermeld, dan moet voor deze punten gehandeld worden
volgens en met het quorum zoals bepaald in de 1ste lid van het
artikel ad hoc.
Toepassing artikel 19 van het Decreet
Deskundige
Bij
de behandeling van bepaalde agendapunten kan een deskundige erbij geroepen
worden. Die deskundige mag echter niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en de
stemming.
Toepassing artikel 21 van het
Decreet
Frequentie
De
raad vergadert zo dikwijls als nodig en ten minste eenmaal per kwartaal. Hij
wordt vooraf door de voorzitter bijeengeroepen. De bijeenroeping vermeldt de
plaats, de dag, het tijdstip en de agenda. De raad kan dus niet bij algemene
regel bepalen wanneer wordt vergaderd.
Toepassing
artikel 16 van het Decreet
Meerderheid van Stemmen, 1ste
vergadering
De besluiten worden bij volstrekte meerderheid van stemmen genomen.
Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen. Het is niet het aantal
aanwezige leden dat bepalend is voor de berekening van de vereiste meerderheid,
maar het aantal geldig uitgebrachte stemmen. Er wordt geen rekening gehouden
met onthoudingen en ongeldige stemmen.
Toepassing artikel 22 van het Decreet
Meerderheid van Stemmen, 2de
vergadering
Als bij een eerste bijeenroeping niet beraadslaagd kan worden omdat
het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt, kan de
raad na een tweede bijeenroeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, toch
beraadslagen en besluiten over de punten die voor de tweede maal op de agenda
voorkomen.
De volstrekte meerderheid wordt dan berekend op het aantal geldig
uitgebrachte stemmen van de leden die aanwezig waren, zonder echter nog
rekening te moeten houden met het oorspronkelijk aanwezigheidsquorum als bepaald in art. 19 van
het Decreet.
Toepassing artikel 22 van het Decreet
Notulen Zie Notulen
De secretaris, of zijn vervanger bij belet [zie Decreet, art. 15, 4de
lid] stelt de notulen op en bewaart ze. De notulen moeten chronologisch
gebundeld worden, dit wil zeggen op permanente wijze in een boek of schrift
bevestigd worden. Op het huidig ogenblik en rekening houdende met computertoestanden
en printerafdrukken, wordt het origineel van de notulen na ondertekening door
de voorzitter en secretaris (infra) het best in een boek of schrift gekleefd,
opdat de notulen niet zonder beschadiging uit het notulenboek zou kunnen verwijderd
worden.
Toepassing artikel 23 van het Decreet
Openbaarheid
De vergaderingen van de raad zijn niet openbaar. Dat belet echter
niet dat voor bepaalde agendapunten een deskundige erbij kan worden geroepen.
Die deskundige mag echter niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en de
stemming.
Toepassing artikel 21 van het Decreet
Openbare functies
Alleen aangestelde of verkozen leden kunnen deelnemen aan de
beraadslaging en de stemming van de kerkraad. Een burgemeester kan slechts deelnemen als
volwaardig lid (cf. verkiesbaarheidvoorwaarden en onverenigbaarheden), als
hij/zij als dusdanig aangesteld/verkozen is in de kerkraad, anders niet. Het is
immers de uitdrukkelijke wil van de decreetgever geweest om de relatie met de burgerlijke
overheid te regelen via het overleg tussen een afvaardiging van het centraal
kerkbestuur, of van de kerkraad indien er geen centraal kerkbestuur werd
opgericht, en een afvaardiging van de gemeenteoverheid (artikel 33). De keuze
van de burgemeester om als lid van de kerkraad te zetelen, brengt met zich mee
dat hij zich zal moeten beraden over zijn eventuele deelname aan de
afvaardiging van de gemeenteoverheid.
Toepassing artikel 21 van het Decreet
Persoonlijk belang
Zie Verbodsbepalingen
Staking van Stemmen
Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.
Toepassing artikel 22 van het Decreet
Tijdstip
De voorzitter moet bij het bepalen van het tijdstip van de
vergadering in redelijkheid oordelen en rekening houden met de beschikbaarheid
van de leden.
Toepassing artikel 18 van het Decreet
Verbodsbepalingen
Verbodsbepalingen houden in dat leden van de kerkraad onder bepaalde
voorwaarden en omstandigheden niet kunnen deelnemen aan de beraadslaging en /
of de stemming in de kerkraad. Hun lidmaatschap komt hierdoor echter niet in
het gedrang.
Een niet-limitatieve opsomming van verbodsbepalingen:
§
het deelnemen aan besprekingen of stemmingen met een rechtstreeks of
onrechtstreeks (via bloed- of aanverwantschap) en persoonlijk belang;
§
het als advocaat of notaris tegen bezoldiging optreden voor of tegen
het bestuur van de eredienst. Kosteloos optreden kan wel;
§
het rechtstreeks of
onrechtstreeks deelnemen aan overeenkomsten zoals een pachtovereenkomst of een
overheidsopdracht. Zo kan een lid niet zelf of via een tussenpersoon goederen
verkopen aan of kopen van het bestuur van de eredienst.
Deze verbodsbepalingen zijn geďnspireerd op bepalingen in andere
organieke regelgevingen voor lokale besturen. Voor het definiëren van het
rechtstreekse en persoonlijk belang kan bijgevolg verwezen worden naar de
geldende rechtsleer en rechtspraak. Hieruit volgt dat een aantal voorwaarden
gelijktijdig vervuld moeten zijn:
§
het voor- of nadeel moet materieel en in geld waardeerbaar zijn,
hetzij een verregaand moreel belang betreffen;
§
er moet een oorzakelijk verband zijn tussen de beslissing en het
voor- of nadeel;
§
het belang moet actueel zijn;
§
het belang moet individueel zijn.
Toepassing artikel 20 van het Decreet
Wijze van oproepen
De oproeping kan per brief of per elektronische drager. Ze moet ten
minste acht kalenderdagen voor de dag van de vergadering worden verstuurd. In
die termijn zijn de dag van de oproeping en de dag van de vergadering niet
inbegrepen. Er zijn geen afwijkingen mogelijk.
Toepassing artikel 18
van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.