Centraal
Kerkbestuur Gent Stad |
Deze webpagina is een
inlichtingsbron voor de leden van de kerkraden die vallen onder het Centraal
Kerkbestuur Gent Stad, maar mag ook geraadpleegd worden door andere
geïnteresseerde derden. |
Voorzitter
Wat de voorzitter alleen doet is, is niet altijd uitdrukkelijk
gespecificeerd.
·
Zo roept de voorzitter de vergaderingen van de kerkraad samen en
stelt hij de agenda op[zie Decreet, art. 18].
·
De voorzitter waakt over de wettelijkheid van de beslissingen van de
kerkraad.
·
Hij bepaalt het aanwezigheidsquorum [zie Decreet, art. 19].
·
De voorzitter bepaalt het aantal van de geldig uitgebrachte stemmen
om de volstrekte meerderheid bij de besluitvorming te bereiken [zie Decreet,
art. 21].
·
Hij zorgt ervoor dat bij aanwezigheid van deskundigen, deze niet
meestemmen bij de definitieve besluitvorming [zie Decreet, art. 20].
Gezamenlijk optreden
De voorzitter en de secretaris treden vaak samen op.
1.
Zij handelen in college of delen verantwoordelijkheid:
·
Zij vertegenwoordigen de kerkraad in gerechtelijke en
buitengerechtelijke handelingen [zie Decreet, art. 15 en 64];
·
zij ondertekenen de notulen en andere stukken [zie Decreet, art. 23,
2de lid];
·
zij treden op bij spoedeisende maatregelen in verband met uitvoering
van opdrachten [zie Decreet, art. 39, 4de lid];
·
zij kunnen afwijken van de offerteprijs tot 10 % [zie Decreet, art.
40].
·
Met betrekking tot de beslissingen van de kerkraad zijn het de
voorzitter en de secretaris die hieromtrent de briefwisseling voeren.
2.
Soms is het niet altijd klaarblijkelijk wie optreedt of kan
optreden. De kerkraad kan beslissen een klacht in te dienen in het kader van
een bezwaarprocedure, maar indien het bezwaar kan beschouwd worden als een
handeling tot bewaring van een recht, dan treden de voorzitter en de secretaris
gezamenlijk kunnen op [zie Decreet, art. 64].
3.
Aangezien
er voor het indienen van bezwaren tegen derden vooralsnog geen
beroepsmogelijkheid bestaat en enkel een procedure bij de Raad van State
mogelijk is tegen een stedenbouwkundige vergunning, zullen de voorzitter en de
secretaris de kerkraad machtiging moeten vragen, willen zij als eiser optreden.
De voorzitter en de secretaris kunnen immers enkel na machtiging van de
kerkraad als eiser optreden in een rechtsgeding. Er is hiervoor geen machtiging
van de hogere overheid meer vereist.
Toepassing
artikel 24 van het Decreet
Verkiezing
Voorzitter van de kerkraad
Bij
elke gedeeltelijke vernieuwing van de raad zoals vastgesteld in artikel 6
verkiest de kerkraad onder de aangestelde of verkozen leden en bij geheime en
afzonderlijke stemming, een voorzitter. Hij/Zij wordt verkozen met een
volstrekte meerderheid van stemmen.
De mandaten van voorzitter, secretaris en penningmeester kunnen niet
gecumuleerd worden.
Voor
dit bijzonder mandaat komt de parochieverantwoordelijke niet in aanmerking. Hij
is immers aangesteld van rechtswege en hij is niet verkozen.
Toepassing
artikel 12 van het Decreet
Vervanging van
de voorzitter van de Kerkraad
Onverminderd
artikel 12, tweede lid, wordt de voorzitter die verhinderd is, vervangen door
het oudste verkozen lid in leeftijd van de kerkraad en wordt de secretaris die
verhinderd is, vervangen door het jongste lid in leeftijd van de kerkraad.
Toepassing
artikel 15 van het Decreet
Voorzitter van
het Centraal kerkbestuur
De voorzitter wordt verkozen
onder de verkozen afgevaardigden van de kerkraden. De mandaten van voorzitter
en secretaris zijn niet cumuleerbaar. Bij verhindering wordt de voorzitter
vervangen door het oudste lid in leeftijd van het Centraal kerkbestuur.
Bij de verkiezing van de
afgevaardigden met bijzondere mandaten stemmen alle leden. Dit wil zeggen dat
alle leden van het Centraal kerkbestuur hun stem uitbrengen en niet alleen de
verkozen leden. De leden van rechtswege (de vertegenwoordiger van de bisschop en
de expert) stemmen mee.
Men kan slechts voorzitter
zijn indien men voldoet aan de hoedanigheidvoorwaarde: de voorzitter komt uit
de groep van de verkozen afgevaardigden.
De secretaris-penningmeester
komt echter niet in aanmerking. De voorzitter kan immers niet ter zelfde tijd
secretaris-penningmeester zijn door het cumulverbod.
Is er voor het vacante bijzondere mandaat
slechts één kandidaat, dan verloopt de stemming in één beurt. Ondanks alles moet
ook deze stembeurt in het geheim verlopen en kan er niet overgegaan worden tot
stemming bij handopsteking of op een andere wijze.
Zijn er meerdere kandidaten dan wordt de
kandidaat met de meeste stemmen verkozen, mits het voorbehoud dat de kandidaat
de volstrekte meerderheid verkrijgt. Indien meerdere kandidaten eenzelfde
aantal stemmen op hun naam verenigen (staking van stemmen), dan wordt voor de
functie overgegaan tot een tweede geheime stembeurt. Staken de stemmen opnieuw,
dan is de jongste kandidaat verkozen.
De stemming gebeurt voor elke functie
afzonderlijk. Men kiest voor de ene functie en daarna voor de andere functie.
De volstrekte meerderheid
wordt berekend op het totaal geldig uitgebrachte stemmen. Ongeldige stemmen of
blanco stemmen worden niet meegenomen in de berekening. De volstrekte
meerderheid wordt bereikt, wanneer de helft + 1 van de geldig uitgebrachte
stemmen op één kandidaat wordt uitgebracht. Dit totaal wordt eventueel afgerond
naar de hogere eenheid.
Daarenboven moet het
aanwezigheidsquorum (minimum aantal aanwezige zittende leden) om geldig te
vergaderen vooraf ook bereikt worden [zie Decreet, art. 19 mutatis mutandis].
Toepassing
artikel 28 van het Decreet
Vervanging van de voorzitter van
een Centraal kerkbestuur bij belet
Als de voorzitter verhinderd
is, wordt hij vervangen door het oudste lid in leeftijd van het Centraal
kerkbestuur.
De leden van rechtswege (de
vertegenwoordiger van de bisschop en de aangestelde expert) komen niet in
aanmerking. Zij voldoen immers niet aan de hoedanigheidsvoorwaarde.
Daarenboven moet voldaan
worden aan de cumulregel.
Dit wil zeggen dat slechts de verkozen
afgevaardigden die geen bijzonder mandaat al opnemen (de afgevaardigde die al
de functie van secretaris-penningmeester waarneemt) slechts in aanmerking komen
om als vervangend voorzitter op te treden. De bijzondere mandaten kunnen immers
niet gecumuleerd worden [zie artikel 28, 2de lid van het Decreet].
Toepassing artikel 30 van
het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.