|
|
Art.
12. (verkiezing van de voorzitter, de secretaris en de penningmeester van de
kerkraad)
Bij elke gedeeltelijke vernieuwing van de raad zoals vastgesteld in artikel 6
verkiest de kerkraad onder de aangestelde of verkozen leden en bij geheime en
afzonderlijke stemmingen, een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
Zij worden verkozen met een volstrekte meerderheid van stemmen.
De mandaten van voorzitter, secretaris en penningmeester kunnen niet
gecumuleerd worden.
Wanneer er voor het vacante mandaat slechts één kandidaat is, verloopt de
stemming in één stembeurt. Als er voor een mandaat verschillende kandidaten
zijn en na de stemming geen kandidaat de vereiste meerderheid heeft verkregen,
dan wordt er opnieuw gestemd op een van de twee kandidaten die de meeste
stemmen hebben behaald. Staken de stemmen bij de herstemming, dan is het
jongste lid in leeftijd verkozen.
Er is binnen het decreet een
voortdurende verwarring in het gebruik van de termen. Met een mandaat wordt
bedoeld dat een kandidaat-lid na zijn verkiezing lid wordt van de kerkraad [zie Decreet, art. 7, § 3; art. 8; art. 11]. Hij
neemt zijn mandaat op. Maar mandaat wordt ook gebruik om een functie aan te
duiden. De functie van voorzitter, secretaris en penningmeester worden dan
bijzondere mandaten genoemd [zie Decreet, art. 12, 2de
lid]. Enerzijds komt aan de functie van
voorzitter, secretaris en penningmeester een einde bij de driejaarlijkse
gedeeltelijke vernieuwing van de kerkraad [zie
Decreet, art. 6]. Anderzijds komt de functie ook vacant indien de
voorzitter, de secretaris of de penningmeester ofwel zijn functie, ofwel zijn
mandaat ter beschikking stelt. Een nieuwe voorzitter, secretaris of
penningmeester moet dan gekozen worden nadat de kerkraad in al zijn leden (5
+ 1) hersamengesteld is. Het is de
raad die de bijzondere mandaten (functies) kiest. De aangestelde
verantwoordelijke van de parochie maakt van rechtswege deel uit van de raad.
Hij/zij is daarom stemgerechtigd. [Standpunt van de permanente werkgroep
erediensten; datum validatie 13/10/2005]. De verkiezing van de functies gebeurt voor elke functie
afzonderlijk en in het geheim. Dit houdt in dat ze schriftelijk en voor elke
functie afzonderlijk gebeurt. De stemming bij handopsteking, de mondelinge
instemming of de schriftelijke verkiezing op één stembrief voor meerdere
functies is vormelijk niet toegelaten. De
volstrekte meerderheid moet bereikt worden. Dit wil zeggen dat rekening
gehouden wordt met de geldig uitgebrachte stemmen. De meerderheid berekend
wordt op het getal van de aanwezige stemmers die niet ongeldig of blanco
hebben gestemd. De volstrekte meerderheid wordt dan bereikt door het aantal
aanwezige stemmers te delen door 2. Aan dit resultaat wordt naargelang het
resultaat oneven of even is 0,5 of 1 toegevoegd. Een voorbeeld: op de
verkiezing tot voorzitter zijn alle leden (de verkozen leden en de
aangestelde parochieverantwoordelijke) aanwezig, hetzij 6. Zij stemmen allen
geldig. De volstrekte meerderheid wordt bereikt als (6 / 2) + 1 = 4 stemmen
op één kandidaat worden uitgebracht. De functies van voorzitter,
secretaris en penningmeester zijn niet cumuleerbaar. Aangezien de
"verkozen" of "aangestelde" leden uit hun midden de
bijzondere mandatarissen verkiezen, is het duidelijk dat de leden van
rechtswege geen bijzonder mandaat kunnen opnemen [zie
Omzendbrief BA-2005/01 dd 25.02.2005, littera A, punt 1.8, 5de
lid]. Er moet
gestemd worden in zoveel stemronden als nodig totdat één kandidaat de
volstrekte meerderheid haalt of totdat zich een staking van stemmen voordoet.
In dat laatste geval is het jongste lid in leeftijd verkozen [zie
Decreet, art. 12, in fine; Standpunt van de permanente werkgroep
erediensten; datum validatie 13/10/2005]. De raad
kan slechts geldig beraadslagen als de meerderheid van de zittinghebbende
leden aanwezig is. Zittinghebbende leden zijn leden die het mandaat van lid
van de raad bezitten, hetzij als verkozen of aangesteld lid, hetzij als lid
van rechtswege. Als bij een eerste bijeenroeping niet beraadslaagd kan worden
omdat het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt, kan de raad na een tweede
bijeenroeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, toch beraadslagen en
besluiten over de punten die voor de tweede maal op de agenda voorkomen [zie
Decreet, art. 19; Omzendbrief BA-2005/01 dd 25.02.2005, littera B, punt 1.2,
7de en 8ste lid]. |
©
PéDéWé 01.2009. Hoewel de teksten in de groene kaders hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.