|
|
Art.
24. (de taken van de kerkraad)
De kerkraad regelt alles wat de kerkfabriek aanbelangt, met uitzondering van de
aangelegenheden die toegewezen zijn aan de voorzitter, aan de voorzitter en de
secretaris van de kerkraad, die samen optreden, aan de secretaris, aan de
penningmeester of aan het centraal kerkbestuur.
De kerkraad heeft volheid van
bevoegdheid. Ze doet alles wat in het belang van de kerkfabriek moet gedaan
worden, of nagelaten worden, met uitzondering van specifieke taken die
voorbehouden zijn aan bepaalde functies of andere raden. Hier volgt een
niet-limitatieve opsomming van specifieke en niet-specifieke taken. De kerkraad waakt over de
onverenigbaarheden [zie Decreet, art. 9] en de
verbodsbepalingen [zie Decreet, art. 16] bij
de verkiezing van nieuwe leden en behandelt de bezwaren bij het verkiezen van
leden [zie Decreet, art. 7, 2de en 3de
lid]. De kerkraad kiest ook zijn functionarissen: de voorzitter, de
secretaris en de penningmeester [zie Decreet, art. 9,
2de en 3de lid ] of
vervangt ze [zie Decreet, art. 8]. Indien agendapunten behandeld worden waarbij één
van de leden andere (tegenstrijdige) belangen zou hebben [zie Decreet, art. 20], dan waakt de kerkraad over
de integriteit van de besluitvorming. De kerkraad aanvaardt de schenkingen definitief,
of de legaten [zie Decreet, art. 37]. De kerkraad kiest de wijze waarop de opdrachten voor
aanneming van werken, leveringen of diensten worden gegund en stelt de
voorwaarden vast. De kerkraad stelt de procedure in en gunt de opdracht [zie Decreet, art. 39].
Ten slotte kent de kerkraad erefuncties of eremandaten toe [zie Decreet, art. 11]. Wat de voorzitter alleen doet is, is
niet altijd uitdrukkelijk gespecificeerd. Zo roept de voorzitter de
vergaderingen van de kerkraad samen en stelt hij de agenda op[zie Decreet, art. 18]. De voorzitter waakt over de
wettelijkheid van de beslissingen van de kerkraad. Hij bepaalt het
aanwezigheidsquorum [zie Decreet, art. 19]. De
voorzitter bepaalt het aantal van de geldig uitgebrachte stemmen om de
volstrekte meerderheid bij de besluitvorming te bereiken [zie Decreet, art. 21]. Hij zorgt ervoor dat bij
aanwezigheid van deskundigen, deze niet meestemmen bij de definitieve
besluitvorming [zie Decreet, art. 20]. De taken van de secretaris [zie Decreet, ar. 13 en art. 23] en de opdrachten
van de penningmeester[zie Decreet, art. 14; maar ook
art. 36: de penningmeester aanvaardt voorlopig de schenkingen], zijn
echter (meestal) wel uitdrukkelijk vermeld. In sommige omstandigheden treden de
voorzitter en de secretaris samen op. Zij handelen in college of delen
verantwoordelijkheid. Zij vertegenwoordigen de kerkraad in gerechtelijke en
buitengerechtelijke handelingen [zie Decreet, art. 15
en 64]; zij ondertekenen de notulen en andere stukken [zie Decreet, art. 23, 2de lid]; zij
treden op bij spoedeisende maatregelen in verband met uitvoering van
opdrachten [zie Decreet, art. 39, 4de lid];
zij kunnen afwijken van de offerteprijs tot 10 % [zie
Decreet, art. 40]. Met betrekking tot de
beslissingen van de kerkraad zijn het de voorzitter en de secretaris die
hieromtrent de briefwisseling voeren. Soms is
het niet altijd klaarblijkelijk wie optreedt of kan optreden. De kerkraad kan
beslissen een klacht in te dienen in het kader van een bezwaarprocedure, maar
indien het bezwaar kan beschouwd worden als een handeling tot bewaring van een
recht, dan treden de voorzitter en de secretaris gezamenlijk kunnen op [zie Decreet, art. 64]. Aangezien
er voor het indienen van bezwaren tegen derden vooralsnog geen
beroepsmogelijkheid bestaat en enkel een procedure bij de Raad van State
mogelijk is tegen een stedenbouwkundige vergunning, zullen de voorzitter en
de secretaris de kerkraad machtiging moeten vragen, willen zij als eiser
optreden. De voorzitter en de secretaris kunnen immers enkel na machtiging
van de kerkraad als eiser optreden in een rechtsgeding. Er is hiervoor geen
machtiging van de hogere overheid meer vereist. [Standpunt
van de permanente werkgroep erediensten; datum validatie 13/10/2005]. Het Centraal Kerkbestuur ten slotte
speelt een belangrijke rol als coördinator tussen de kerkraden en de
religieuze of burgerlijke overheden [zie Decreet,
art. 32, 1° - 4°]. Of helpt de kerkraden [Decreet,
art. 32, 6°]. Daarenboven springt ze in bij niet uitgevoerde
accountantshandelingen door een kerkraad: opstellen van budget,
budgetwijzigingen en het meerjarenplan [zie Decreet,
art. 32, 7°]. |
©
PéDéWé 01.2009. Hoewel de teksten in de groene kaders hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.