|
|
Art.
34. (de taken van de kerkraad: daden stellen van beheer en beschikking)
De kerkraad beslist over alle handelingen van beheer en van beschikking van de
goederen en de gelden die toebehoren aan de kerkfabriek of die ter beschikking
zijn gesteld van de eredienst, en stelt de voorwaarden vast volgens welke daden
van beheer en van beschikking kunnen worden gesteld.
Het
decreet streeft naar modernisering en naar het eenvormig maken van het beheer
van de goederen en van het patrimonium van de eredienst. Voor het beheer van
goederen, schenkingen, legaten, daden van beschikking en overheidsopdrachten,
wordt het bijzonder toezicht vervangen door een algemeen toezicht. Een
belangrijk gevolg hiervan is, dat de beslissingen van de eredienstbesturen
onmiddellijk uitvoerbaar zijn, tenzij de toezichthoudende overheid ertegen
optreedt. De raad beslist autonoom over alle daden van beheer (verhuur,
verpachting, onderhoud en herstelling) en beschikking (verwerving,
vervreemding, ruil) van de goederen. De beslissingen moeten deugdelijk en afdoende
worden gemotiveerd [zie Omzendbrief BA 2005/01
dd 25.02.2005, Littera D]. Daden van
beheer zijn alle daden die het behoud en de instandhouding van het
patrimonium als voorwerp hebben, dit wil zeggen alle beslissingen die verband
houden met het onderhoud en / of herstel van de gebouwen van de eredienst of
van het privaat patrimonium. Het nemen van een hypotheek is een daad van
beheer. Het eigendomsrecht gaat immers niet over op een ander persoon, maar
wordt wel belast door de vestiging van de hypotheek. Daden van
beschikking veronderstellen altijd een overdracht van een deel of van het
geheel van eigendomsrecht. De verkoop van een onroerend goed is een daad van
beschikking. Het vestigen van een vruchtgebruik is een daad van beschikking
want een deel van de eigendom wordt door een zakelijk recht (het
vruchtgebruik) belast. In dit geval valt het eigendomsrecht uiteen en behoort
het eigendomsrecht aan twee of meerdere personen, namelijk de naakte eigenaar
en de vruchtgebruiker. Indien het vruchtgebruik ophoudt te bestaan dan
verenigt het vruchtgebruik zich opnieuw met de naakte eigendom. Dit wil
zeggen dat slechts één eigenaar nog bestaat. Hierbij mag de eigendom verdeeld
zijn over verschillende personen: zij zijn volledige eigenaar elk voor hun
deel. De
kerkfabriek kan een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Dit
behoort tot de autonomie van de kerkraad [Standpunt van de permanente werkgroep
erediensten; datum validatie 22/6/2008]. Het
doorlichten van de verzekeringspolissen moet worden beschouwd als een
dienstenopdracht in het kader van de wetgeving op de overheidsopdrachten. De
verzekeringsinstelling van het interdiocesaan centrum kan één van de
aangeschreven instellingen zijn. De opdrachthouder wordt vergoed in het kader
van de af te sluiten overeenkomst. Gratis doorlichting kan geen probleem zijn
doch de overeenkomsten die eraan gekoppeld zijn, vallen onder de wetgeving
overheidsopdrachten. In deze aangelegenheid behoudt elke kerkfabriek zijn
autonomie [Standpunt
van de permanente werkgroep erediensten; datum validatie 22/6/2006]. Indien een
kerkfabriek goederen wenst aan te kopen tijdens een openbare verkoop of
veiling dan moet de kerkraad toelating geven binnen de grenzen van het
schattingsverslag. De kerkraad bepaalt wie hem vertegenwoordigt op de
openbare veiling [Standpunt
van de permanente werkgroep erediensten; datum validatie 13/10/2005]. Restauratiepremies
moeten door de kerkfabriek aangevraagd worden bij de bevoegde overheden [zie Besluit van de Vlaamse regering van 8 juli 1992 tot vaststelling van de
modaliteiten voor de toekenning en uitbetaling van de subsidies voor werken
aan beschermde monumenten die door of op initiatief van regionale of lokale
besturen worden uitgevoerd en de Omzendbrief BA 2002/14 van 25
oktober 2002]. De procedure betreffende
aanvragen voor restauratiepremies blijft onverkort van toepassing. De
machtiging zoals voorgeschreven in het KB van 16 augustus 1824 vervalt [Standpunt van de permanente werkgroep erediensten; datum
validatie 13/10/2005]. Conform
artikel 34 beslist de kerkraad over alle handelingen van beheer en van
beschikking van de goederen en de gelden die toebehoren aan de kerkfabriek.
De kerkraad kan in deze aangelegenheid beschouwd worden als de rechtsopvolger
van het bureau der kerkmeesters (zie art. 28 van het Keizerlijk decreet).
Daarenboven wordt de kerkraad vertegenwoordigd door de voorzitter en de
secretaris en zijn zij, samen optredend, belast met de uitvoering van de
beslissingen van de kerkraad. Oud financieel stelsel blijft van toepassing [Standpunt van de permanente werkgroep
erediensten; datum validatie 22/6/2006]. |
©
PéDéWé 01.2009. Hoewel de teksten in de groene kaders hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.