|
|
Art.
56. (de eindrekening)
Als de functie van penningmeester eindigt, wordt een eindrekening opgesteld
binnen een termijn van twee maanden door de penningmeester of zijn
rechtverkrijgenden. Nadat de kerkraad heeft kennisgenomen van de eindrekening,
wordt de eindrekening door de penningmeester ter goedkeuring aan de
provinciegouverneur gezonden en wordt de procedure, bedoeld in artikel 55, § 2,
derde lid, tot en met § 3, derde lid, gevolgd.
De eindrekening heeft
dezelfde vorm en inhoud als de jaarrekening, maar het document bevat enkel de
gegevens tot en met de dag van het beëindigen van het beheer van de
penningmeester. Als de eindrekening
opgemaakt wordt met als afsluitingsdatum 31 december, doet hetzelfde document
tegelijkertijd als jaar- en eindrekening dienst. De titel van het document
vermeldt duidelijk die dubbele functie [zie AR-Bh tot
05.09.2008, art. 51]. Als de functie van penningmeester eindigt, door zijn
ontslag of eventueel overlijden, moet er een eindrekening opgesteld worden
van zijn beheer binnen twee maanden [zie Decreet,
art. 56, 1ste lid]. Als het mandaat van de penningmeester
ten einde loopt en hij wordt herkozen, eindigt de functie niet en hoeft er
dus geen eindrekening te worden opgesteld. Normaal maakt de penningmeester zelf zijn eindrekening
op, maar als hij daartoe niet meer in staat is, valt die verplichting ten
laste van zijn rechtverkrijgenden. Een eindrekening heeft dezelfde vorm als
een jaarrekening. De eindrekening wordt echter niet noodzakelijk afgesloten
op 31 december, maar wel op de dag waarop het beheer door de penningmeester
eindigt [zie AR-Bh tot 05.09.2008, art. 51].
Het bestuur van de eredienst neemt kennis van de eindrekening en daarna volgt
het document dezelfde procedure als een gewone jaarrekening. De rechtverkrijgenden, dit zijn ondermeer de
verantwoordelijke familieleden, de voogden of de erfgenamen, zijn aldus
verplicht om de bewerkingen over te nemen. Dit is eerder een rechtsgevolg,
dan een feitelijke mogelijkheid. Het is weinig waarschijnlijk dat een
familielid of een erfgenaam van de stellen boekhoudkundige bewerkingen en
accountantshandelingen op de hoogte zal zijn. Als een penningmeester ontslag neemt, zal het veelal
het gemakkelijkste zijn om de eindrekening te laten samenvallen met een
jaarrekening, door de nieuwe penningmeester op 1 januari in functie te laten
treden. In dat geval kan één document tegelijk dienst doen als jaarrekening
en als eindrekening. Om hierover geen misverstanden te laten bestaan, moet
die dubbele functie van dat document duidelijk worden aangegeven [zie GV boekhouding 22.02.2008, pt. 10.4]. De eindrekening wordt aan de gouverneur als
toezichthoudende overheid toegestuurd. Op de eindrekening wordt de naam van de penningmeester
vermeld. De eindrekening wordt ook door hem ondertekend. Zijn adres, benevens
de naam en het adres van het kerkbestuur, wordt erop vermeld [zie het ministerieel besluit van de Vlaamse regering van
05.09.2008, art. 1]. |
©
PéDéWé 01.2009. Hoewel de teksten in de groene kaders hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.