|
|
Art.
62. (de besluiten van de voorzitter en de secretaris; schorsing door de
gemeente, de provincie; vernietigingsbesluit door Vlaamse regering)
§ 1. De besluiten, getroffen door de voorzitter en de secretaris van de
kerkraad, die samen optreden, met toepassing van artikelen 39 en 40, kunnen
door het college van burgemeester en schepenen respectievelijk door de
provinciegouverneur in hun uitvoering worden geschorst op de gronden, bepaald
in artikel 58.
Het schorsingsbesluit moet aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur
worden verstuurd binnen een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag die
volgt op de ontvangst van het door de toezichthoudende overheid opgevraagde
dossier.
De bepalingen van artikel 58, § 1, vierde tot en met zesde lid, en van artikel
58, § 2, vierde tot en met zesde lid, zijn van overeenkomstige toepassing met
dien verstande dat de voorzitter en secretaris van de kerkraad, die samen
optreden, een geschorst besluit gemotiveerd kunnen handhaven.
§ 2. De
besluiten, getroffen door de voorzitter en de secretaris van de kerkraad, die
samen optreden, met toepassing van artikelen 39 en 40, kunnen door de Vlaamse
regering worden vernietigd op de gronden, bepaald in artikel 59.
Het vernietigingsbesluit moet aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur
worden verstuurd binnen een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag die
volgt op de ontvangst van het opgevraagde dossier of, in voorkomend geval,
binnen een termijn van dertig dagen ingaande op de dag nadat het
handhavingsbesluit bij de Vlaamse Regering is ingekomen.
Van het vernietigingsbesluit wordt dadelijk kennisgegeven aan de
provinciegouverneur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan.
Na het verstrijken van de termijn, bepaald in § 2, tweede lid, is de schorsing
ambtshalve opgeheven.
§ 3. De
goedkeuring van de rekening houdt in elk geval in dat de beslissingen van de
voorzitter en de secretaris, gezamenlijk optredend, die genomen werden in de
loop van het jaar waarop de rekening betrekking heeft en die niet werden opgevraagd,
noch geschorst of vernietigd werden, niet langer vatbaar zijn voor schorsing of
vernietiging.
In
gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit niet te voorziene
omstandigheden, mogen de voorzitter en de secretaris van de raad, die samen
optreden, op eigen initiatief de wijze van gunnen en de voorwaarden van een
opdracht vaststellen en de opdracht gunnen. De voorzitter en de secretaris,
die samen optreden, moeten de raad daarvoor niet vooraf om een delegatie vragen: ze bezitten een eigen bevoegdheid
hierover, ongeacht het bedrag van de opdracht [zie
Decreet, art. 39 en 40]. Het speelt
evenmin een rol of de opdracht gefinancierd moet worden door kredieten die op
de gewone begroting zijn ingeschreven, dan wel door kredieten die op de
buitengewone begroting zijn ingeschreven. De voorzitter en de secretaris zijn
wel verplicht om de raad tijdens de eerstvolgende vergadering van hun
beslissing op de hoogte te brengen en te melden dat er zich inderdaad een
onvoorzienbare situatie heeft voorgedaan die tot spoedeisend optreden noopte.
De raad heeft hier geen zeggenschap over. Hij neemt akte van de beslissing
die de voorzitter en de secretaris, die samen optreden, getroffen hebben en
hoeft die niet te bekrachtigen. De beoordeling van de concrete omstandigheden
in het licht van laatstgenoemde voorwaarde behoort tot de bevoegdheid van de
voorzitter en secretaris, die samen optreden, onder controle echter van de
toezichthoudende overheid [zie Omzendbrief BA
2005/01 dd 25.02.2005, Littera G]. Bij de
beoordeling van de concrete omstandigheden door de toezichthoudende overheid
moet slechts aan één voorwaarde voldaan worden: er is spoed vereist bij de
uitvoering van werken om het patrimonium in stand te voldoen. Deze voorwaarde
is voldoende: noch de 10 procent meer regel, noch de oorsprong van de aan te
wenden middelen (gewone of buitengewone kredieten), noch het te besteden
bedrag zijn belangrijk. Deze voorwaarde is noodzakelijk: werken die geen
spoed vereisen, moeten wel onderworpen worden aan de kerkraad. De voorzitter
en de secretaris moeten tekst en uitleg verschaffen over hun samen genomen
beslissing op de eerstvolgende vergadering van de kerkraad. Maar hun
beslissing is niet voor betwisting vatbaar door de overige leden van de
kerkraad: zij nemen er slechts akte van. De toezichthoudende overheid
(gemeente, provincie, Vlaamse Regering) echter kan wel de spoedeisende aard
van de omstandigheden onderzoeken, beoordelen en eventueel sanctioneren. Ogenschijnlijk
is geen bestraffing van de aangenomen houding door de voorzitter en
secretaris mogelijk, dan de vraagstelling naar de opportuniteit van de
genomen beslissing. Wat echter de financiële en administratieve
verantwoordelijkheid aangaat, kunnen toch kanttekeningen worden gemaakt. Het
algemeen administratief toezicht voorziet in een schorsings- en
vernietingstoezicht op de beslissingen van de kerkraad, evenals op de
beslissingen van de voorzitter en de secretaris van de raden die voor
overheidsopdrachten samen optreden. De
uitvoerbaarheid van de besluiten van de raad kan door het college van
burgemeester en schepenen geschorst worden als het gemeentelijk belang en in
het bijzonder de financiële belangen van de gemeente geschaad worden [zie Decreet, Art. 58, § 1, 1ste
en 2de lid]. De
provinciegouverneur kan eveneens de uitvoering schorsen als het besluit de
wet schendt of het algemeen belang schaadt [zie
Decreet, Art. 58, § 2, 1ste
lid]. De
besluiten van de voorzitter en de secretaris van de raad, die samen optreden
bij overheidsopdrachten, kunnen ook geschorst en vernietigd worden op grond
van dezelfde redenen die gelden voor de besluiten van de kerkraad. Omdat die
besluiten niet worden opgenomen in de notulen, vangt de toezichttermijn van
dertig dagen pas aan de dag na ontvangst van het door de toezichthoudende overheid
opgevraagde dossier. Bovendien moet het schorsingsbesluit binnen voormelde
termijn aan het bestuur van de eredienst en aan het centraal bestuur worden
verstuurd. Die toezichttermijn kan niet gestuit worden. De Vlaamse
Regering [zie Decreet, Art. 59, 1ste en 2de
lid] kan de voormelde
besluiten van de voorzitter en de secretaris, die samen optreden, ook
vernietigen binnen dezelfde termijn en om dezelfde redenen die gelden voor de
besluiten van de kerkraad, dus wegens het schaden van het gemeentelijk belang,
in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente, het schenden van de
wet of het schenden van het algemeen belang. De termijn waarbinnen de Vlaamse
Regering kan optreden, kan niet worden gestuit [zie Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera I]. De
goedkeuring van de jaarrekening houdt altijd de goedkeuring van de
beslissingen in spoedvereisende zaken genomen door de voorzitter en de
secretaris in. |
©
PéDéWé 01.2009. Hoewel de teksten in de groene kaders hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.