CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD

 

Jakobijnenstraat 4 te 9000 Gent

 

Administratief toezicht tekst

Notulen

 

Het eerste administratief toezicht wordt uitgeoefend door de leden van de kerkraad.

 

Met het oog op de uitoefening van het algemeen administratief toezicht moet een afschrift van de notulen van de vergadering van de raad en van het centraal bestuur binnen twintig dagen na de vergadering, aan de provinciegouverneur, het gemeentebestuur en het erkend representatief orgaan per post gelijktijdig worden gestuurd (zie Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera I, pt. 1.1). Het toezenden van de notulen per moderne mediumdrager (mail, SMS, enz. ) is niet toegelaten (Standpunt van de permanente werkgroep erediensten; datum validatie 13/10/2005).

Deze tot nu toe aangehouden houding van de Vlaamse Overheid kan gewijzigd worden. Daartoe werd een nieuw artikel 57/1 in het Decreet ingevoegd, die de mogelijkheid voorziet om ‘moderne’ gegevensdragers te gebruiken (zie Memorie van toelichting van 14.09.2011, art. 31).

Op de eerstvolgende vergadering van de kerkraad moeten de notulen van de voorgaande vergadering door de kerkraad goed- of afgekeurd worden.

Toepassing artikel 57 van het Decreet

 

Kennisgeving

 

De ontwerpnotulen geven een overzicht van de besluitvorming tijdens de vergadering van de kerkraad (zie Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera A, 1.4.). Zij zouden de toezichthoudende overheid in staat moeten stellen om een eerste beoordeling te maken over de wettelijkheid en regelmatigheid van de getroffen beslissingen. Ook voor de aanvang van de termijnen is het insturen van de notulen van groot belang.

 

Zowel de toezichthoudende overheid als de kerkbesturen hebben er belang bij dat de onzekerheid betreffende de genomen beslissingen zo vlug mogelijk wordt beëindigd. Vandaar dat niet kan worden gewacht op de goedkeuring van de notulen, die in de volgende zitting gebeurt.

 

Indien wenselijk en technisch mogelijk, kunnen de notulen 'staande de zitting' worden opgemaakt en goedgekeurd. Dit wil zeggen dat de notulen tijdens de vergadering in een definitieve versie onmiddellijk worden opgesteld en op het einde van de vergadering door de Voorzitter en Secretaris als dusdanig worden ondertekend.

 

Deze notulen waaraan door de handtekeningen authenticiteit werd gegeven, kunnen dan onmiddellijk naar de bevoegde burgerlijke en religieuze overheden worden toegestuurd (zie Decreet, art. 57 in fine) voor een eerste toetsing aangaande de wettelijkheid en de regelmatigheid van de genomen beslissingen (zie voorgaande alinea).

Toepassing artikel 57 van het Decreet

 

Schorsing en / of vernietiging van besluiten van de kerkraad of het CKB

 

De gemeente of de gouverneur oefenen een schorsingstoezicht uit op de besluiten die door de kerkraad of het CKB worden genomen.

 

Een gemeente schorst een besluit van de kerkraad / CKB omdat het gemeentelijk belang, vooral de financiële draagkracht van de gemeente, wordt geschaad.

 

De gouverneur schorst een besluit van de kerkraad / CKB omdat het besluit het algemeen belang schaadt of de wet schendt.

 

Een schorsing vernietigt het besluit niet, maar heft tijdelijk de uitvoerbaarheid van het besluit op. Dit wil zeggen dat de gevolgen van het besluit voorlopig geen doorgang vinden.

 

Het gewraakte besluit kan immers nog door de kerkraad of het CKB gehandhaafd worden (zie Decreet, art. 58, §§ 1 en 2, telkens 6de lid), ingetrokken worden door de kerkraad of het CKB, de gemeente of de provinciegouverneur (zie Decreet, art. 58, respectievelijk § 1 of § 2, telkens 5de lid) of aangenomen of vernietigd worden door de Vlaamse Regering (zie Decreet, art. 59).

Toepassing artikel 58 van het Decreet

 

Vernietigen

 

De Vlaamse Regering kan de besluiten van een kerkraad of van een centraal bestuur bij een gemotiveerd besluit vernietigen als het gemeentelijk belang en in het bijzonder de financiële belangen geschaad worden (zie Decreet, art. 58, § 1), de wet wordt geschonden of het algemeen belang wordt geschaad (zie Decreet, art. 58, § 2).

 

Vernietigen houdt in dat het gecontesteerde besluit geacht wordt nooit te hebben bestaan. Indien er nadelige gevolgen zouden zijn ontstaan door het gewraakte besluit, dan moeten die hersteld worden. Die reparatie moet te goeder trouw door de kerkraad of het CKB worden uitgevoerd.

Toepassing artikel 59 van het Decreet

 

Verlenging van de termijn van schorsing en / of vernietiging

 

De toezichthoudende overheid (het college van burgemeester en schepenen van de gemeente, de provinciegouverneur of de Vlaamse Regering) kan de termijn van onderzoek voor de schorsing enerzijds of de termijn nodig voor het nemen van een vernietigingsbesluit anderzijds verlengen door aan de kerkraad of het centraal kerkbestuur per aangetekende brief om inlichtingen te verzoeken of door het volledige dossier op te vragen.

 

De termijn wordt slechts verlengd mits het samengaan van de volgende voorwaarden:

 

1.       Het moet gaan om een toepassing van de artikelen 58 en 59 van het Decreet;

2.       Er is een verzoek om inlichtingen of om het dossier door de toezichthoudende overheid;

3.       Er is een aangetekend schrijven gericht aan de kerkraad of het CKB.

 

De initiële termijn van 30 dagen wordt verlengd met een nieuwe termijn van 30 dagen, die begint te lopen vanaf de dag na de dag van ontvangst van de aanvullende inlichtingen of van het dossier.

 

Bijzondere klachtenbrief

 

De klacht die mits een aangetekende brief door een derde wordt toegestuurd aan een toezichthoudende overheid (de gemeenteoverheid, de provinciegouverneur of de Vlaamse Regering) stuit de hierboven bedoelde termijn van 30 dagen eveneens.

Toepassing artikel 60 van het Decreet

 

Afloop van de termijn van schorsing en / of vernietiging voorzien in artikelen 58 en 59

 

Enerzijds moet de toezichthoudende overheid zijn besluit nemen en mededelen binnen een termijn van 30 dagen te rekenen vanaf de dag na de dag van ontvangst van het dossier of van de aanvullende inlichtingen bedoeld in artikel 60 van het Decreet.

 

Na de goedkeuring van de jaarrekening door de toezichthoudende overheid anderzijds, zijn de besluiten die opgenomen zijn in de jaarrekening niet meer voor betwisting vatbaar, behoudens betwistingen, schorsingen of vernietigingen die voortvloeien uit burgerlijke zaken. Indien de penningmeester echter de toezichthoudende overheid (en de kerkraad) zou misleid hebben, dan komt zijn verantwoordelijkheid opnieuw in het gedrang (zie Decreet, art. 55, § 3, 1ste lid).

 

Maar noch het besluit, noch de jaarrekening mogen betwist zijn of onderhevig zijn aan onderzoek door de burgerlijke overheden (zie Decreet, art. 61, § 2).

Toepassing artikel 61 van het Decreet

 

Schorsing of vernietiging van de besluiten van de voorzitter en de secretaris die samen optreden

 

In gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit niet te voorziene omstandigheden, mogen de voorzitter en de secretaris van de raad, die samen optreden, op eigen initiatief de wijze van gunnen en de voorwaarden van een opdracht vaststellen en de opdracht gunnen. De voorzitter en de secretaris, die samen optreden, moeten de raad daarvoor niet vooraf om een delegatie vragen: ze bezitten een eigen bevoegdheid hierover, ongeacht het bedrag van de opdracht (zie Decreet, art. 39).

 

Deze besluiten zijn aan een administratief toezicht onderworpen op dezelfde wijze en volgens dezelfde modaliteiten als de besluiten van de kerkraad of het CKB.

 

De uitvoerbaarheid van de besluiten van de raad kan door het college van burgemeester en schepenen geschorst worden als het gemeentelijk belang en in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente geschaad worden (zie Decreet, Art. 58, § 1, 1ste en 2de lid).

 

De provinciegouverneur kan eveneens de uitvoering schorsen als het besluit de wet schendt of het algemeen belang schaadt (zie Decreet, Art. 58, § 2, 1ste lid).

 

Omdat die besluiten niet worden opgenomen in de notulen, vangt de toezichttermijn van dertig dagen pas aan de dag na ontvangst van het door de toezichthoudende overheid opgevraagde dossier. Bovendien moet het schorsingsbesluit binnen voormelde termijn aan het bestuur van de eredienst en aan het centraal bestuur worden verstuurd.

 

De Vlaamse Regering (zie Decreet, Art. 59, 1ste en 2de lid) kan de voormelde besluiten van de voorzitter en de secretaris, die samen optreden, ook vernietigen binnen dezelfde termijn en om dezelfde redenen die gelden voor de besluiten van de kerkraad, dus wegens het schaden van het gemeentelijk belang, in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente, het schenden van de wet of het schenden van het algemeen belang.

 

De goedkeuring van de jaarrekening houdt altijd de goedkeuring van de beslissingen in spoedvereisende zaken genomen door de voorzitter en de secretaris in.

Toepassing artikel 62 van het Decreet

 

De toezichthoudende commissaris

 

De provinciegouverneur kan, na een schriftelijke waarschuwing, één of meer commissarissen gelasten om ter plaatse te gaan om bij de kerkraad of bij het centraal bestuur de gevraagde inlichtingen of opmerkingen in te zamelen of bepaalde maatregelen ten uitvoer te brengen.

 

De gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan worden van de genomen maatregel onmiddellijk ingelicht (zie Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera I, pt. 2).

 

De kosten die een dergelijk toezicht met zich meebrengen, worden persoonlijk ten laste gelegd aan het lid van de kerkraad of van het centraal kerkbestuur die in gebreke is gebleven.

Toepassing artikel 63 van Decreet

 

 

© PéDéWé 08.2012 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.

 

Naar Index

Terug

Naar littera A