CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD

 

Jakobijnenstraat 4 te 9000 Gent

 

Voorzitter en Secretaris die samen optreden

Administratief toezicht

 

De besluiten van de voorzitter en de secretaris van de raad, die samen optreden bij overheidsopdrachten, kunnen ook geschorst en vernietigd worden op grond van dezelfde redenen die gelden voor de besluiten van de kerkraad, dus wegens het schaden van het gemeentelijk belang, in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente, het schenden van de wet of het schenden van het algemeen belang.

Toepassing artikel 62 van het Decreet

 

Gezamenlijk optreden

 

De voorzitter en de secretaris treden vaak samen op.

 

Zij handelen in college of delen verantwoordelijkheid. Zij vertegenwoordigen de kerkraad in gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen (zie Decreet, art. 15 en 64); zij ondertekenen de notulen en andere stukken (zie Decreet, art. 23, 2de lid); zij treden op bij spoedeisende maatregelen in verband met uitvoering van opdrachten (zie Decreet, art. 39, 4de lid); zij kunnen afwijken van de offerteprijs tot 10 % (zie Decreet, art. 40).

Zij kunnen gelden besteden zonder voorafgaandelijke vastlegging van een budget (Zie Decreet, art. 50/1, 2de lid).

 

Met betrekking tot de beslissingen van de kerkraad zijn het de voorzitter en de secretaris die hieromtrent de briefwisseling voeren.

 

Soms is het niet altijd klaarblijkelijk wie optreedt of kan optreden. De kerkraad kan beslissen een klacht in te dienen in het kader van een bezwaarprocedure, maar indien het bezwaar kan beschouwd worden als een handeling tot bewaring van een recht, dan treden de voorzitter en de secretaris gezamenlijk kunnen op (zie Decreet, art. 64).

 

Aangezien er voor het indienen van bezwaren tegen derden vooralsnog geen beroepsmogelijkheid bestaat en enkel een procedure bij de Raad van State mogelijk is tegen een stedenbouwkundige vergunning, zullen de voorzitter en de secretaris de kerkraad machtiging moeten vragen, willen zij als eiser optreden. De voorzitter en de secretaris kunnen immers enkel na machtiging van de kerkraad als eiser optreden in een rechtsgeding. Er is hiervoor geen machtiging van de hogere overheid meer vereist.

Toepassing artikel 24 van het Decreet

 

Ondertekening

 

De voorzitter en de secretaris ondertekenen de bekendmakingen, de akten en de briefwisseling van de kerkfabriek.

Toepassing artikel 15 van het Decreet

 

Ontwerpnotulen

 

De voorzitter en de secretaris moeten zowel het afschrift van de ontwerpnotulen als de begeleidende brief ondertekenen. Het ondertekenen van de notulen, na de goedkeuring ervan door (het bestuursorgaan) de kerkraad, betekent dat de notulen worden geauthenticeerd.

Toepassing artikel 23 van het Decreet.

 

Opdrachten van werken

 

Als openbare instelling zijn de besturen van de erediensten voor het uitbesteden van opdrachten van werken, leveringen en diensten onderworpen aan de wetgeving betreffende de overheidsopdrachten.

 

Op deze bevoegdheidsregel bestaan de onderstaande twee uitzonderingen en treden de Voorzitter en Secretaris samen op. Namelijk:

 

1.       voor opdrachten die betrekking hebben op het dagelijks beheer van het bestuur van de eredienst en die gefinancierd worden door middelen die voorzien zijn op het exploitatiebudget (dat is de gewone begroting) kan de raad zijn bevoegdheden om de wijze van gunnen te bepalen, de voorwaarden van de opdracht vast te stellen en de opdracht te gunnen, delegeren aan de voorzitter en de secretaris van de raad, die samen optreden.

 

De raad kan daarbij vrij beslissen over de omvang van de delegatie. De kerkraad kan die beperken tot een bepaalde periode of tot opdrachten waarvan de prijs een door hem bepaald bedrag niet mag overschrijden.

 

Voor opdrachten die de grenzen van de delegatie te buiten gaan, bijvoorbeeld opdrachten waarvan de vermoedelijke kostprijs meer bedraagt dan het in het delegatiebesluit vermelde bedrag, blijft de raad bevoegd.

 

2.       in gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit niet te voorziene omstandigheden, mogen de voorzitter en de secretaris van de raad, die samen optreden, op eigen initiatief de wijze van gunnen en de voorwaarden van een opdracht vaststellen en de opdracht gunnen. De voorzitter en de secretaris, die samen optreden, moeten de raad daarvoor niet vooraf om een delegatie vragen: ze bezitten een eigen bevoegdheid hierover, ongeacht het bedrag van de opdracht (zie Aanneming van werken).

Toepassing artikel 39 van het Decreet

 

Gelden besteden zonder budget

 

De bevoegdheid om uitgaven te verrichten bij dwingende en spoedvereisende omstandigheden wordt uitgebreid naar de gehele kerkraad toe. Deze mogelijkheid is in artikel 39neo, 5de lid voorbehouden aan de voorzitter en de secretaris die samen handelend optreden.

 

De vormvoorwaarde, namelijk de (goedgekeurde) budgetwijziging moet niet meer afgewacht worden. Maar de kerkraad moet een met redenen omkleed besluit nemen dat nadien wordt onderworpen aan de gemeenteraad volgens de geijkte procedure van art. 50neo van het Decreet.

 

De bevoegdheid van de voorzitter en de secretaris die samen handelend optreden wordt echter nog versterkt, wanneer gevreesd moet worden dat elk uitstel dat ontstaat door het bijeenroepen van de kerkraad om een besluit te nemen zoals vermeld onder art. 50/1, 1ste lid, hoe kort het ook zij, bijkomende schade zou kunnen berokkenen.

 

Zoals ook vermeld in art. 39neo, 5de lid van het Decreet, moeten de voorzitter en secretaris hun besluit aan de kerkraad toelichten. Hun beslissing is niet voor betwisting vatbaar door de overige leden van de kerkraad: zij nemen er slechts akte van (zie Decreet, art. 50/1, 2de lid).

Toepassing artikel 50/1 van het Decreet

 

Vertegenwoordiging

 

De kerkraad wordt vertegenwoordigd door de voorzitter en de secretaris van de kerkraad in de gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen.

 

De voorzitter en de secretaris, die samen optreden, zijn belast met de uitvoering van de besluiten van de kerkraad.

 

Zij kunnen hun (dagelijkse) bevoegdheden noch geheel, noch gedeeltelijk, noch permanent, noch tijdelijk overdragen aan een ander lid van de kerkraad.

Toepassing artikel 15 van het Decreet

 

 

© PéDéWé 08.2012 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.

 

Naar Index

Naar littera S