In het centraal kerkbestuur zetelen volgende personen: de
vertegenwoordiger van de bisschop; drie afgevaardigden van de kerkraden voor
de groep tot vijf kerkfabrieken en één extra afgevaardigde per groep van
vijf kerkfabrieken; één expert.
Na elke gedeeltelijke vernieuwing van de kerkraden (zie Decreet, art. 6) vindt een verkiezing van een
centraal kerkbestuur plaats. Een mandaat in het centraal kerkbestuur duurt
bijgevolg drie jaar. De leden van rechtswege (de vertegenwoordigers van de
bisschop) nemen niet deel aan deze verkiezingen.
Vervolgens stellen de vertegenwoordiger van de bisschop en de
verkozen afgevaardigden van de raden, de expert aan (zie Decreet, art. 27, laatste
lid). Die vertegenwoordiger en afgevaardigden bepalen in welk
domein de expertise gezocht moet worden (technisch, financieel, juridisch,
enzovoort) (zie Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera B, pt. 2).
Het aantal verkozen leden die een centraal kerkbestuur kan
omvatten, is afhankelijk van het aantal parochies dat een CKB
vertegenwoordigt. Er is een minimum aantal
verkozen leden decretaal vastgelegd, namelijk 3 leden van 5 tot 9
parochies. Het aantal extra verkozen leden kan variëren en wordt per
volledige groep van 5 bijkomende parochies vastgesteld. Een
berekeningsvoorbeeld: het CKB vertegenwoordigt 23 parochies binnen de
gemeente. Per bijkomende groep van 5 parochies is een lid verkiesbaar,
hetzij (23 - 5) / 5 = 18 / 5 = 3 extra leden. Het aantal te verkiezen leden
is 3 + 3 = 6 leden (Standpunt van de permanente werkgroep erediensten; datum
validatie 22/06/2006).
In de regel oefenen de leden van (de lokale raden en) de
centrale besturen hun taak onbezoldigd uit. De aangestelde expert is lid
van het centraal kerkbestuur. Het behoort tot de autonomie van het centraal
bestuur om uit te maken of de aangeduide expert moet worden vergoed voor
zijn/haar geleverde prestaties, weliswaar in overleg met de betrokken gemeente.
De expert kan niet worden beschouwd als opdrachthouder in het kader van de
wetgeving op de overheidsopdrachten, zodat hij/zij geen facturen kan
voorleggen voor geleverde prestaties. De problematiek van het
handelsregister is hier dan ook niet aan de orde (Standpunt van de permanente werkgroep erediensten; datum
validatie 22/6/2006).
Geen expert of meerdere experten
aanstellen is in strijd met de bepalingen van het decreet. De samenstelling
van het centraal bestuur is decretaal bepaald, zodat hier niet kan worden
afgeweken. Het ontbreken van een expert heeft tot gevolg dat de raad van
het centraal bestuur niet geldig is samengesteld, met mogelijks gevolgen
voor de geldigheid van vergadering, beraadslagingen en beslissingen (Standpunt van de permanente werkgroep erediensten; datum
validatie 22/6/2006).
Een verkozen (aangesteld) lid van de kerkraad, kan door de
Bisschop ook aangesteld worden als zijn vertegenwoordiger van het erkend
representatief orgaan, zowel in de kerkraad of in het centraal kerkbestuur (zie Decreet, art. 5 en art. 26). Er is geen onverenigbaarheid
tussen deze beide mandaten, namelijk verkozen (aangesteld) lid van een
kerkraad zijn en de vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan
zijn in het centraal bestuur. De betrokkene kan dus deelnemen aan de
verkiezingen in zijn/haar hoedanigheid van lid van de lokale raad, maar
niet als vertegenwoordiger van het erkend representatief orgaan (artikel 27
en 28)
(Standpunt van de permanente werkgroep erediensten; datum
validatie 22/6/2006).
Een
berekeningsvoorbeeld:
Het CKB
vertegenwoordigt 23 parochies binnen de gemeente. Per bijkomende volledige
groep van 5 parochies is een extra lid verkiesbaar, hetzij:
1.
Berekeningsbasis: 23 parochies minus de 1ste groep van 5
parochies, hetzij 23 – 5 = 18
2. Extra
leden: één extra lid per groep van 5 parochies: 18 / 5 = 3,6
3. Afronding:
per volledige groep van 5 parochies, hetzij: 3,0 extra leden,
namelijk: basisgroep: 1 – 5, volledige groep van 5
=> 3 leden;
1ste bijkomende
groep: 6 – 10, volledige groep van 5 => 1 bijkomend lid;
2de bijkomende
groep: 11 - 15, volledige groep van 5 => 1 bijkomend lid;
3de bijkomende
groep: 16 – 20, volledige groep van 5 => 1 bijkomend lid;
4de bijkomende
groep: 21 – 23, onvolledige groep van 5 => geen bijkomend lid.
4. Algemene
formule: [3 + (P n - 5) / 5] ≈ L a
waarbij P n
= aantal parochies en L a = aantal leden afgerond naar de
lagere eenheid, zijn.
3 + (23 - 5) /
5 = 3 + 18 / 5 = 3 + 3,6 = 6,6 afgerond naar 6 leden.
Het aantal te verkiezen leden
is 3 + 3 = 6 leden.
Invloed dalend aantal parochies
Ondanks de aanpassing van het minimumaantal parochies waarbij
een CKB moet opgericht worden, namelijk vanaf 2 parochies (zie Decreet, art. 25 neo), maar rekening houdende met de voorziene negatieve evolutie van
het aantal parochies, zullen er in meerdere gemeenten geen CKB’s meer
opgericht moeten worden.
Daarenboven zal het aantal leden dat het CKB kan omvatten, ook
negatief evolueren. Deze nieuwe toestand is ten zeerste taakverzwarend voor
de resterende leden van het CKB. Deze raad omvat tot 9 kerkfabrieken
slechts 5 personen, namelijk 1 vertegenwoordiger van de bisschop, 3
afgevaardigden en 1 expert, waarvan de 3 verkozen afgevaardigden dan nog
het voorzittersmandaat moeten leveren (zie Decreet, art. 28).
De oprichting van bijkomende CKB’s vanaf 9 parochies in
eenzelfde gemeente (zie Decreet, art. 25, laatste lid) komt bij de negatieve evolutie van het aantal parochies binnen
één gemeente, ook in het gedrang. Rekening houdende met de halvering van
het aantal parochies in het 1ste lid, zou het minimumaantal van
het laatste lid ook moeten
gehalveerd worden (zie Decreet, art. 25, 1ste en laatste lid).
De expert
De expert wordt door de verkozen leden van het centraal
kerkbestuur (dit is door de verkozen afgevaardigden van de kerkraden van de
kerkfabrieken) en de door de bisschop aangestelde vertegenwoordiger benoemd
(zie Decreet, art. 26). Die vertegenwoordiger en
afgevaardigden bepalen in welk domein de expertise gezocht moet worden
(technisch, financieel, juridisch, enzovoort) (zie Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera A, pt. 2, 8ste
alinea).
Geen expert of meerdere experten aanstellen is in
strijd met de bepalingen van het decreet. De samenstelling van het centraal
bestuur is decretaal bepaald, zodat hier niet kan worden afgeweken. Het
ontbreken van een expert heeft tot gevolg dat de raad van het centraal
bestuur niet geldig is samengesteld, met mogelijks gevolgen voor de
geldigheid van vergadering, beraadslagingen en beslissingen (Standpunt van de permanente werkgroep erediensten; datum
validatie 22/6/2006).
Onbezoldigd
mandaat
In de
regel oefenen de leden van (de lokale raden en) de centrale besturen hun
taak onbezoldigd uit. De aangestelde expert is lid van het centraal
kerkbestuur. Het behoort tot de autonomie van het centraal bestuur om uit
te maken of de aangeduide expert moet worden vergoed voor zijn/haar
geleverde prestaties, weliswaar in overleg met de betrokken gemeente. De
expert kan niet worden beschouwd als opdrachthouder in het kader van de
wetgeving op de overheidsopdrachten, zodat hij/zij geen facturen kan
voorleggen voor geleverde prestaties. De problematiek van het
handelsregister is hier dan ook niet aan de orde (Standpunt van de permanente
werkgroep erediensten; datum validatie 22/6/2006).
|