Dringende spoed
In
gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit niet te voorziene
omstandigheden, mogen de voorzitter en de secretaris van de raad, die samen
optreden, op eigen initiatief de wijze van gunnen en de voorwaarden van een
opdracht vaststellen en de opdracht gunnen. De voorzitter en de secretaris,
die samen optreden, moeten de raad daarvoor niet vooraf om een delegatie vragen: ze bezitten een eigen
bevoegdheid hierover, ongeacht het bedrag van de opdracht (zie
Decreet, art. 39 en 40).
Het
speelt evenmin een rol of de opdracht gefinancierd moet worden door
kredieten die op de gewone begroting zijn ingeschreven, dan wel door
kredieten die op de buitengewone begroting zijn ingeschreven. De voorzitter
en de secretaris zijn wel verplicht om de raad tijdens de eerstvolgende vergadering
van hun beslissing op de hoogte te brengen en te melden dat er zich
inderdaad een onvoorzienbare situatie heeft voorgedaan die tot spoedeisend
optreden noopte. De raad heeft hier geen zeggenschap over. Hij neemt akte
van de beslissing die de voorzitter en de secretaris, die samen optreden,
getroffen hebben en hoeft die niet te bekrachtigen. De beoordeling van de
concrete omstandigheden in het licht van laatstgenoemde voorwaarde behoort
tot de bevoegdheid van de voorzitter en secretaris, die samen optreden,
onder controle echter van de toezichthoudende overheid (zie
Omzendbrief BA 2005/01 van 25.02.2005, Littera G).
Beoordeling
Bij
de beoordeling van de concrete omstandigheden door de toezichthoudende
overheid moet slechts aan één voorwaarde voldaan worden: er is spoed
vereist bij de uitvoering van werken om het patrimonium in stand te
voldoen. Deze voorwaarde is voldoende: noch de 10 procent meer regel, noch
de oorsprong van de aan te wenden middelen (gewone of buitengewone
kredieten), noch het te besteden bedrag zijn belangrijk. Deze voorwaarde is
noodzakelijk: werken die geen spoed vereisen, moeten wel onderworpen worden
aan de kerkraad.
De
voorzitter en de secretaris moeten tekst en uitleg verschaffen over hun
samen genomen beslissing op de eerstvolgende vergadering van de kerkraad.
Maar hun beslissing is niet voor betwisting vatbaar door de overige leden
van de kerkraad: zij nemen er slechts akte van. De toezichthoudende
overheid (gemeente, provincie, Vlaamse Regering) echter kan wel de spoedeisende
aard van de omstandigheden onderzoeken, beoordelen en eventueel
sanctioneren.
Administratief toezicht
Ogenschijnlijk
is geen bestraffing van de aangenomen houding door de voorzitter en
secretaris mogelijk, dan de vraagstelling naar de opportuniteit van de
genomen beslissing. Wat echter de financiële en administratieve
verantwoordelijkheid aangaat, kunnen toch kanttekeningen worden gemaakt.
Het
algemeen administratief toezicht voorziet in een schorsings-
en vernietigingstoezicht op de beslissingen van de kerkraad, evenals op de
beslissingen van de voorzitter en de secretaris van de raden die voor
overheidsopdrachten samen optreden.
Gemeentelijke schorsing
De
uitvoerbaarheid van de besluiten van de raad kan door het college van
burgemeester en schepenen geschorst worden als het gemeentelijk belang en
in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente geschaad worden (zie
Decreet, Art. 58, § 1, 1ste
en 2de lid). De provinciegouverneur kan eveneens de uitvoering
schorsen als het besluit de wet schendt of het algemeen belang schaadt (zie
Decreet, Art. 58, § 2, 1ste
lid).
De
besluiten van de voorzitter en de secretaris van de raad, die samen
optreden bij overheidsopdrachten, kunnen ook geschorst en vernietigd worden
op grond van dezelfde redenen die gelden voor de besluiten van de kerkraad.
Omdat die besluiten niet worden opgenomen in de notulen, vangt de
toezichttermijn van dertig dagen pas aan de dag na ontvangst van het door
de toezichthoudende overheid opgevraagde dossier. Bovendien moet het
schorsingsbesluit binnen voormelde termijn aan het bestuur van de eredienst
en aan het centraal bestuur worden verstuurd.
Vernietigingsbesluit
De
Vlaamse Regering (zie Decreet, Art.
59, 1ste en 2de lid)
kan de voormelde besluiten van de voorzitter en de secretaris, die samen
optreden, ook vernietigen binnen dezelfde termijn en om dezelfde redenen
die gelden voor de besluiten van de kerkraad, dus wegens het schaden van
het gemeentelijk belang, in het bijzonder de financiële belangen van de
gemeente, het schenden van de wet of het schenden van het algemeen belang (zie
Omzendbrief BA 2005/01 van 25.02.2005, Littera I).
Verlenging van de termijn
Het
toegevoegde 4de lid in paragraaf 1 en het toegevoegde 5de
lid in paragraaf 2 maken de stuiting van enerzijds de schorsingstermijn
door de gemeente of de gouverneur, en van anderzijds de
vernietigingstermijn door de Vlaamse Regering mogelijk. Voorheen was dit
niet het geval.
De
toezichthoudende overheid (de gemeenteoverheid, de provinciegouverneur of
de Vlaamse Regering) kan de termijn van onderzoek voor de schorsing
enerzijds of de termijn nodig voor het nemen van een vernietigingsbesluit
anderzijds verlengen door aan de kerkraad of het centraal kerkbestuur per aangetekende
brief om inlichtingen te verzoeken of door het volledige dossier op te
vragen.
De
initiële termijn van 30 dagen (zie Decreet, art. 58 en 59)
wordt verlengd met een nieuwe termijn van 30 dagen, die begint te lopen
vanaf de dag na de dag van ontvangst van de aanvullende inlichtingen of van
het dossier.
Klacht
De
klacht die mits een aangetekende brief wordt toegestuurd aan een
toezichthoudende overheid (de gemeenteoverheid, de provinciegouverneur of
de Vlaamse Regering) stuit de hierboven bedoelde termijn van 30 dagen (zie
Decreet, art. 58 en 59) eveneens.
Goedgekeurde jaarrekening
De
goedkeuring van de jaarrekening houdt altijd de goedkeuring van de
beslissingen in spoedvereisende zaken genomen door de voorzitter en de
secretaris in.
|