Beperking van de termijn van
onderzoek en beslissing
De kerkraad of het centraal kerkbestuur kan niet blijven wachten op
een schorsings- of een vernietigingsbesluit. Een overdreven lange
wachtperiode zou tot een wettelijke onzekere toestand leiden. Daarenboven
kan de boekhouding van een kerkfabriek niet blijvend gehypothekeerd worden
met een onzeker gevolg: de al of niet goedkeuring van een door de kerkraad
of het centraal kerkbestuur genomen besluit. De cijfermatige gegevens zijn
meestal met het genomen maar betwiste besluit nauw verbonden.
Strikte maatregel en termijn
Daarom werd een strikte maatregel gekoppeld aan het toezicht van een
burgerlijke overheid: als de onderzoeks- en / of de beslissingstermijn
overschreden wordt, (en niet gestuit wordt bij toepassing van art. 60 van
het Decreet), dan wordt het genomen besluit geacht te voldoen aan de
decretale bepalingen.
De onderzoekstermijn van 30 dagen begint te lopen vanaf de dag na de
dag van ontvangst van het dossier (bij klacht door een derde), de gevraagde
toelichting of uitleg (zie Decreet, art.
60, 1ste lid).
Bijzondere vormvoorwaarde is
vervallen vanaf 29.12.2021
[Art. 61, § 1 van het Decreet legt een vormvoorwaarde op: het dossier
(van de kerkraad of van het CKB) moet opgestuurd zijn met een ter post
aangetekende zending of tegen een ontvangstbewijs zijn afgegeven.]
In feite wordt bedoeld dat de afgifte van het dossier tegenstelbaar
moet zijn aan derden door zijn vaste dagtekening. De vaste dagtekening
wordt bekomen door het gestempelde afgiftebewijs van de postdiensten, of
door het ter hand gestelde afgiftebewijs verstrekt door de toezichthoudende
burgerlijke overheid.
Algemene termijnvoorwaarde
Maar het versturen van de gevraagde inlichtingen moet niet aan deze
strikte voorwaarde voldoen. De onderzoeks- of beslissingstermijn van 30
dagen begint te lopen vanaf de dag na de dag van ontvangst van deze
inlichtingen en dooft definitief uit wanneer niet binnen deze termijn is
gehandeld. Dit wil zeggen dat de opgelegde schorsing of het
vernietigingsbesluit aan de kerkraad of het CKB moet verzonden worden voor
de afloop van deze termijn (zie Decreet, art.
58, § 1, 2de lid en 58, § 2, 2de lid, en art. 59, 2de
lid) of voor de
afloop van de verlengde termijn als bepaald in artikel 60, 2de
lid van het Decreet.
Verval van
beslissingsmogelijkheid
Als de termijn van artikel 58 en 59, of van de verlengde termijn van
artikel 60 verstreken is, dan is het gecontesteerde besluit definitief
geldig. Het gecontesteerde besluit kan niet meer geschorst of vernietigd
worden (zie Decreet, art.
61, § 1, 1ste zinsnede).
Goedgekeurde jaarrekening
Na de goedkeuring van de jaarrekening door de toezichthoudende
overheid, zijn de besluiten die opgenomen zijn in de jaarrekening niet meer
voor betwisting vatbaar, onder voorbehoud van betwistingen, schorsingen of
vernietigingen die voortvloeien uit burgerlijke zaken. Als de penningmeester echter de
toezichthoudende overheid (en de kerkraad) zou misleid hebben, dan komt
zijn verantwoordelijkheid opnieuw in het gedrang (zie Decreet, art. 55, § 3, 1ste lid).
Maar noch het besluit, noch de jaarrekening mogen betwist zijn of
onderhevig zijn aan onderzoek door de burgerlijke overheden (zie Decreet, art.
61, § 2).
|