Frequentie
De raad vergadert zo
dikwijls als nodig en ten minste eenmaal per kwartaal. Hij wordt vooraf door
de voorzitter bijeengeroepen. De bijeenroeping vermeldt de plaats, de dag,
het tijdstip en de agenda. De raad kan dus niet bij algemene regel bepalen
wanneer wordt vergaderd.
Toepassing
artikel 17 van het Decreet
Tijdstip en Oproepingstermijn
De voorzitter moet bij
het bepalen van het tijdstip in redelijkheid oordelen en rekening houden
met de beschikbaarheid van de leden.
De oproeping kan per
brief of per elektronische drager. Ze moet ten minste acht kalenderdagen
voor de dag van de vergadering worden verstuurd. In die termijn zijn de dag
van de oproeping en de dag van de vergadering niet inbegrepen. Er zijn geen
afwijkingen mogelijk.
Toepassing
artikel 18 van het Decreet
Agendapunten
Hoewel de voorzitter de
agenda vaststelt, kan elk lid, dus ook het lid van rechtswege, punten aan
de agenda toevoegen tot uiterlijk twee kalenderdagen vóór de vergadering.
De raad mag tijdens zijn vergadering alleen de punten behandelen die op de
agenda voorkomen.
Toepassing
artikel 18 van het Decreet
Te behandelen punten
Tijdens de 1ste
vergadering kan de kerkraad slechts punten behandelen die op de
oproepingsbrief werden vermeld. De gewoonte om niet vermelde varia-items te
behandelen op het eind van een vergadering doet afbreuk aan dit principe.
Openbaarheid
De vergaderingen van de
raad zijn niet openbaar. Dat belet echter niet dat voor bepaalde
agendapunten een deskundige erbij kan worden geroepen. Die deskundige mag
echter niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en de stemming.
Toepassing
artikel 21 van het Decreet
Aanwezigheidsquorum
De raad kan slechts
geldig beraadslagen als de meerderheid van de zittinghebbende leden
aanwezig is. Zittinghebbende leden zijn leden die het mandaat van lid van
de raad bezitten, hetzij als verkozen of aangesteld lid, hetzij als lid van
rechtswege.
De meerderheid wordt
dan gevormd door het aantal leden te delen door 2 en het resultaat af te
ronden naar de hogere eenheid. In principe zijn er 5 verkozen (aangestelde)
leden en 1 representatief vertegenwoordiger, hetzij (5 + 1) / 2 = 3 + 1 =
4.
Als bij een eerste
bijeenroeping niet beraadslaagd kan worden omdat het aanwezigheidsquorum
niet werd bereikt, kan de raad na een tweede bijeenroeping, ongeacht het
aantal aanwezige leden, toch beraadslagen en besluiten over de punten die
voor de tweede maal op de agenda voorkomen.
Toepassing
artikel 19 van het Decreet
Besluit bij volstrekte meerderheid
De besluiten worden bij
volstrekte meerderheid van stemmen genomen. Bij staking van stemmen is het
voorstel verworpen. Het
is niet het aantal aanwezige leden dat bepalend is voor de berekening van
de vereiste meerderheid, maar het aantal geldig uitgebrachte stemmen. Er
wordt geen rekening gehouden met onthoudingen en ongeldige stemmen.
Toepassing
artikel 22 van het Decreet
Berekening volstrekte meerderheid
De volstrekte
meerderheid wordt berekend als volgt: het aantal leden dat aan de
vergadering deelneemt en geldig of niet-blanco stemt gedeeld door 2
verhoogd met ½. Eenvoudiger gezegd: de helft + ½
van de geldige stemmen vereist is.
Er zijn 5 leden op de
vergadering aanwezig. Het aanwezigheidsquorum (4 leden) is aldus bereikt en
er kan geldig beraadslaagd worden. Een besluit moet goedgekeurd worden en 1
lid stemt blanco. Het besluit wordt aangenomen, wanneer ((5 – 1) / 2 ) + ½
= 2,5 hetzij 3 leden voor de aanneming van het besluit stemmen.
Toepassing
artikel 22 van het Decreet
Staking van stemmen
Staking van stemmen
betekent dat evenveel geldige stemmen voor of tegen het besluit werden
uitgebracht. Het besluit wordt dan zoals decretaal bepaald, verworpen.
Toepassing
artikel 22 van het Decreet
Geldige stemmen
Wat zijn nu geldige
stemmen? Geldige stemmen zijn stemmen die aan de vormvoorwaarden van de
stemming voldoen. Het kan een voorstem of een tegenstem zijn, maar geen blanco.
Indien er in het geheim moet gestemd worden, dan mag het geheim niet
geopenbaard worden (zie Decreet, art. 7, § 2).
Meerderheid, onderscheid naar voorwerp
Voor het kiezen van
leden van de kerkraad wordt met gewone meerderheid gestemd.
Voor het kiezen van de
afgevaardigden van het CKB, het nemen van besluiten wordt met een
volstrekte meerderheid gestemd.
Toepassing
artikel 7, § 2, 22 en 27 van het Decreet
2de Vergadering
De kerkraad kan tijdens
de 2de vergadering slechts de agendapunten behandelen die zowel
in de 1ste als in de 2de oproepingsbrief werden
vermeld. Indien er in de 2de oproepingsbrief agendapunten zouden
voorkomen die niet in de 1ste oproepingsbrief werden vermeld,
dan moet voor deze punten gehandeld worden volgens en met het quorum zoals
hierboven bepaald.
Toepassing artikelen 18 en 19 van het
Decreet
Aanwezigheid deskundige
Bij de behandeling van
bepaalde agendapunten kan een deskundige erbij geroepen worden. Die
deskundige mag echter niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en de
stemming (Omzendbrief BA-2005/01 dd 25.02.2005,
littera B, punt 1.3).
Verbodsbepalingen bij
persoonlijk belang
Verbodsbepalingen houden in dat leden van de
kerkraad onder bepaalde voorwaarden en omstandigheden niet kunnen deelnemen
aan de beraadslaging en / of de stemming in de kerkraad. Hun lidmaatschap
komt hierdoor echter niet in het gedrang (Standpunt
van de permanente werkgroep erediensten; datum validatie 13/10/2005).
Een
niet-limitatieve opsomming van verbodsbepalingen
§ het
deelnemen aan besprekingen of stemmingen met een rechtstreeks of
onrechtstreeks (via bloed- of aanverwantschap) en persoonlijk belang;
§ het
als advocaat of notaris tegen bezoldiging optreden voor of tegen het
bestuur van de eredienst. Kosteloos optreden kan wel;
§ het
rechtstreeks of onrechtstreeks deelnemen aan overeenkomsten zoals een
pachtovereenkomst of een overheidsopdracht. Zo kan een lid niet zelf of via
een tussenpersoon goederen verkopen aan of kopen van het bestuur van de
eredienst.
Definitie
persoonlijk belang
Deze verbodsbepalingen zijn geïnspireerd op
bepalingen in andere organieke regelgevingen voor lokale besturen. Voor het
definiëren van het rechtstreekse en persoonlijk belang kan bijgevolg
verwezen worden naar de geldende rechtsleer en rechtspraak. Hieruit volgt
dat een aantal voorwaarden gelijktijdig vervuld moeten zijn:
§ het
voor- of nadeel moet materieel en in geld waardeerbaar zijn, hetzij een
verregaand moreel belang betreffen;
§ er
moet een oorzakelijk verband zijn tussen de beslissing en het voor- of
nadeel;
§ het
belang moet actueel zijn;
§ het
belang moet individueel zijn.
(zie Decreet, art. 20; Omzendbrief
BA-2005/01 dd 25.02.2005, littera B, punt 1.3)
Dubbele
beperking: niet-bespreken, niet-stemmen
Er is een dubbele beperking: een lid mag vooreerst
niet aan de bespreking van een agendapunt deelnemen, maar hij mag vooral
ook niet stemmen over het agendapunt waarvoor hij een ander belang, dan het
belang van de kerkfabriek heeft.
Een persoonlijk belang houdt in dat hij er voor
zichzelf of voor een bloed- of aanverwant tot in de 4de graad
een voordeel uit haalt.
Deze tegenstrijdigheid kan zowel rechtstreeks als
onrechtstreeks van zijn persoon afhangen.
Rechtstreeks wanneer hij zelf als tegenpartij
optreedt, dit wil zeggen als hij zelf optreedt om een recht te verkrijgen
van of af te staan aan de kerkfabriek. Bv het lid verkoopt een huis aan de
kerkfabriek. Het lid verwerft een recht van doorgang op het erf van de
kerkfabriek naar een garage.
Onrechtstreeks kan hij ook belangen hebben bij een
contract dat afgesloten wordt met de kerkfabriek. Hij is dan een lid van
een vereniging of van een vennootschap waarmee de kerkfabriek een contract
afsluit.
In welke hoedanigheid hij de tegenpartij
vertegenwoordigt, is van geen belang. Dit kan zowel vergoed (hij krijgt een
loon of een bijzondere vergoeding), als onvergoed (hij doet het zonder
ervoor betaald te worden) zijn.
Hij is vennoot van de vennootschap A die een huis
verkoopt aan de kerkfabriek. Hij is lid van een vzw B die om bijzondere
voorwaarden vraagt bij het ter beschikkingstellen van de kerk ter
gelegenheid van het organiseren van een concert.
De
bloed- of aanverwanten
De beperking wordt uitgebreid naar familieleden
toe. Hij mag niet deelnemen aan de bespreking van en stemmen over een
agendapunt waarbij een familielid tot in de 4de graad een
persoonlijk en rechtstreeks belang heeft.
Hier wordt echter een onderscheid gemaakt tussen
een rechtstreeks en onrechtstreeks belang. Het familielid of de aanverwante
moet er voor zichzelf een voordeel bekomen. Indien het voordeel strekt voor
een vereniging of een vennootschap waarvan de bloed- of aanverwant lid is,
dan geldt deze regel niet.
Deze graadregel wordt echter ingeperkt wanneer het
gaat over de introductie van een familielid als kandidaat voor de kerkraad
of als bezoldigd medewerker van de kerkraad.
Maar de graadregel wordt opnieuw uitgebreid naar
niet familieleden of aanverwanten, namelijk naar de familieleden en
aanverwanten van de persoon die wettelijk samenleeft met het lid.
Toepassing artikel 20 van het Decreet
Notulen
van de vergadering
De secretaris stelt de notulen van de vergadering
op. De aanwezigen en de berekening van het aanwezigheidsquorum, de
besluiten en de stemmingen over de besluiten worden genotuleerd. Als 1ste
agendapunt wordt de "goedkeuring" of de "afkeuring" van
de notulen van de vorige vergadering behandeld.
Toepassing artikel 23 van het Decreet
Verslag
van het overleg met de gemeente
Het CKB stelt een verslag van het overleg met de
gemeente op en stelt de kerkfabrieken in kennis van de bindende afspraken
en van de prioritaire investeringslijst.
Toepassing artikel 33 en 33/1 van het
Decreet
|