Administratief
toezicht
De besluiten van de voorzitter en de secretaris
van de raad, die samen optreden bij overheidsopdrachten, kunnen ook
geschorst en vernietigd worden op grond van dezelfde redenen die gelden
voor de besluiten van de kerkraad, dus wegens het schaden van het
gemeentelijk belang, in het bijzonder de financiële belangen van de
gemeente, het schenden van de wet of het schenden van het algemeen belang.
Toepassing artikel 62 van het Decreet
Gezamenlijk optreden
De voorzitter en de
secretaris treden vaak samen op.
Zij handelen in college
of delen verantwoordelijkheid. Zij vertegenwoordigen de kerkraad in
gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen (zie
Decreet, art. 15 en 64); zij ondertekenen de notulen en andere
stukken (zie Decreet, art. 23, 2de lid);
zij treden op bij spoedeisende maatregelen in verband met uitvoering van
opdrachten (zie Decreet, art. 39, 4de
lid); zij kunnen afwijken van de offerteprijs tot 10 % (zie Decreet, art. 40).
Zij kunnen gelden
besteden zonder voorafgaandelijke vastlegging van een budget (Zie Decreet, art. 50/1, 2de lid).
Met betrekking tot de
beslissingen van de kerkraad zijn het de voorzitter en de secretaris die
hieromtrent de briefwisseling voeren.
Soms is het niet altijd
klaarblijkelijk wie optreedt of kan optreden. De kerkraad kan beslissen een
klacht in te dienen in het kader van een bezwaarprocedure, maar indien het
bezwaar kan beschouwd worden als een handeling tot bewaring van een recht,
dan treden de voorzitter en de secretaris gezamenlijk kunnen op (zie Decreet, art. 64).
Aangezien er voor het indienen van bezwaren
tegen derden vooralsnog geen beroepsmogelijkheid bestaat en enkel een
procedure bij de Raad van State mogelijk is tegen een stedenbouwkundige
vergunning, zullen de voorzitter en de secretaris de kerkraad machtiging
moeten vragen, willen zij als eiser optreden. De voorzitter en de
secretaris kunnen immers enkel na machtiging van de kerkraad als eiser
optreden in een rechtsgeding. Er is hiervoor geen machtiging van de hogere
overheid meer vereist.
Toepassing artikel 24 van het Decreet
Ondertekening
De voorzitter en de
secretaris ondertekenen de bekendmakingen, de akten en de briefwisseling
van de kerkfabriek.
Toepassing
artikel 15 van het Decreet
Ontwerpnotulen
De voorzitter en de
secretaris moeten zowel het afschrift van de ontwerpnotulen als de
begeleidende brief ondertekenen. Het ondertekenen van de notulen, na de
goedkeuring ervan door (het bestuursorgaan) de kerkraad, betekent dat de
notulen worden geauthenticeerd.
Toepassing
artikel 23 van het Decreet.
Opdrachten van werken
Als openbare instelling
zijn de besturen van de erediensten voor het uitbesteden van opdrachten van
werken, leveringen en diensten onderworpen aan de wetgeving betreffende de
overheidsopdrachten.
Op deze
bevoegdheidsregel bestaan de onderstaande twee uitzonderingen en treden de
Voorzitter en Secretaris samen op. Namelijk:
1.
voor
opdrachten die betrekking hebben op het dagelijks beheer van het bestuur
van de eredienst en die gefinancierd worden door middelen die voorzien zijn
op het exploitatiebudget (dat is de gewone begroting) kan de raad zijn
bevoegdheden om de wijze van gunnen te bepalen, de voorwaarden van de
opdracht vast te stellen en de opdracht te gunnen, delegeren aan de
voorzitter en de secretaris van de raad, die samen optreden.
De raad kan daarbij vrij beslissen over de omvang van de delegatie.
De kerkraad kan die beperken tot een bepaalde periode of tot opdrachten
waarvan de prijs een door hem bepaald bedrag niet mag overschrijden.
Voor opdrachten die de grenzen van de delegatie te buiten gaan,
bijvoorbeeld opdrachten waarvan de vermoedelijke kostprijs meer bedraagt
dan het in het delegatiebesluit vermelde bedrag, blijft de raad bevoegd.
2.
in gevallen
van dringende spoed die voortvloeien uit niet te voorziene omstandigheden,
mogen de voorzitter en de secretaris van de raad, die samen optreden, op
eigen initiatief de wijze van gunnen en de voorwaarden van een opdracht
vaststellen en de opdracht gunnen. De voorzitter en de secretaris, die samen
optreden, moeten de raad daarvoor niet vooraf om een delegatie vragen: ze
bezitten een eigen bevoegdheid hierover, ongeacht het bedrag van de
opdracht (zie Aanneming van werken).
Toepassing
artikel 39 van het Decreet
Gelden
besteden zonder budget
De bevoegdheid om
uitgaven te verrichten bij dwingende en spoedvereisende omstandigheden
wordt uitgebreid naar de gehele kerkraad toe. Deze mogelijkheid is in
artikel 39neo, 5de lid voorbehouden aan de voorzitter en de
secretaris die samen handelend optreden.
De vormvoorwaarde,
namelijk de (goedgekeurde) budgetwijziging moet niet meer afgewacht worden.
Maar de kerkraad moet een met redenen omkleed besluit nemen dat nadien
wordt onderworpen aan de gemeenteraad volgens de geijkte procedure van art.
50neo van het Decreet.
De bevoegdheid van de
voorzitter en de secretaris die samen handelend optreden wordt echter nog
versterkt, wanneer gevreesd moet worden dat elk uitstel dat ontstaat door
het bijeenroepen van de kerkraad om een besluit te nemen zoals vermeld
onder art. 50/1, 1ste lid, hoe kort het ook zij, bijkomende
schade zou kunnen berokkenen.
Zoals ook vermeld in
art. 39neo, 5de lid van het Decreet, moeten de voorzitter en
secretaris hun besluit aan de kerkraad toelichten. Hun beslissing is niet
voor betwisting vatbaar door de overige leden van de kerkraad: zij nemen er
slechts akte van (zie Decreet, art. 50/1, 2de lid).
Toepassing
artikel 50/1 van het Decreet
Vertegenwoordiging
De kerkraad wordt vertegenwoordigd door de
voorzitter en de secretaris van de kerkraad in de gerechtelijke en
buitengerechtelijke handelingen.
De voorzitter en de secretaris, die samen
optreden, zijn belast met de uitvoering van de besluiten van de kerkraad.
Zij kunnen hun
(dagelijkse) bevoegdheden noch geheel, noch gedeeltelijk, noch permanent,
noch tijdelijk overdragen aan een ander lid van de kerkraad.
Toepassing
artikel 15 van het Decreet
|