|
|
Administratief
toezicht: Besluiten van de Voorzitter en de Secretaris die samen optreden.
In gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit niet
te voorziene omstandigheden, mogen de voorzitter en de secretaris van de
kerkraad, die samen optreden, op eigen initiatief de wijze van gunnen en de
voorwaarden van een opdracht vaststellen en de opdracht gunnen.
De voorzitter en de secretaris, die samen optreden, moeten
de kerkraad daarvoor niet vooraf om
een delegatie vragen: ze bezitten een eigen bevoegdheid hierover, ongeacht het
bedrag van de opdracht.
Het speelt evenmin een rol of de opdracht gefinancierd moet
worden door kredieten die op de gewone begroting zijn ingeschreven, dan wel
door kredieten die op de buitengewone begroting zijn ingeschreven.
De voorzitter en de secretaris zijn wel verplicht om de kerkraad
tijdens de eerstvolgende vergadering van hun beslissing op de hoogte te brengen
en te melden dat er zich inderdaad een onvoorzienbare situatie heeft voorgedaan
die tot spoedeisend optreden noopte.
De kerkraad heeft hier geen zeggenschap over. De
kerkraad neemt akte van de beslissing die de voorzitter en de secretaris, die
samen optreden, getroffen hebben en hoeft die niet te bekrachtigen. De
beoordeling van de concrete omstandigheden in het licht van laatstgenoemde
voorwaarde behoort tot de bevoegdheid van de voorzitter en secretaris, die
samen optreden, onder controle echter van de toezichthoudende overheid.
Bij de beoordeling van de concrete
omstandigheden door de toezichthoudende overheid moet slechts aan één
voorwaarde voldaan worden: er is spoed vereist bij de uitvoering van werken om
het patrimonium in stand te voldoen.
Deze voorwaarde is voldoende: noch de 10-procent-meer-regel,
noch de oorsprong van de aan te wenden middelen (gewone of buitengewone
kredieten), noch het te besteden bedrag zijn belangrijk.
Deze voorwaarde is noodzakelijk: werken die geen
spoed vereisen, moeten wel onderworpen worden aan de kerkraad.
De toezichthoudende overheid (gemeente, provincie, Vlaamse
Regering) echter kan wel de spoedeisende aard van de omstandigheden
onderzoeken, beoordelen en eventueel sanctioneren.
Het algemeen administratief toezicht voorziet in
een schorsings- en vernietingstoezicht
op de beslissingen van de kerkraad, evenals op de beslissingen van de
voorzitter en de secretaris van de raden die voor overheidsopdrachten samen
optreden.
De uitvoerbaarheid van de besluiten van de kerkraad
kan door het college van burgemeester en schepenen geschorst worden als het
gemeentelijk belang en in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente
geschaad worden [zie Decreet, Art. 58, § 1, 1ste
en 2de lid].
De provinciegouverneur kan eveneens de uitvoering schorsen als het besluit de
wet schendt of het algemeen belang schaadt [zie Decreet, Art. 58, § 2, 1ste lid].
De besluiten van de voorzitter en de secretaris
van de kerkraad, die samen optreden bij overheidsopdrachten, kunnen ook
geschorst en vernietigd worden op grond van dezelfde redenen die gelden voor de
besluiten van de kerkraad. Omdat die besluiten niet worden opgenomen in de
notulen, vangt de toezichttermijn van dertig dagen pas aan de dag na ontvangst
van het door de toezichthoudende overheid opgevraagde dossier.
Bovendien moet het schorsingsbesluit binnen
voormelde termijn aan het bestuur van de eredienst en aan het centraal bestuur
worden verstuurd. Die toezichttermijn kan niet gestuit worden.
De Vlaamse Regering [zie Decreet, Art. 59, 1ste en 2de lid] kan de voormelde besluiten van de voorzitter en
de secretaris, die samen optreden, ook vernietigen binnen dezelfde termijn en
om dezelfde redenen die gelden voor de besluiten van de kerkraad, dus wegens
het schaden van het gemeentelijk belang, in het bijzonder de financiële
belangen van de gemeente, het schenden van de wet of het schenden van het
algemeen belang. De termijn waarbinnen de Vlaamse Regering kan optreden, kan
niet worden gestuit.
De goedkeuring van de jaarrekening houdt altijd
de goedkeuring van de beslissingen in spoedvereisende zaken genomen door de
voorzitter en de secretaris in.
Toepassing artikel 62 van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.