|
|
Administratief
toezicht: Schorsing, Handhaving, Vernietiging van een Besluit
De uitvoerbaarheid van de besluiten van de raad
of van het centraal bestuur kan door het college van burgemeester en schepenen
geschorst worden als het gemeentelijk belang en inzonderheid de financiële
belangen van de gemeente geschaad worden. De provinciegouverneur kan eveneens
de uitvoering schorsen als het besluit de wet schendt of het algemeen belang
schaadt.
Het schorsingbesluit moet aan het bestuur van de
eredienst en aan het centraal bestuur verstuurd worden binnen dertig dagen
vanaf de dag na de dag van ontvangst van de notulen bij de gemeenteoverheid of
de provinciegouverneur.
Die termijn kan worden gestuit (de termijn houdt
op te lopen en doet een nieuwe gelijke termijn lopen) door de verzending van
een aangetekende brief waarin het college of de provinciegouverneur het dossier
betreffende dat besluit opvraagt of er aanvullende inlichtingen over inwint.
Een nieuwe termijn neemt een aanvang de dag na de ontvangst van de gevraagde
stukken. Ook de aangetekende verzending van een klacht aan een toezichthoudende
overheid stuit de lopende termijn.
De raad of het centraal bestuur waarvan de beslissing
regelmatig werd geschorst, kan die beslissing intrekken of ze gemotiveerd handhaven
binnen honderd dagen nadat het college of de provinciegouverneur het
schorsingbesluit heeft verstuurd.
De handhaving is echter afhankelijk van het
vervullen van een driedubbele voorwaarde. Vooreerst het toesturen in origineel
aan de Vlaamse regering van een gemotiveerde beslissing tot handhaving van het
geschorste besluit, en van het toesturen van een kopie van de gemotiveerde
beslissing tot handhaving aan de gemeentelijke overheid, de provincie en het
erkend representatief orgaan.
Vervolgens moet de beslissing tot handhaving van
het geschorste besluit aan de Vlaamse Regering worden toegestuurd uiterlijk op
de laatste dag van de termijn van 100 dagen die hierboven is bedoeld.
En ten laatste, de beslissing tot handhaving
moet gemotiveerd worden, dit is met redenen omkleed en uitleg verschaffen
waarom het geschorste besluit toch gehandhaafd wordt.
Indien niet aan de gemotiveerde mededelingsplicht binnen de gestelde termijn
wordt voldaan, dan is de beslissing tot handhaving van het geschorste besluit,
volstrekt nietig.
Bij de berekening van de termijnen moet eventueel rekening
gehouden worden met de ontvangsttheorie [zie
Decreet, art. 43].
Toepassing van artikel 58 van het Decreet
De Vlaamse Regering kan de besluiten van een
kerkraad of van een centraal bestuur bij een gemotiveerd besluit vernietigen
als het gemeentelijk belang en inzonderheid de financiële belangen geschaad
worden [zie Decreet, art. 58, § 1], de wet wordt geschonden of het algemeen belang
wordt geschaad [zie Decreet, art. 58,
§ 2].
Het vernietigingsbesluit moet aan het bestuur
van de eredienst en aan het centraal bestuur worden verstuurd binnen dertig
dagen nadat de notulen bij de provinciegouverneur zijn ingekomen of, in
voorkomend geval, binnen dertig dagen nadat het handhavingsbesluit bij de
Vlaamse Regering is ingekomen. De termijn van 30 dagen begint te lopen vanaf de
dag na de dag van ontvangst van het schorsingsbesluit door de
provinciegouverneur of vanaf de dag na de dag van ontvangst van het gemotiveerd
handhavingsbesluit genomen door de kerkraad.
De Vlaamse Regering stelt de
provinciegouverneur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan
van zijn vernietigingsbesluit in kennis. Het vernietigingsbesluit wordt ook in
de rand van de ontvangen notulen van de kerkraad genoteerd.
Zoals dat het geval is bij de
schorsingprocedure, kan de termijn worden gestuit door de verzending van een
aangetekende brief waarin de Vlaamse Regering het dossier betreffende het
besluit bij het bestuur van de eredienst of het centraal bestuur opvraagt, of
er aanvullende inlichtingen over inwint [zie Decreet, art. 60].
Ook de aangetekende verzending van de klacht aan
een toezichthoudende overheid stuit de termijn.
Indien de Vlaamse Regering de termijn van 30 dagen (met
zijn eventuele verlengingen na stuiting) laat verstrijken, zonder dat een
vernietigingsbesluit wordt genomen en meegedeeld, dan wordt de schorsing
(opgelegd door de gemeenteoverheid of de provinciegouverneur) als onbestaande
beschouwd. De schorsing is ambtshalve opgeheven.
Toepassing van artikel 59 van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.