|
|
Patrimoniumhandelingen
Het decreet streeft naar modernisering en naar
het eenvormig maken van het beheer van de goederen en van het patrimonium van
de eredienst. Voor het beheer van goederen, schenkingen, legaten, daden van
beschikking en overheidsopdrachten, wordt het bijzonder toezicht vervangen door
een algemeen toezicht.
Een belangrijk gevolg hiervan is, dat de
beslissingen van de eredienstbesturen onmiddellijk uitvoerbaar zijn, tenzij de
toezichthoudende overheid ertegen optreedt. De raad beslist autonoom over alle
daden van beheer (verhuur, verpachting, onderhoud en herstelling) en
beschikking (verwerving, vervreemding, ruil) van de goederen. De beslissingen
moeten deugdelijk en afdoende worden gemotiveerd.
Daden van beheer zijn alle daden die het behoud
en de instandhouding van het patrimonium als voorwerp hebben, dit wil zeggen
alle beslissingen die verband houden met het onderhoud en / of herstel van de
gebouwen van de eredienst of van het privaat patrimonium. Het nemen van een
hypotheek is een daad van beheer. Het eigendomsrecht gaat immers niet over op
een ander persoon, maar wordt wel belast door de vestiging van de hypotheek.
Daden van beschikking veronderstellen altijd een
overdracht van een deel of van het geheel van eigendomsrecht. De verkoop van
een onroerend goed is een daad van beschikking. Het vestigen van een
vruchtgebruik is een daad van beschikking want een deel van de eigendom wordt
door een zakelijk recht (het vruchtgebruik) belast. In dit geval valt het
eigendomsrecht uiteen en behoort het eigendomsrecht aan twee of meerdere
personen, namelijk de naakte eigenaar en de vruchtgebruiker. Indien het
vruchtgebruik ophoudt te bestaan dan verenigt het vruchtgebruik zich opnieuw
met de naakte eigendom. Dit wil zeggen dat slechts één eigenaar nog bestaat. Hierbij
mag de eigendom verdeeld zijn over verschillende personen: zij zijn volledige
eigenaar elk voor hun deel.
De kerkfabriek kan een burgerlijke
aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Dit behoort tot de autonomie van de
kerkraad.
Het doorlichten van de
verzekeringspolissen moet worden beschouwd als een dienstenopdracht in het
kader van de wetgeving op de overheidsopdrachten. De verzekeringsinstelling van
het interdiocesaan centrum kan één van de aangeschreven instellingen zijn. De
opdrachthouder wordt vergoed in het kader van de af te sluiten overeenkomst.
Gratis doorlichting kan geen probleem zijn doch de overeenkomsten die eraan
gekoppeld zijn, vallen onder de wetgeving i.v.m. overheidsopdrachten. In deze
aangelegenheid behoudt elke kerkfabriek zijn autonomie.
Indien een kerkfabriek goederen wenst
aan te kopen tijdens een openbare verkoop of veiling dan moet de kerkraad
toelating geven binnen de grenzen van het schattingsverslag. De kerkraad
bepaalt wie hem vertegenwoordigt op de openbare veiling.
Restauratiepremies moeten door de
kerkfabriek aangevraagd worden bij de bevoegde overheden [zie Besluit van de Vlaamse
regering van 8 juli 1992 tot vaststelling van de modaliteiten voor de
toekenning en uitbetaling van de subsidies voor werken aan beschermde
monumenten die door of op initiatief van regionale of lokale besturen worden
uitgevoerd en de Omzendbrief BA 2002/14 van 25 oktober 2002]. De procedure betreffende aanvragen voor restauratiepremies blijft
onverkort van toepassing. De machtiging zoals voorgeschreven in het KB van 16
augustus 1824 vervalt.
Conform artikel 34 beslist de kerkraad
over alle handelingen van beheer en van beschikking van de goederen en de
gelden die toebehoren aan de kerkfabriek. De kerkraad kan in deze
aangelegenheid beschouwd worden als de rechtsopvolger van het bureau der
kerkmeesters (zie art. 28 van het Keizerlijk decreet). Daarenboven wordt de
kerkraad vertegenwoordigd door de voorzitter en de secretaris en zijn zij,
samen optredend, belast met de uitvoering van de beslissingen van de kerkraad.
Oud financieel stelsel blijft van toepassing.
Toepassing van artikel 34 van het Decreet
© PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk
gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de
interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de
Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en
haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en)
verbindt.