|
|
Meerjarenplan
Beroepsprocedures
Het algemeen
administratief toezicht voorziet in een schorsing- en vernietigingstoezicht op
de beslissingen van het lokaal en het centraal bestuur van de erediensten,
evenals op de beslissingen van de voorzitter en de secretaris van de raden die
voor overheidsopdrachten samen optreden [zie
Decreet, art. 58, §§ 1 en 2 en art. 59].
Een overeenstemmende procedure is voor
accountantshandelingen voorzien. Bij het afwijzen van het ingediende en
geadviseerde meerjarenplan of de –wijziging door de gemeenteraad voorziet art. 44 van het Decreet procedures om de genomen negatieve
beslissing van de gemeenteraad te bestrijden.
De eerste
procedure wordt ambtshalve door de provinciegouverneur uitgeoefend. De tweede
procedure wordt uitgeoefend door de Vlaamse Regering die optreedt op verzoek
van ofwel de kerkraad, ofwel de gemeenteraad.
Termijnen
De
beide procedures zijn termijngebonden. De termijnen beginnen te lopen vanaf de
dag nŕ de dag van ontvangst van het gemeentelijk afkeuringbesluit van het
meerjarenplan en / of de –wijziging bij de provinciegouverneur.
Sanctie bij gebrek
De
sanctie bij gebrek is de stilzwijgende goedkeuring van het meerjarenplan en /
of de –wijziging. Bij voortgezette procedure bij de Vlaamse regering, dit wil
zeggen bij het indienen van een beroep tegen een besluit van de
provinciegouverneur door ofwel de kerkraad, ofwel de gemeenteraad, gelden
dezelfde regels.
Termijnberekening
De
termijn begint te lopen vanaf de dag nŕ de dag van ontvangst van het
afkeuringbesluit bij de provinciegouverneur, of van het beroep bij de Vlaamse
Regering.
Aangezien
de gemeenteraad in principe mededelingsplicht heeft
aan de provinciegouverneur, zou er altijd een begin- en einddatum van de
termijn moeten kunnen worden vastgelegd [zie Decreet,
art. 43, 2de
lid].
Maar
het is helemaal niet zeker dat de administratie van de gemeente op tijd
de besluiten van de gemeenteraad meedeelt. Ondanks een op tijd genomen besluit,
kan de verzending en aldus de afgifte ter post te laat gebeuren [zie onderscheid in Decreet, art. 43,3de lid, eerste deel
versus tweede deel].
Dag van ontvangst
In
principe is de dag van ontvangst bepaald op de derde werkdag die volgt op de
dag waarop de brief aan de postdiensten werd overhandigd [zie art. 53bis, 2° GW].
Tenzij de provinciegouverneur of de Vlaamse Regering bewijst dat het
afkeuringbesluit of het beroep op een andere dag werd ontvangen. Dit kan door
het versturen van een ontvangstbericht aan de geďnteresseerde partijen waarin
expliciet de dag van ontvangst en daarmee het begin van de termijn wordt
vermeld.
Besluittermijn Gouverneur
Als
de gemeenteraad geen goedkeuring verleent, wordt het meerjarenplan onderworpen
aan de goedkeuring door de provinciegouverneur. De gouverneur verstuurt dan
binnen een termijn van dertig dagen vanaf de dag nŕ de dag van ontvangst van
het niet-goedkeuringsbesluit zijn beslissing aan alle betrokkenen (de
kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, de bisschop en de gemeenteoverheid).
Doet
de gouverneur niets binnen de termijn van 30 dagen, dan wordt het meerjarenplan
automatisch goedgekeurd.
Beroep bij Vlaamse Overheid
Tegen
de (stilzwijgende) beslissing van de gouverneur kan ten slotte nog beroep
ingediend worden bij de Vlaamse Regering.
Het
beroep moet worden aangetekend binnen een termijn van dertig dagen. Binnen deze
termijn moet de Vlaamse Regering zich ook uitspreken over het beroep. Doet de
Vlaamse Regering niets, dan wordt het beroep bij het verstrijken van de termijn
als ingewilligd beschouwd.
Toepassing artikel 44 van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.