CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD

Jakobijnenstraat 4 te 9000 Gent

 

Meerderheden

 

Aanwezigheidsquorum op 1ste vergaderingen

 

De raad kan slechts geldig beraadslagen als de meerderheid van de zittinghebbende leden aanwezig is. Zittinghebbende leden zijn leden die het mandaat van lid van de raad bezitten, hetzij als verkozen of aangesteld lid, hetzij als lid van rechtswege.

 

Zie infra, Meerderheid.

 

Toepassing artikel 19, 1ste lid van het Decreet

 

Aanwezigheidsquorum op 2de vergaderingen

 

Als bij een eerste bijeenroeping niet beraadslaagd kan worden omdat het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt, kan de raad na een tweede bijeenroeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, toch beraadslagen en besluiten over de punten die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.

 

Zie infra, Meerderheid in fine

 

Toepassing artikel 19, 2de lid van het Decreet

 

Besluiten

 

De besluiten worden bij volstrekte meerderheid van stemmen genomen. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen. Het is niet het aantal aanwezige leden dat bepalend is voor de berekening van de vereiste meerderheid, maar het aantal geldig uitgebrachte stemmen. Er wordt geen rekening gehouden met onthoudingen en ongeldige stemmen.

 

Toepassing artikel 22 van het Decreet

 

Bijzondere mandaten Centraal kerkbestuur: Voorzitter en Secretaris-Penningmeester

 

Belangrijk is dat de stemming in het geheim verloopt en dat een volstrekte meerderheid moet bereikt worden.

 

Zie infra, Volstrekte meerderheid

 

Daarenboven moet het aanwezigheidsquorum (minimum aantal aanwezige zittende leden) om geldig te vergaderen vooraf ook bereikt worden [zie Decreet, art. 19 mutatis mutandis]. Dit betekent in het voorbeeld dat minstens 5 leden moeten aanwezig zijn, namelijk (8 / 2) = 4 + 1 (supra Meerderheid).

 

Toepassing artikel 28 van het Decreet

 

Bijzondere mandaten Kerkraad: Voorzitter, Secretaris en Penningmeester

 

De voorzitter, de secretaris en de penningmeester worden door de "aangestelde" of "verkozen" leden uit hun midden verkozen bij afzonderlijke en geheime stemming en bij volstrekte meerderheid van stemmen.

 

Bij elke gedeeltelijke vernieuwing van de raad verkiest de raad opnieuw zijn bijzondere mandatarissen.

 

Als er voor een vacant mandaat maar één kandidaat is, verloopt de stemming in één stembeurt.

 

Als er verschillende kandidaten zijn en als er na de stemming geen enkele kandidaat de volstrekte meerderheid heeft behaald, wordt opnieuw gestemd op een van de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald. Bij staking van stemmen is het jongste lid in leeftijd verkozen.

 

Toepassing artikel 12 van het Decreet

 

Centraal kerkbestuur verkiezing leden

 

De stemming verloopt in het geheim en voor elke kandidaat afzonderlijk. De volstrekte meerderheid moet bereikt worden.

 

Zie infra, Volstrekte meerderheid

 

Toepassing artikel 27 van het Decreet

 

Meerderheid zittende leden

 

Voor het geldig vergaderen van het bestuursorgaan moet het aanwezigheidsquorum bereikt zijn: de meerderheid van de zittende leden moet aanwezig zijn. De helft is dus niet voldoende.

 

Hierbij moet worden opgemerkt dat de aangestelde vertegenwoordiger van het representatief orgaan een volwaardig lid is van het bestuursorgaan en bijgevolg aan de stemmingen deelneemt. Hetzelfde geldt voor de expert in de centrale besturen.

 

Naargelang van het aantal leden waaruit het bestuursorgaan bestaat, wordt de meerderheid berekend door de helft van het aantal zittinghebbende leden te vermeerderen met 1 (bij een even aantal leden) of met 0,5 (bij een oneven aantal).

 

Voorbeeld: als in de raad zes leden zitting hebben, wordt het quorum bereikt bij vier aanwezigen (de helft van zes + één).

 

In het geval van vijf leden is het quorum drie aanwezigen (de helft van vijf + een half). Als dat aantal niet bereikt is, kan niet op een geldige wijze worden beraadslaagd en beslist.

 

Er is één uitzondering: het bestuursorgaan kan, als het een eerste maal bijeen werd geroepen zonder dat het vereiste aantal leden is opgekomen, na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezigen, geldig beraadslagen en beslissen, maar alleen over de onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.

 

Zie Omzendbrief 2008 / 01 dd 22.02.2008, deel III, pt. 4

 

Vacatures

 

Als een lid van de raad in de loop van zijn mandaat moet vervangen worden, dan moeten de volgende regels in acht worden genomen: het lid moet vervangen worden op dezelfde wijze als een uittredend lid bij een gedeeltelijke vernieuwing van de raad.

 

Die vervanging gebeurt door een lid dat door de overige leden van de kerkraad wordt verkozen uit de lijst van kandidaat-leden die na de bekendmakingsprocedure wordt opgemaakt. Als er nog kandidaat-leden overblijven op de lijst die naar aanleiding van de laatste gedeeltelijke vernieuwing is opgesteld, kunnen die kandidaten nog in aanmerking worden genomen.

 

Verkiezing leden Centraal Kerkbestuur

 

De stemming verloopt in het geheim en voor elke kandidaat afzonderlijk. De volstrekte meerderheid moet bereikt worden.

 

Zie infra, volstrekte meerderheid

 

Toepassing artikel 27 van het Decreet

 

Verkiezing leden Kerkbestuur

 

Uit de notulen over de stemverrichtingen zal moeten blijken dat de verkiezing bij geheime stemming gebeurde en bij meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen wordt opnieuw gestemd op een van de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald. Indien het dan opnieuw tot staking van stemmen zou komen, wordt het lid bij lottrekking aangewezen.

 

Toepassing artikel 7 van het Decreet

 

Volstrekte meerderheid

 

De meerderheid wordt berekend op het totaal geldig uitgebrachte stemmen. Ongeldige stemmen of blanco stemmen worden niet meegenomen in de berekening. De volstrekte meerderheid wordt bereikt, wanneer de helft + 1 van de geldig uitgebrachte stemmen op één kandidaat wordt uitgebracht. Dit totaal wordt eventueel afgerond naar de hogere eenheid.

 

zie Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera A, pt. 1.2, in fine

 

© PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.

Printversie