|
|
Vergadering
Aanwezigheidsquorum,
1ste vergadering
De raad kan slechts geldig beraadslagen als de meerderheid van de
zittinghebbende leden aanwezig is. Zittinghebbende leden zijn leden die het
mandaat van lid van de raad bezitten, hetzij als verkozen of aangesteld lid,
hetzij als lid van rechtswege.
Toepassing artikel 19 van het Decreet
Aanwezigheidsquorum,
2de vergadering
Als bij een eerste bijeenroeping niet beraadslaagd kan worden
omdat het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt, kan de raad na een tweede
bijeenroeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, toch beraadslagen en
besluiten over de punten die voor de tweede maal op de agenda voorkomen
Toepassing artikel 19 van het Decreet
Agendapunten
Hoewel de voorzitter de agenda vaststelt, kan
elk lid, dus ook het lid van rechtswege, punten aan de agenda toevoegen tot
uiterlijk twee kalenderdagen vóór de vergadering. De raad mag tijdens zijn
vergadering alleen de punten behandelen die op de agenda voorkomen.
Toepassing artikel 18 van het Decreet
Agendapunten,
2de vergadering
De kerkraad kan tijdens de 2de vergadering
slechts de agendapunten behandelen die zowel
in de 1ste als in de 2de oproepingsbrief werden vermeld. Indien er in
de 2de oproepingsbrief agendapunten zouden voorkomen die niet in de
1ste oproepingsbrief werden vermeld, dan moet voor deze punten
gehandeld worden volgens en met het quorum zoals bepaald in de 1ste
lid van het artikel ad hoc.
Toepassing artikel 19 van het Decreet
Deskundige
Bij de behandeling van bepaalde agendapunten kan een deskundige
erbij geroepen worden. Die deskundige mag echter niet aanwezig zijn bij de
beraadslaging en de stemming.
Toepassing artikel 21 van
het Decreet
Frequentie
De raad vergadert zo dikwijls als nodig en ten minste eenmaal per
kwartaal. Hij wordt vooraf door de voorzitter bijeengeroepen. De bijeenroeping
vermeldt de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda. De raad kan dus niet bij
algemene regel bepalen wanneer wordt vergaderd.
Toepassing artikel 16 van het Decreet
Meerderheid
van Stemmen, 1ste vergadering
De besluiten worden bij volstrekte meerderheid
van stemmen genomen. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen. Het is
niet het aantal aanwezige leden dat bepalend is voor de berekening van de
vereiste meerderheid, maar het aantal geldig uitgebrachte stemmen. Er wordt
geen rekening gehouden met onthoudingen en ongeldige stemmen.
Toepassing artikel 22 van het Decreet
Meerderheid
van Stemmen, 2de vergadering
Als bij een eerste bijeenroeping niet
beraadslaagd kan worden omdat het aanwezigheidsquorum niet werd bereikt, kan de raad na een tweede
bijeenroeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, toch beraadslagen en
besluiten over de punten die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.
De volstrekte meerderheid wordt dan berekend op
het aantal geldig uitgebrachte stemmen van de leden die aanwezig waren, zonder
echter nog rekening te moeten houden met het oorspronkelijk aanwezigheidsquorum als bepaald in art. 19 van het Decreet.
Toepassing artikel 22 van het Decreet
Notulen Zie
Notulen
De secretaris, of zijn vervanger bij belet [zie Decreet, art. 15, 4de lid] stelt de notulen op en bewaart ze. De notulen
moeten chronologisch gebundeld worden, dit wil zeggen op permanente wijze in
een boek of schrift bevestigd worden. Op het huidig ogenblik en rekening
houdende met computertoestanden en printerafdrukken, wordt het origineel van de
notulen na ondertekening door de voorzitter en secretaris (infra) het best in
een boek of schrift gekleefd, opdat de notulen niet zonder beschadiging uit het
notulenboek zou kunnen verwijderd worden.
Toepassing artikel 23 van het Decreet
Openbaarheid
De vergaderingen van de raad zijn niet openbaar.
Dat belet echter niet dat voor bepaalde agendapunten een deskundige erbij kan
worden geroepen. Die deskundige mag echter niet aanwezig zijn bij de
beraadslaging en de stemming.
Toepassing artikel 21 van het Decreet
Openbare
functies
Alleen aangestelde of verkozen leden kunnen
deelnemen aan de beraadslaging en de stemming van de kerkraad. Een burgemeester kan slechts deelnemen als volwaardig lid (cf.
verkiesbaarheidvoorwaarden en onverenigbaarheden), als hij/zij als dusdanig
aangesteld/verkozen is in de kerkraad, anders niet. Het is immers de
uitdrukkelijke wil van de decreetgever geweest om de relatie met de burgerlijke
overheid te regelen via het overleg tussen een afvaardiging van het centraal
kerkbestuur, of van de kerkraad indien er geen centraal kerkbestuur werd
opgericht, en een afvaardiging van de gemeenteoverheid (artikel 33). De keuze
van de burgemeester om als lid van de kerkraad te zetelen, brengt met zich mee
dat hij zich zal moeten beraden over zijn eventuele deelname aan de
afvaardiging van de gemeenteoverheid.
Toepassing artikel 21 van het Decreet
Persoonlijk belang
Zie Verbodsbepalingen
Staking
van Stemmen
Bij staking van stemmen is het voorstel
verworpen.
Toepassing artikel 22 van het Decreet
Tijdstip
De voorzitter moet bij het bepalen van het
tijdstip van de vergadering in redelijkheid oordelen en rekening houden met de
beschikbaarheid van de leden.
Toepassing artikel 18 van het Decreet
Verbodsbepalingen
Verbodsbepalingen houden in dat leden van de kerkraad onder bepaalde
voorwaarden en omstandigheden niet kunnen deelnemen aan de beraadslaging en /
of de stemming in de kerkraad. Hun lidmaatschap komt hierdoor echter niet in
het gedrang.
Een niet-limitatieve opsomming van
verbodsbepalingen:
§
het deelnemen aan besprekingen of stemmingen met
een rechtstreeks of onrechtstreeks (via bloed- of aanverwantschap) en
persoonlijk belang;
§
het als advocaat of notaris tegen bezoldiging
optreden voor of tegen het bestuur van de eredienst. Kosteloos optreden kan
wel;
§
het
rechtstreeks of onrechtstreeks deelnemen aan overeenkomsten zoals een
pachtovereenkomst of een overheidsopdracht. Zo kan een lid niet zelf of via een
tussenpersoon goederen verkopen aan of kopen van het bestuur van de eredienst.
Deze verbodsbepalingen zijn geïnspireerd op
bepalingen in andere organieke regelgevingen voor lokale besturen. Voor het
definiëren van het rechtstreekse en persoonlijk belang kan bijgevolg verwezen
worden naar de geldende rechtsleer en rechtspraak. Hieruit volgt dat een aantal
voorwaarden gelijktijdig vervuld moeten zijn:
§
het voor- of nadeel moet materieel en in geld
waardeerbaar zijn, hetzij een verregaand moreel belang betreffen;
§
er moet een oorzakelijk verband zijn tussen de
beslissing en het voor- of nadeel;
§
het belang moet actueel zijn;
§
het belang moet individueel zijn.
Toepassing artikel 20 van het Decreet
Wijze
van oproepen
De oproeping kan per brief of per elektronische
drager. Ze moet ten minste acht kalenderdagen voor de dag van de vergadering
worden verstuurd. In die termijn zijn de dag van de oproeping en de dag van de
vergadering niet inbegrepen. Er zijn geen afwijkingen mogelijk.
Toepassing artikel 18 van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.