CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD

Jakobijnenstraat 4 te 9000 Gent

 

Voorzitter

Wat de voorzitter alleen doet is, is niet altijd uitdrukkelijk gespecificeerd.

·       Zo roept de voorzitter de vergaderingen van de kerkraad samen en stelt hij de agenda op[zie Decreet, art. 18].

·       De voorzitter waakt over de wettelijkheid van de beslissingen van de kerkraad.

·       Hij bepaalt het aanwezigheidsquorum [zie Decreet, art. 19].

·       De voorzitter bepaalt het aantal van de geldig uitgebrachte stemmen om de volstrekte meerderheid bij de besluitvorming te bereiken [zie Decreet, art. 21].

·       Hij zorgt ervoor dat bij aanwezigheid van deskundigen, deze niet meestemmen bij de definitieve besluitvorming [zie Decreet, art. 20].

Gezamenlijk optreden

De voorzitter en de secretaris treden vaak samen op.

1.     Zij handelen in college of delen verantwoordelijkheid:

·       Zij vertegenwoordigen de kerkraad in gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen [zie Decreet, art. 15 en 64]; 

·       zij ondertekenen de notulen en andere stukken [zie Decreet, art. 23, 2de lid]; 

·       zij treden op bij spoedeisende maatregelen in verband met uitvoering van opdrachten [zie Decreet, art. 39, 4de lid];

·       zij kunnen afwijken van de offerteprijs tot 10 % [zie Decreet, art. 40].

·       Met betrekking tot de beslissingen van de kerkraad zijn het de voorzitter en de secretaris die hieromtrent de briefwisseling voeren.

2.     Soms is het niet altijd klaarblijkelijk wie optreedt of kan optreden. De kerkraad kan beslissen een klacht in te dienen in het kader van een bezwaarprocedure, maar indien het bezwaar kan beschouwd worden als een handeling tot bewaring van een recht, dan treden de voorzitter en de secretaris gezamenlijk kunnen op [zie Decreet, art. 64].
 

3.     Aangezien er voor het indienen van bezwaren tegen derden vooralsnog geen beroepsmogelijkheid bestaat en enkel een procedure bij de Raad van State mogelijk is tegen een stedenbouwkundige vergunning, zullen de voorzitter en de secretaris de kerkraad machtiging moeten vragen, willen zij als eiser optreden. De voorzitter en de secretaris kunnen immers enkel na machtiging van de kerkraad als eiser optreden in een rechtsgeding. Er is hiervoor geen machtiging van de hogere overheid meer vereist.

Toepassing artikel 24 van het Decreet

Verkiezing Voorzitter van de kerkraad

Bij elke gedeeltelijke vernieuwing van de raad zoals vastgesteld in artikel 6 verkiest de kerkraad onder de aangestelde of verkozen leden en bij geheime en afzonderlijke stemming, een voorzitter. Hij/Zij wordt verkozen met een volstrekte meerderheid van stemmen.
De mandaten van voorzitter, secretaris en penningmeester kunnen niet gecumuleerd worden.

Voor dit bijzonder mandaat komt de parochieverantwoordelijke niet in aanmerking. Hij is immers aangesteld van rechtswege en hij is niet verkozen.

Toepassing artikel 12 van het Decreet

Vervanging van de voorzitter van de Kerkraad

Onverminderd artikel 12, tweede lid, wordt de voorzitter die verhinderd is, vervangen door het oudste verkozen lid in leeftijd van de kerkraad en wordt de secretaris die verhinderd is, vervangen door het jongste lid in leeftijd van de kerkraad.

Toepassing artikel 15 van het Decreet

Voorzitter van het Centraal kerkbestuur

 

De voorzitter wordt verkozen onder de verkozen afgevaardigden van de kerkraden. De mandaten van voorzitter en secretaris zijn niet cumuleerbaar. Bij verhindering wordt de voorzitter vervangen door het oudste lid in leeftijd van het Centraal kerkbestuur.

Bij de verkiezing van de afgevaardigden met bijzondere mandaten stemmen alle leden. Dit wil zeggen dat alle leden van het Centraal kerkbestuur hun stem uitbrengen en niet alleen de verkozen leden. De leden van rechtswege (de vertegenwoordiger van de bisschop en de expert) stemmen mee.

Men kan slechts voorzitter zijn indien men voldoet aan de hoedanigheidvoorwaarde: de voorzitter komt uit de groep van de verkozen afgevaardigden.

De secretaris-penningmeester komt echter niet in aanmerking. De voorzitter kan immers niet ter zelfde tijd secretaris-penningmeester zijn door het cumulverbod.

Is er voor het vacante bijzondere mandaat slechts één kandidaat, dan verloopt de stemming in één beurt. Ondanks alles moet ook deze stembeurt in het geheim verlopen en kan er niet overgegaan worden tot stemming bij handopsteking of op een andere wijze.

Zijn er meerdere kandidaten dan wordt de kandidaat met de meeste stemmen verkozen, mits het voorbehoud dat de kandidaat de volstrekte meerderheid verkrijgt. Indien meerdere kandidaten eenzelfde aantal stemmen op hun naam verenigen (staking van stemmen), dan wordt voor de functie overgegaan tot een tweede geheime stembeurt. Staken de stemmen opnieuw, dan is de jongste kandidaat verkozen.

De stemming gebeurt voor elke functie afzonderlijk. Men kiest voor de ene functie en daarna voor de andere functie.

De volstrekte meerderheid wordt berekend op het totaal geldig uitgebrachte stemmen. Ongeldige stemmen of blanco stemmen worden niet meegenomen in de berekening. De volstrekte meerderheid wordt bereikt, wanneer de helft + 1 van de geldig uitgebrachte stemmen op één kandidaat wordt uitgebracht. Dit totaal wordt eventueel afgerond naar de hogere eenheid.

Daarenboven moet het aanwezigheidsquorum (minimum aantal aanwezige zittende leden) om geldig te vergaderen vooraf ook bereikt worden [zie Decreet, art. 19 mutatis mutandis].

Toepassing artikel 28 van het Decreet

Vervanging van de voorzitter van een Centraal kerkbestuur bij belet

Als de voorzitter verhinderd is, wordt hij vervangen door het oudste lid in leeftijd van het Centraal kerkbestuur.

De leden van rechtswege (de vertegenwoordiger van de bisschop en de aangestelde expert) komen niet in aanmerking. Zij voldoen immers niet aan de hoedanigheidsvoorwaarde.

Daarenboven moet voldaan worden aan de cumulregel.

Dit wil zeggen dat slechts de verkozen afgevaardigden die geen bijzonder mandaat al opnemen (de afgevaardigde die al de functie van secretaris-penningmeester waarneemt) slechts in aanmerking komen om als vervangend voorzitter op te treden. De bijzondere mandaten kunnen immers niet gecumuleerd worden [zie artikel 28, 2de lid van het Decreet].

Toepassing artikel 30 van het Decreet

© PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.

Printversie