|
|
Voorzitter
Wat de
voorzitter alleen doet is, is niet altijd uitdrukkelijk gespecificeerd.
·
Zo roept
de voorzitter de vergaderingen van de kerkraad samen en stelt hij de agenda op[zie Decreet, art. 18].
·
De
voorzitter waakt over de wettelijkheid van de beslissingen van de kerkraad.
·
Hij
bepaalt het aanwezigheidsquorum [zie Decreet, art. 19].
·
De
voorzitter bepaalt het aantal van de geldig uitgebrachte stemmen om de
volstrekte meerderheid bij de besluitvorming te bereiken [zie Decreet, art. 21].
·
Hij zorgt
ervoor dat bij aanwezigheid van deskundigen, deze niet meestemmen bij de
definitieve besluitvorming [zie Decreet, art. 20].
Gezamenlijk optreden
De voorzitter
en de secretaris treden vaak samen op.
1.
Zij handelen
in college of delen verantwoordelijkheid:
·
Zij
vertegenwoordigen de kerkraad in gerechtelijke en buitengerechtelijke
handelingen [zie Decreet, art. 15 en 64];
·
zij
ondertekenen de notulen en andere stukken [zie Decreet,
art. 23, 2de lid];
·
zij treden
op bij spoedeisende maatregelen in verband met uitvoering van opdrachten [zie Decreet, art. 39, 4de lid];
·
zij kunnen
afwijken van de offerteprijs tot 10 % [zie Decreet,
art. 40].
·
Met betrekking tot de beslissingen van de kerkraad zijn het
de voorzitter en de secretaris die hieromtrent de briefwisseling voeren.
2. Soms is het niet altijd
klaarblijkelijk wie optreedt of kan optreden. De kerkraad kan beslissen een
klacht in te dienen in het kader van een bezwaarprocedure, maar indien het
bezwaar kan beschouwd worden als een handeling tot bewaring van een recht, dan
treden de voorzitter en de secretaris gezamenlijk kunnen op [zie Decreet, art. 64].
3. Aangezien
er voor het indienen van bezwaren tegen derden vooralsnog geen
beroepsmogelijkheid bestaat en enkel een procedure bij de Raad van State
mogelijk is tegen een stedenbouwkundige vergunning, zullen de voorzitter en de
secretaris de kerkraad machtiging moeten vragen, willen zij als eiser optreden.
De voorzitter en de secretaris kunnen immers enkel na machtiging van de
kerkraad als eiser optreden in een rechtsgeding. Er is hiervoor geen machtiging
van de hogere overheid meer vereist.
Toepassing artikel 24 van het Decreet
Verkiezing
Voorzitter van de kerkraad
Bij elke gedeeltelijke vernieuwing van de raad zoals
vastgesteld in artikel 6 verkiest de kerkraad onder de aangestelde of verkozen
leden en bij geheime en afzonderlijke stemming, een voorzitter. Hij/Zij wordt
verkozen met een volstrekte meerderheid van stemmen.
De mandaten van voorzitter, secretaris en penningmeester kunnen niet
gecumuleerd worden.
Voor dit bijzonder mandaat komt de parochieverantwoordelijke
niet in aanmerking. Hij is immers aangesteld van rechtswege en hij is niet
verkozen.
Toepassing artikel 12 van het Decreet
Vervanging van
de voorzitter van de Kerkraad
Onverminderd artikel 12, tweede lid, wordt de voorzitter die
verhinderd is, vervangen door het oudste verkozen lid in leeftijd van de
kerkraad en wordt de secretaris die verhinderd is, vervangen door het jongste
lid in leeftijd van de kerkraad.
Toepassing artikel 15 van het Decreet
Voorzitter van het Centraal kerkbestuur
De
voorzitter wordt verkozen onder de verkozen afgevaardigden van de kerkraden. De
mandaten van voorzitter en secretaris zijn niet cumuleerbaar. Bij verhindering
wordt de voorzitter vervangen door het oudste lid in leeftijd van het Centraal
kerkbestuur.
Bij de
verkiezing van de afgevaardigden met bijzondere mandaten stemmen alle leden.
Dit wil zeggen dat alle leden van het Centraal kerkbestuur hun stem uitbrengen
en niet alleen de verkozen leden. De leden van rechtswege (de vertegenwoordiger
van de bisschop en de expert) stemmen mee.
Men kan
slechts voorzitter zijn indien men voldoet aan de hoedanigheidvoorwaarde: de
voorzitter komt uit de groep van de verkozen afgevaardigden.
De
secretaris-penningmeester komt echter niet in aanmerking. De voorzitter kan
immers niet ter zelfde tijd secretaris-penningmeester zijn door het
cumulverbod.
Is er voor het vacante bijzondere mandaat slechts
één kandidaat, dan verloopt de stemming in één beurt. Ondanks alles moet ook
deze stembeurt in het geheim verlopen en kan er niet overgegaan worden tot
stemming bij handopsteking of op een andere wijze.
Zijn er meerdere kandidaten dan wordt de kandidaat
met de meeste stemmen verkozen, mits het voorbehoud dat de kandidaat de
volstrekte meerderheid verkrijgt. Indien meerdere kandidaten eenzelfde aantal
stemmen op hun naam verenigen (staking van stemmen), dan wordt voor de functie
overgegaan tot een tweede geheime stembeurt. Staken de stemmen opnieuw, dan is
de jongste kandidaat verkozen.
De stemming gebeurt voor elke functie afzonderlijk.
Men kiest voor de ene functie en daarna voor de andere functie.
De
volstrekte meerderheid wordt berekend op het totaal geldig uitgebrachte
stemmen. Ongeldige stemmen of blanco stemmen worden niet meegenomen in de
berekening. De volstrekte meerderheid wordt bereikt, wanneer de helft + 1 van
de geldig uitgebrachte stemmen op één kandidaat wordt uitgebracht. Dit totaal
wordt eventueel afgerond naar de hogere eenheid.
Daarenboven
moet het aanwezigheidsquorum (minimum aantal aanwezige zittende leden) om
geldig te vergaderen vooraf ook bereikt worden [zie Decreet, art. 19 mutatis mutandis].
Toepassing artikel 28 van het Decreet
Vervanging van de voorzitter van een
Centraal kerkbestuur bij belet
Als de
voorzitter verhinderd is, wordt hij vervangen door het oudste lid in leeftijd van
het Centraal kerkbestuur.
De leden
van rechtswege (de vertegenwoordiger van de bisschop en de aangestelde expert)
komen niet in aanmerking. Zij voldoen immers niet aan de
hoedanigheidsvoorwaarde.
Daarenboven
moet voldaan worden aan de cumulregel.
Dit wil zeggen dat slechts de verkozen
afgevaardigden die geen bijzonder mandaat al opnemen (de afgevaardigde die al
de functie van secretaris-penningmeester waarneemt) slechts in aanmerking komen
om als vervangend voorzitter op te treden. De bijzondere mandaten kunnen immers
niet gecumuleerd worden [zie artikel 28, 2de lid van het
Decreet].
Toepassing
artikel 30 van het Decreet
©
PéDéWé 01.2009 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten,
decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt
gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar
administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch
de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.