Sanctioneren
De term sanctioneren is een beladen begrip en staat in flagrante
tegenspraak met E.Art. 27, § 2, 1ste en 2de
lid, waar enerzijds over raadgevingen, en anderzijds over
waarschuwingen wordt gesproken.
De besturen van de eredienst of van de erkenningzoekende lokale
geloofsgemeenschap, de leden van deze besturen kunnen door de
toezichthouders van de ISD enerzijds verwittigd worden van een
gebrekkigheid die kan optreden en moet vermeden worden, of anderzijds van
een euvel dat moet gerepareerd worden.
Deze non-conformiteit aan de voorschriften van het Religiedecreet
of van het Erkenningsdecreet kunnen louter administratief zijn, maar kunnen
ook financiële gevolgen of juridische aanspraken van de overheden mogelijk
maken.
Gehoord worden
De besturen en hun leden hebben recht om gehoord te worden, om hun
uitleg in verband met de vermoedelijke of met de vastgestelde
tekortkomingen aan de overheden te kunnen geven (zie
E.Art. 24).
Toepassingsgebied E.Art. 29
Er moet een onderscheid gemaakt worden, tussen loutere administratieve
verplichtingen, en juridische tekortkomingen die onmiddellijk gerepareerd
kunnen worden.
En het niet naleven van juridische verplichtingen die naar een
onwettige toestand leiden, of een flagrante overtreding zijn van de
opgelegde normen of verplichtingen van beide decreten.
De loutere tekortkomingen zijn onmiddellijk herstelbaar: een
ondertal in het aantal bestuursleden wordt aangevuld, (zie
Eredienstendecreet, art. 6 en 7) of worden door andere
overkoepelende besturen tijdelijk overgenomen (bv. het niet-opstellen van
de jaarrekening, de jaarrekening wordt door het Centraal Kerkbestuur
opgesteld (zie Eredienstendecreet, art. 32, 7°).
Vooreerst kan de sanctioneringsprocedure opgestart worden als het
bestuur van de eredienst tekortkomt aan de voorschriften opgenomen in
hoofdstuk 3 van het Erkenningsdecreet ad hoc (een minimumaantal leden wordt
niet meer bereikt (zie E.Art. 7, 4°,a)) en van de voorschriften opgenomen in het
Eredienstendecreet van 07.05.2004.
Daarnaast kan de sanctioneringsprocedure opgestart worden als de
leden van het bestuursorgaan de verplichtingen die op hen rusten conform
hoofdstuk 4 van dit decreet niet naleven. Bv. de juridische structuur is
aangetast (zie E.Art. 18) of
de leden verlenen hun medewerking niet (zie
E.Art. 24).
Indien een bestuur of een bestuurslid volhardt in de boosheid, of
indien een bestuur of een bestuurslid het euvel niet binnen een redelijke
termijn (zie E.Art. 24)
repareert, dan kan de Vlaamse Overheid bestraffend optreden, en de
procedure voorzien in E.Art. 29, opstarten.
Wie sanctioneert?
De toezichthouders of de personen waarop de toezichthouders hebben
beroep gedaan (zie E. Art. 26),
stellen hun verslagen op en delen deze mede aan de bevoegde overheid, in se
de Vlaamse regering (zie E.Art. 28, 1ste lid, ab
initio) en aan het representatief orgaan (zie
E.Art. 27, laatste lid).
De Vlaamse Regering start de sanctioneringsprocedure op en volgt
daartoe haar eigen (ontwerp)besluit.
Verwijzing
De stedelijke of de Vlaamse Overheid kan schorsend optreden
wanneer de besluiten van het bestuur van de eredienst of van sommige leden
van het bestuur van de eredienst hun belangen schaden (zie
Eredienstendecreet, artikelen 58, 59 en 62).
|