Samenhang
E.Art. 31 en E.Art. 33 moeten als één geheel gelezen worden. Paragraaf
1 van E.Art. 31 doet vermoeden dat de Vlaamse Regering zonder meer een gebiedswijziging
erkent. Dit wordt tegengesproken door de bepalingen van E.Art. 33, waar in het
1ste lid een onderzoek- en beslissingstermijn van 6 maanden wordt
vastgelegd. Overigens moet ook rekening gehouden worden met de adviezen van
de diverse overheden zoals bepaald in E.Art. 32, 2de lid.
Analogie
Vergelijk het artikel ad hoc met
Eredienstendecreet, art. 4/1, opgeheven.
Initiatiefnemer
Het representatief orgaan, in casu de bisschop, neemt het
initiatief om de geografische gebiedsomschrijving van de parochie te
wijzigen. Hij bepaalt de nieuwe grenzen van de geografische parochie.
Na samenspraak met de betrokken besturen, eventueel op hun
voorstel, past hij de parochiegrenzen aan. Hij streeft ernaar om de
gemeentegrenzen te respecteren
Het voorstel tot wijziging
De
bisschop bevraagt zijn parochies en diverse episcopale organen. Hij
wijzigt de parochiegrenzen, hij stelt nieuwe parochies in, hij heft de oude
parochies op.
De bisschop verzoekt bij de
Vlaamse regering om de erkenning van de herbegrensde parochies en van de
nieuwe parochies met hun gebiedsomschrijvingen; hij stelt de intrekking van
de erkenning van de oude parochies voor (zie E.Art. 31, § 1, 1ste zinsnede).
De beslissingsbevoegdheid over
deze wijzigingen, zowel in ambtsgebied als aan de parochies, komt alleen de
bisschop toe. Hierbij moet niet alleen gedacht worden aan de fusie van
parochies, maar ook aan de begrenzing van parochies in overeenstemming met
de gemeentegrenzen of aan de gebiedshertekening van de parochiegrenzen door
gewijzigde geografische omstandigheden of door nieuwe verkavelingen of
herbestemming van gronden.
De goedkeuring van de wijziging
De Vlaamse Regering wijzigt de
gebiedsomschrijvingen van de parochie en trekt de erkenning van de oude
parochies in. De Vlaamse Regering erkent de nieuwe entiteiten (zie E.Art. 31, § 1, 1ste zinsnede).
De tussenkomst van de Vlaamse
Regering beperkt zich tot de erkenning van de (nieuwe) parochies met hun
(nieuwe) gebiedsomschrijvingen op voorstel van de bisschop. De erkenning
van de fusieparochie kan de afschaffing van oude parochies inhouden, maar
kan ook de gebiedsafstand van de oude parochie betekenen.
De Vlaamse Overheid gaat ervan uit
dat de parochiegrenzen ook beter zouden samenvallen met de gemeentegrenzen,
dit om overleg met de gemeenten eenvoudiger te maken.
Erkenningsvoorwaarden
Het representatief orgaan verzoekt de Vlaamse Regering om de
wijziging van een ambtsgebied van een parochie. Hij dient daartoe een
gemotiveerd voorstel bij de Vlaamse Regering in (zie
E.Art. 31, § 2, 1ste lid).
Gemotiveerd voorstel
In E.Art. 31, § 2, 2de lid worden de voorwaarden
vermeld waaraan het voorstel betreffende de
erkenning van een eredienst en van haar ambtsgebieden in principe moet
voldoen (Vgl. artikel 2 van het besluit
van 30 september 2005 houdende vaststelling van de criteria voor de erkenning
van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende
erediensten - B.S. 16 december 2005, opgeheven zie E. Art. 65).
Volgende elementen worden meegedeeld:
·
de identificatie van de
plaatselijke geloofsgemeenschap met haar gebiedsomschrijving en de
identificatie van de bedienaars (zie E.Art. 7, 1° en
6° en E.Art. 31, § 2, 2de lid, 2°);
·
de financiële draagkracht van
de geloofsgemeenschap, zowel op roerend als onroerend gebied en op
personeelsgebied ( bezoldiging van de bedienaar) (zie E.Art. 7, 2° en E.Art. 31, § 2, 2de lid, 4°);
·
de maatschappelijke relevantie
van de lokale geloofsgemeenschap (zie E.Art. 7, 4°);
o verklaringen betreffende het
onderhouden van de Belgische wetten en de Belgische Grondwet in verband met
(zie E.Art. 7, 5°):
o het gebruik van talen in bestuurszaken;
de inburgeringplicht van de geestelijke bedienaars (zie E.Art. 7, 8°);
o de bescherming van de individuele
en de fundamentele vrijheden en de rechten van de mens (zie E.Art. 7, 5°, littera d).
·
De financiële onafhankelijkheid
van derde landen (zie E.Art. 7, 3°);
·
Het advies van de
bestuursorganen van de betrokken lokale geloofsgemeenschap;
·
De (nieuwe) naam van de lokale
geloofsgemeenschap.
Onontvankelijkheid
Op straffe van onontvankelijkheid wordt een compleet dossier
ingediend ter staving van het voorstel aan de Vlaamse Regering (zie E.Art. 31, § 2, 2de lid).
Onontvankelijkheid betekent: niet vatbaar voor behandeling. De
niet-ontvankelijkheid wordt bepaald door de Vlaamse Regering. Een voorstel
is niet-ontvankelijk als het niet tot een inhoudelijke behandeling komt
omdat er niet is voldaan aan formele vereisten.
De onontvankelijkheid op basis van ontbrekende elementen in
het voorstel, kan in principe gerepareerd worden door de ontbrekende
elementen in het dossier aan te vullen.
Dit geeft aanleiding tot een nieuw onderzoek en eventueel tot
een nieuwe ontvankelijkheidsbeslissing.
Financiële verdeelsleutel
Als de verdeelsleutel van de kosten tussen de financierende
overheden wijzigt, wordt ook een voorstel van de gewijzigde verdeelsleutel
opgegeven (zie E.Art. 31, § 2, 2de lid, 4°).
Het representatief orgaan moet in overleg met het centraal
kerkbestuur, het bestuur van de eredienst en eventueel de financierende
overheid tot een gedragen verdeelsleutel komen.
De financierende overheden kunnen vervolgens hun advies uitbrengen
over het voorstel van gewijzigde verdeelsleutel van de kosten tussen de
financierende overheden (MvT, p. 59).
|