Volheid van bevoegdheid
De
kerkraad heeft volheid van bevoegdheid. Ze doet alles wat in het belang van
de kerkfabriek moet gedaan worden, of nagelaten worden, met uitzondering
van specifieke taken die voorbehouden zijn aan bepaalde functies of andere
raden. Hier volgt een niet-limitatieve opsomming van specifieke en
niet-specifieke taken.
Niet-limitatieve opsomming
De
kerkraad waakt over de onverenigbaarheden (zie Decreet, art. 9) en de verbodsbepalingen (zie Decreet, art. 16) bij
de verkiezing van nieuwe leden en behandelt de bezwaren bij het verkiezen
van leden (zie
Decreet, art. 7, 2de en 3de lid).
De
kerkraad kiest ook zijn functionarissen: de voorzitter, de secretaris en de
penningmeester (zie
Decreet, art. 9, 2de en 3de lid ) of vervangt ze (zie Decreet, art. 8). Indien
agendapunten behandeld worden waarbij één van de leden andere
(tegenstrijdige) belangen zou hebben (zie Decreet, art. 20), dan waakt de kerkraad over de
integriteit van de besluitvorming. De kerkraad aanvaardt de schenkingen
definitief, of de legaten (zie
Decreet, art. 37).
De kerkraad kiest de wijze
waarop de opdrachten voor aanneming van werken, leveringen of diensten
worden gegund en stelt de voorwaarden vast. De kerkraad stelt de procedure
in en gunt de opdracht (zie
Decreet, art. 39). Ten
slotte kent de kerkraad erefuncties of eremandaten toe (zie Decreet, art. 11).
Daarenboven stelt de kerkraad
alle nodige daden van beheer en beschikking van al de roerende en
onroerende goederen van de kerkfabriek. Zij waakt over de bewaring en het
doorgeven van het patrimonium aan de volgende generaties (zie Decreet, art. 34 en 35).
Beperkingen door andere functies of
raden
Al
heeft de kerkraad volheid van bestuur, toch is haar bekwaamheid om te
handelen aan beperkingen onderworpen. Deze beperkingen vloeien
hoofdzakelijk voort uit de vaststelling dat aan andere organen of functies
eigen daden worden toegekend die de kerkraad niet kan/ mag uitoefenen.
a. voorzitter
Wat
de voorzitter alleen doet is, is niet altijd uitdrukkelijk gespecificeerd.
Zo roept de voorzitter de vergaderingen van de kerkraad samen en stelt hij
de agenda op (zie
Decreet, art. 18). De voorzitter waakt over de wettelijkheid van
de beslissingen van de kerkraad. Hij bepaalt het aanwezigheidsquorum (zie Decreet, art. 19). De
voorzitter bepaalt het aantal van de geldig uitgebrachte stemmen om de
volstrekte meerderheid bij de besluitvorming te bereiken (zie Decreet, art. 21).
Hij zorgt ervoor dat bij aanwezigheid van deskundigen, deze niet deelnemen
aan de besluitvorming en niet
meestemmen bij de definitieve besluitvorming (zie Decreet, art. 20).
b. secretaris
De
taken van de secretaris (zie Decreet,
ar. 13 en art. 23) en de opdrachten van de penningmeester (zie Decreet, art. 14; maar ook
art. 36: de penningmeester aanvaardt voorlopig de
schenkingen), zijn echter (meestal) wel uitdrukkelijk vermeld.
c. voorzitter en secretaris die samen
optreden
In
sommige omstandigheden treden de voorzitter en de secretaris samen op. Zij
handelen in college of delen verantwoordelijkheid. Zij vertegenwoordigen de
kerkraad in gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen (zie Decreet, art. 15 en 64);
zij ondertekenen de notulen en andere stukken (zie Decreet, art. 23, 2de
lid); zij treden op bij spoedeisende maatregelen in verband met uitvoering van opdrachten (zie Decreet, art. 39, 4de
lid); zij kunnen afwijken van de offerteprijs tot 10
% (zie Decreet, art. 40). Met betrekking tot de beslissingen van de kerkraad zijn
het de voorzitter en de secretaris die hieromtrent de briefwisseling
voeren.
Soms
is het niet altijd klaarblijkelijk wie optreedt of kan optreden. De
kerkraad kan beslissen een klacht in te dienen in het kader van een
bezwaarprocedure, maar indien het bezwaar kan beschouwd worden als een
handeling tot bewaring van een recht, dan treden de voorzitter en de
secretaris gezamenlijk kunnen op (zie Decreet, art. 64).
Aangezien
er voor het indienen van bezwaren tegen derden vooralsnog geen
beroepsmogelijkheid bestaat en enkel een procedure bij de Raad van State
mogelijk is tegen een stedenbouwkundige vergunning, zullen de voorzitter en
de secretaris de kerkraad machtiging moeten vragen, willen zij als eiser
optreden. De voorzitter en de secretaris kunnen immers enkel na machtiging
van de kerkraad als eiser optreden in een rechtsgeding. Er is hiervoor geen
machtiging van de hogere overheid meer vereist. (Standpunt van de permanente werkgroep erediensten; datum
validatie 13/10/2005).
d. centraal kerkbestuur
Het
Centraal Kerkbestuur ten slotte speelt een belangrijke rol als coördinator
tussen de kerkraden en de religieuze of burgerlijke overheden (zie Decreet, art. 32, 1° - 4°). Of
helpt de kerkraden (Decreet,
art. 32, 6°). Daarenboven springt ze in bij niet uitgevoerde
accountantshandelingen door een kerkraad: opstellen van budget,
budgetwijzigingen en het meerjarenplan (zie Decreet, art. 32, 7°).
Het
Centraal Kerkbestuur treedt in de plaats bij overheidsopdrachten (zie Decreet, art. 39 neo, 3de
lid) en treedt als vertegenwoordiger van de kerkraden
op bij het uitgebreid overleg met de burgerlijke overheden (zie Decreet, art. 33), en
maakt bindende afspraken (zie
Decreet, art. 33/1), bespreekt meerjarenplannen en budgetten (zie Decreet, art. 42 en art.
47)
en dient de budgetwijzigingen gecoördineerd in (Decreet, art. 50).
|