Gecoördineerd
indienen
Tot het takenpakket van het centraal kerkbestuur
behoort het gecoördineerd indienen van het meerjarenplan (en de
wijzigingen), van het budget (en de wijzigingen) en van de jaarrekening (zie Decreet, art. 32, 1° t.e.m.
3°).
Het centraal
kerkbestuur dient de meerjarenplannen gecoördineerd in, maar behoudt de
vorm van de onderscheiden meerjarenplannen, aangevuld met een overzicht van
de daarin opgenomen gemeentelijke (of provinciale) toelagen per financieel
boekjaar en per bestuur van de eredienst, en van het totaal van die
toelagen.
De meerjarenplannen moeten gecoördineerd en gelijktijdig worden ingediend door het
centraal bestuur bij de gemeente- en / of provincieoverheid, het
representatief orgaan van de eredienst (de bisschop) en de
provinciegouverneur (zie GV boekhouding 22.02.2008,
pt. h4.5 en art. 42, 1ste lid).
Bij de wijziging
van een of meer meerjarenplannen van de betrokken besturen van de
eredienst, moet het overzicht daarenboven worden aangepast aan de nieuwe
bedragen in die meerjarenplannen. Het centraal bestuur dient die wijziging
of wijzigingen samen met het aangepaste overzicht in (zie AR-Bh tot 05.09.2008, art.
16).
Coördinerende taak van het CKB
Dat centraal kerkbestuur heeft een
belangrijke coördinerende rol in het overleg tussen het gemeente- of
provinciebestuur en de besturen van de eredienst van die gemeente. In het
decreet is bepaald dat het centraal bestuur de verschillende
meerjarenplannen samen moet indienen. Dat moet op een gecoördineerde wijze
gebeuren, dat wil zeggen dat de verschillende meerjarenplannen samen worden
ingediend. Er blijft echter per bestuur van de eredienst een afzonderlijk
meerjarenplan bestaan. Het is dus zeker niet de bedoeling dat er per
centraal bestuur één meerjarenplan wordt gedistilleerd uit de
meerjarenplannen van de afzonderlijke besturen.
De enige formaliteit die het centraal bestuur moet vervullen bij het
indienen van de meerjarenplannen is het toevoegen van een samenvatting
waarin voor alle jaren van het meerjarenplan de verschillende toelagen voor
de verschillende besturen worden opgesomd. Die samenvattende tabel kan op
verschillende manieren worden opgesteld.
Gebruik van modellen
Een mogelijke werkwijze is een opsplitsing te maken tussen de
exploitatie en de investeringen, en ook tussen de verschillende
investeringsprojecten per bestuur. Dat geeft dan een voorstelling als
volgt:
Exploitatie
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
bestuur A
|
10
|
10
|
10
|
11
|
11
|
11
|
bestuur B
|
10
|
11
|
11
|
11
|
11
|
11
|
bestuur C
|
5
|
6
|
6
|
6
|
6
|
7
|
bestuur D
|
7
|
6
|
7
|
6
|
7
|
8
|
Totaal
|
32
|
33
|
34
|
34
|
35
|
37
|
Investeringen
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
bestuur A
|
10
|
10
|
0
|
0
|
0
|
0
|
bestuur B1
|
25
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
bestuur B2
|
5
|
10
|
10
|
0
|
0
|
0
|
bestuur B3
|
0
|
0
|
5
|
10
|
25
|
0
|
bestuur C
|
0
|
0
|
10
|
20
|
5
|
0
|
bestuur D
|
0
|
10
|
0
|
0
|
0
|
10
|
Totaal
|
40
|
30
|
25
|
30
|
30
|
10
|
Meerjarenplanwijzigingen
Ook de wijzigingen van de meerjarenplannen moeten door het
centraal bestuur gecoördineerd worden ingediend. Daarbij moet ook het
samenvattende overzicht worden aangepast, waarbij de cijfers voor de
besturen waarvan het meerjarenplan niet gewijzigd werd, moeten worden
hernomen. Om praktische redenen zal het daarom wenselijk zijn om de formele
wijzigingen van het meerjarenplan zo veel mogelijk te groeperen. De meeste
wijzigingen zullen immers nodig zijn bij het opstellen van de budgetten en
zullen dus allemaal rond hetzelfde ogenblik worden doorgevoerd (zie GV boekhouding 22.02.2008, pt. 4.4 en AR-Bh tot 05.09.2008, art. 16).
De gegevens die de kerkraden meedelen aan de burgerlijke en
kerkelijke overheden moeten in een tabel worden opgenomen die enerzijds de
gewone exploitatie-uitgaven en anderzijds de investeringen omvat. De
gegevens van deze tabel moeten juist en in overeenstemming zijn met de
gegevens van vorige ingediende jarenplannen en met de wijzigingen die door
de burgerlijke overheden werden aangebracht. Deze overeenstemming
onderzoeken is een inherente opdracht van het centraal kerkbestuur (zie Decreet, art. 32).
Er bestaan
modellen die kunnen worden gedownload op www.binnenland.vlaanderen.be
|