CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD

 

Biezekapelstraat 4 te 9000 Gent

 

Art. 60. (de stuiting van termijn van schorsing of vernietiging)

De termijn waarin de overheden, vermeld in artikel 58 en 59, een besluit van de kerkraad of van het centraal kerkbestuur kunnen schorsen of vernietigen, wordt gestuit als de toezichthoudende overheid het dossier over dat besluit bij de kerkfabriek of het centraal kerkbestuur opvraagt of aanvullende inlichtingen vraagt. Als de toezichthoudende overheid een klacht ontvangt, stuit dat ook de termijn, op voorwaarde dat die klacht verstuurd wordt op de wijze die de Vlaamse Regering bepaalt.

 

De dag nadat de toezichthoudende overheid het dossier of de aanvullende inlichtingen heeft ontvangen, begint een nieuwe termijn van dertig dagen.1

 

1. Artikel volledig vervangen bij toepassing van art. 52 van het Erkenningsdecreet met inwerkingtreding op 29.12.2021.

 

[De termijn waarbinnen de overheden, genoemd in artikelen 58 en 59, een besluit van de kerkraad of van het centraal kerkbestuur kunnen schorsen of vernietigen, wordt gestuit door de verzending van een aangetekende brief waarbij de toezichthoudende overheid het dossier betreffende dit besluit bij de kerkfabriek of het centraal kerkbestuur opvraagt of aanvullende inlichtingen inwint. De aangetekende verzending van een ingediende klacht aan een toezichthoudende overheid stuit eveneens de termijn.

De dag na de ontvangst van het dossier of van de aanvullende inlichtingen vangt een nieuwe termijn van dertig dagen aan.]

 

Interactief artikel

Dit artikel houdt verband met de artikelen 58 en 59 van het Decreet.

Artikel 58, § 1 van het Decreet handelt over de gemotiveerde schorsing van een besluit van de kerkraad of van het CKB door het college van burgemeester en schepenen wanneer het besluit het gemeentelijk belang, in het bijzonder het financieel belang van de gemeente, schaadt.

In artikel 58, § 2 van het Decreet wordt uiteengezet dat de provinciegouverneur een besluit van de kerkraad of van het CKB gemotiveerd kan schorsen wanneer het besluit de wet schendt of het algemeen belang schaadt.

Artikel 59 van het Decreet behandelt de gemotiveerde vernietiging van een besluit van de kerkraad of van het CKB door de Vlaamse Regering op basis van de redenen vervat in artikel 58.

Toezichthoudende overheid

De toezichthoudende overheid (het college van burgemeester en schepenen van de gemeente, de provinciegouverneur of de Vlaamse Regering) kan de termijn van onderzoek voor de schorsing enerzijds of de termijn nodig voor het nemen van een vernietigingsbesluit anderzijds verlengen door aan de kerkraad of het centraal kerkbestuur om inlichtingen te verzoeken of door het volledige dossier op te vragen.

Bijzondere voorwaarden

De termijn wordt slechts verlengd mits het samengaan van de volgende voorwaarden:

1.       Het moet gaan om een toepassing van de artikelen 58 en 59 van het Decreet;

2.       Er is een verzoek om inlichtingen of om het dossier door de toezichthoudende overheid.

Nieuwe termijn

De initiële termijn van 30 dagen (zie Decreet, art. 58 en 59) wordt verlengd met een nieuwe termijn van 30 dagen, die begint te lopen vanaf de dag na de dag van ontvangst van de aanvullende inlichtingen of van het dossier.

Bijzondere klachtenbrief

De klacht die door een derde wordt toegestuurd aan een toezichthoudende overheid (de gemeenteoverheid, de provinciegouverneur of de Vlaamse Regering) stuit de hierboven bedoelde termijn van 30 dagen (zie Decreet, art. 58 en 59) eveneens.

Wat de vorm van de klacht aangaat, wordt verwezen naar de tekstuitleg bij art. 57/1 van het Decreet.

Verschil met het oud artikel

De vormvoorwaarde waarmee een stuiting kan uitgelokt worden door een toezichthoudende overheid, is gewijzigd. De verzending van een aangetekende brief vervalt. Een eenvoudig verzoek om aanvullende inlichtingen, of het opvragen van het (gedeeltelijke) dossier volstaat (zie Decreet, art. 60, 1ste lid, 1ste zinsnede).

 

 

© PéDéWé 08.2012. Hoewel de teksten in de groene kaders hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.

 

Naar Art. 59

Home

Naar Art. 61