Notulen
Het eerste administratief toezicht wordt uitgeoefend door de
leden van de kerkraad.
Met het oog op de uitoefening van het algemeen administratief
toezicht moet een afschrift van de notulen van de vergadering van de raad
en van het centraal bestuur binnen twintig dagen na de vergadering, aan de
provinciegouverneur, het gemeentebestuur en het erkend representatief
orgaan per post gelijktijdig worden gestuurd (zie
Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera I, pt. 1.1). Het
toezenden van de notulen per moderne mediumdrager (mail, SMS, enz. ) is
niet toegelaten (Standpunt van de permanente werkgroep
erediensten; datum validatie 13/10/2005).
Deze
tot nu toe aangehouden houding van de Vlaamse Overheid kan gewijzigd
worden. Daartoe werd een nieuw artikel 57/1 in het Decreet ingevoegd, die de
mogelijkheid voorziet om ‘moderne’ gegevensdragers te gebruiken (zie
Memorie van toelichting van 14.09.2011, art. 31).
Op de eerstvolgende vergadering van de kerkraad moeten de
notulen van de voorgaande vergadering door de kerkraad goed- of afgekeurd
worden.
Toepassing artikel 57 van het Decreet
Kennisgeving
De ontwerpnotulen geven
een overzicht van de besluitvorming tijdens de vergadering van de kerkraad (zie Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera A,
1.4.). Zij zouden de toezichthoudende overheid in staat moeten
stellen om een eerste beoordeling te maken over de wettelijkheid en
regelmatigheid van de getroffen beslissingen. Ook voor de aanvang van de
termijnen is het insturen van de notulen van groot belang.
Zowel de
toezichthoudende overheid als de kerkbesturen hebben er belang bij dat de
onzekerheid betreffende de genomen beslissingen zo vlug mogelijk wordt
beëindigd. Vandaar dat niet kan worden gewacht op de goedkeuring van de
notulen, die in de volgende zitting gebeurt.
Indien wenselijk en
technisch mogelijk, kunnen de notulen 'staande de zitting' worden opgemaakt
en goedgekeurd. Dit wil zeggen dat de notulen tijdens de vergadering in een
definitieve versie onmiddellijk worden opgesteld en op het einde van de
vergadering door de Voorzitter en Secretaris als dusdanig worden
ondertekend.
Deze notulen waaraan
door de handtekeningen authenticiteit werd gegeven, kunnen dan onmiddellijk
naar de bevoegde burgerlijke en religieuze overheden worden toegestuurd (zie Decreet, art. 57 in fine) voor een eerste
toetsing aangaande de wettelijkheid en de regelmatigheid van de genomen
beslissingen (zie voorgaande alinea).
Toepassing
artikel 57 van het Decreet
Schorsing en / of vernietiging van besluiten
van de kerkraad of het CKB
De gemeente of de
gouverneur oefenen een schorsingstoezicht uit op de besluiten die door de
kerkraad of het CKB worden genomen.
Een gemeente schorst
een besluit van de kerkraad / CKB omdat het gemeentelijk belang, vooral de
financiële draagkracht van de gemeente, wordt geschaad.
De gouverneur schorst
een besluit van de kerkraad / CKB omdat het besluit het algemeen belang
schaadt of de wet schendt.
Een schorsing
vernietigt het besluit niet, maar heft tijdelijk de uitvoerbaarheid van het
besluit op. Dit wil zeggen dat de gevolgen van het besluit voorlopig geen
doorgang vinden.
Het gewraakte besluit
kan immers nog door de kerkraad of het CKB gehandhaafd worden (zie Decreet, art. 58, §§ 1 en 2, telkens 6de
lid), ingetrokken worden door de kerkraad of het CKB, de gemeente of
de provinciegouverneur (zie Decreet, art. 58,
respectievelijk § 1 of § 2, telkens 5de lid) of
aangenomen of vernietigd worden door de Vlaamse Regering (zie Decreet, art. 59).
Toepassing
artikel 58 van het Decreet
Vernietigen
De Vlaamse Regering kan
de besluiten van een kerkraad of van een centraal bestuur bij een
gemotiveerd besluit vernietigen als het gemeentelijk belang en in het
bijzonder de financiële belangen geschaad worden (zie
Decreet, art. 58, § 1), de wet wordt geschonden of het algemeen
belang wordt geschaad (zie Decreet, art. 58, § 2).
Vernietigen houdt in
dat het gecontesteerde besluit geacht wordt nooit te hebben bestaan. Indien
er nadelige gevolgen zouden zijn ontstaan door het gewraakte besluit, dan
moeten die hersteld worden. Die reparatie moet te goeder trouw door de
kerkraad of het CKB worden uitgevoerd.
Toepassing
artikel 59 van het Decreet
Verlenging van de
termijn van schorsing en / of vernietiging
De toezichthoudende overheid (het college van burgemeester en
schepenen van de gemeente, de provinciegouverneur of de Vlaamse Regering)
kan de termijn van onderzoek voor de schorsing enerzijds of de termijn
nodig voor het nemen van een vernietigingsbesluit anderzijds verlengen door
aan de kerkraad of het centraal kerkbestuur per aangetekende brief om
inlichtingen te verzoeken of door het volledige dossier op te vragen.
De termijn wordt slechts verlengd mits het samengaan van de volgende
voorwaarden:
1. Het moet gaan om
een toepassing van de artikelen 58 en 59 van het Decreet;
2. Er is een verzoek
om inlichtingen of om het dossier door de toezichthoudende overheid;
3. Er is een
aangetekend schrijven gericht aan de kerkraad of het CKB.
De initiële termijn van 30 dagen wordt verlengd met een nieuwe
termijn van 30 dagen, die begint te lopen vanaf de dag na de dag van
ontvangst van de aanvullende inlichtingen of van het dossier.
Bijzondere
klachtenbrief
De klacht die mits een aangetekende brief door een derde wordt
toegestuurd aan een toezichthoudende overheid (de gemeenteoverheid, de
provinciegouverneur of de Vlaamse Regering) stuit de hierboven bedoelde
termijn van 30 dagen eveneens.
Toepassing artikel 60 van het Decreet
Afloop van de
termijn van schorsing en / of vernietiging voorzien in artikelen 58 en 59
Enerzijds moet de toezichthoudende overheid zijn besluit nemen en mededelen binnen een termijn van
30 dagen te rekenen vanaf de dag na de dag van ontvangst van het dossier of
van de aanvullende inlichtingen bedoeld in artikel 60 van het Decreet.
Na de goedkeuring van de jaarrekening door de
toezichthoudende overheid anderzijds, zijn de besluiten die opgenomen zijn
in de jaarrekening niet meer voor betwisting vatbaar, behoudens
betwistingen, schorsingen of vernietigingen die voortvloeien uit
burgerlijke zaken. Indien
de penningmeester echter de toezichthoudende overheid (en de kerkraad) zou
misleid hebben, dan komt zijn verantwoordelijkheid opnieuw in het gedrang (zie Decreet, art. 55, § 3, 1ste lid).
Maar noch het besluit, noch de
jaarrekening mogen betwist zijn of onderhevig zijn aan onderzoek door de
burgerlijke overheden (zie Decreet, art. 61, § 2).
Toepassing artikel 61 van het Decreet
Schorsing of
vernietiging van de besluiten van de voorzitter en de secretaris die samen
optreden
In gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit niet te
voorziene omstandigheden, mogen de voorzitter en de secretaris van de raad,
die samen optreden, op eigen initiatief de wijze van gunnen en de
voorwaarden van een opdracht vaststellen en de opdracht gunnen. De
voorzitter en de secretaris, die samen optreden, moeten de raad daarvoor niet vooraf om een delegatie
vragen: ze bezitten een eigen bevoegdheid hierover, ongeacht het bedrag van
de opdracht (zie Decreet, art. 39).
Deze besluiten zijn aan een administratief toezicht onderworpen op
dezelfde wijze en volgens dezelfde modaliteiten als de besluiten van de
kerkraad of het CKB.
De uitvoerbaarheid van de besluiten van de raad kan door het college
van burgemeester en schepenen geschorst worden als het gemeentelijk belang
en in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente geschaad worden (zie Decreet, Art.
58, § 1, 1ste en 2de lid).
De provinciegouverneur kan eveneens de uitvoering schorsen als het
besluit de wet schendt of het algemeen belang schaadt (zie Decreet, Art.
58, § 2, 1ste lid).
Omdat die besluiten niet worden opgenomen in de notulen, vangt de
toezichttermijn van dertig dagen pas aan de dag na ontvangst van het door
de toezichthoudende overheid opgevraagde dossier. Bovendien moet het schorsingsbesluit
binnen voormelde termijn aan het bestuur van de eredienst en aan het
centraal bestuur worden verstuurd.
De Vlaamse Regering (zie Decreet, Art. 59, 1ste en 2de lid) kan de
voormelde besluiten van de voorzitter en de secretaris, die samen optreden,
ook vernietigen binnen dezelfde termijn en om dezelfde redenen die gelden
voor de besluiten van de kerkraad, dus wegens het schaden van het
gemeentelijk belang, in het bijzonder de financiële belangen van de
gemeente, het schenden van de wet of het schenden van het algemeen belang.
De goedkeuring van de jaarrekening houdt altijd de goedkeuring van
de beslissingen in spoedvereisende zaken genomen door de voorzitter en de
secretaris in.
Toepassing artikel 62 van het Decreet
De
toezichthoudende commissaris
De provinciegouverneur kan, na een schriftelijke waarschuwing, één
of meer commissarissen gelasten om ter plaatse te gaan om bij de kerkraad
of bij het centraal bestuur de gevraagde inlichtingen of opmerkingen in te
zamelen of bepaalde maatregelen ten uitvoer te brengen.
De gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan worden van
de genomen maatregel onmiddellijk ingelicht (zie
Omzendbrief BA 2005/01 dd 25.02.2005, Littera I, pt. 2).
De kosten die een dergelijk toezicht met zich meebrengen, worden
persoonlijk ten laste gelegd aan het lid van de kerkraad of van het
centraal kerkbestuur die in gebreke is gebleven.
Toepassing artikel 63 van Decreet
|