CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD

 

Jakobijnenstraat 4 te 9000 Gent

 

Bisschop tekst

Introductie

 

De tussenkomst van de bisschop bij handelingen van het Decreet zijn legio. Deze daden kunnen ingedeeld worden in 3 categorieën:

 

Een (wettelijk) initiatiefnemer, een adviseur of kennisnemer, een opvolger van procedures.

 

Een initiatiefnemer

 

De bisschop neemt het initiatief bij de oprichting, de wijziging, de afschaffing en de fusie van parochies.

 

Het is de bisschop die de oprichting van een nieuwe parochie aan de Vlaamse Overheid voorstelt. De Vlaamse Overheid vaardigt een ministerieel besluit uit waarmee de parochie met zijn gebiedsomschrijving wordt erkend.

 

Het voorstel is aan criteria onderworpen die omschreven zijn in het Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten van 30 september 2005. Het besluit is inwerking getreden vanaf 01.02.2006.

Toepassing art. 2 van het Decreet

 

De bisschop wijzigt, schaft af en fuseert parochies. Na raadpleging van de vertegenwoordiger van de bisschop, meestal de parochiepriester, en de kerkraad; in overleg met de bisschoppelijke organen en raden die hem adviseren bij toepassing van de canones 2012, beslist de bisschop om:

 

·         De grenzen van zijn parochie te wijzigen en delen van een parochie toe te wijzen aan een andere parochie;

·         Kapelanijen en de annexe kerken op te richten of af te schaffen;

·         Parochies te fuseren in een groter geheel dat op heden centrumparochie genoemd wordt.

 

De bisschop houdt rekening met de gewijzigde demografische toestand van zijn parochies, met de kerkgang en met het aantal beschikbare voorgangers.

 

Hij kan ook rekening houden met andere aspecten, zoals een geografische evolutie binnen zijn parochies door het aanleggen van nieuwe woonwijken of bouwkundige werken die het vroegere patroon van de parochie wijzigt of heeft gewijzigd.

 

Bij het herindeling van parochies kan hij rekening houden met de gemeentegrenzen om de parochiegrenzen beter of geheel te laten samen met de gemeentegrenzen.

Toepassing art. 4/1 van het Decreet

 

De bisschop richt kapelanijen en / of annexe-kerken op en schaft ze af.

 

Hij richt kapelanijen of annexe-kerken op en doet een desbetreffend voorstel aan de Vlaamse Regering. De Vlaamse Regering erkent de oprichting en de gebiedsomschrijving van de kapelanij of de annexe-kerk.

 

Indien de bisschop tot de afschaffing van een kapelanij of een annexe-kerk beslist, na raadpleging van de episcopale organen en na bevraging van de parochiepriester en van de desbetreffende kerkraad, dan stelt hij deze intrekking voor aan de Vlaamse regering, die een ministerieel besluit tot intrekking uitvaardigt.

Toepassing art. 4/2 van het Decreet

 

Op voorstel van de bisschop kan de Vlaamse regering de samensmelting van twee of meer bestaande en erkende parochies erkennen. Een samenvoeging van parochies houdt altijd in dat de parochies worden opgeheven en dat de erkenning van de oorsprongsparochies altijd verloren gaat. De fusieparochie verkrijgt een nieuwe erkenning op voorstel van oprichting door de bisschop (zie Decreet, art. 4/3, 1ste lid, 1ste zin).

 

Aan twee basisvoorwaarden moeten voldaan worden.

 

1.  De bisschop moet een fusievoorstel uitbrengen over twee of meer reeds vroeger erkende en nog bestaande parochies. Dit wil zeggen dat de oorsprongparochies reeds zijn (waren) opgericht en erkend bij ministerieel besluit. Daarenboven moeten de parochies nog bestaan, dit wil zeggen nog niet afgeschaft zijn bij een ministerieel besluit. 

 

2. De lokale eredienstbesturen kunnen niet worden opgeheven en samengevoegd zonder dat ook de overeenkomstige entiteiten van de eredienst door  het betreffende representatieve orgaan worden opgeheven en samengevoegd (zie Draaiboek van 14.06.2011, littera A., 4de paragraaf in fine).

Toepassing art. 4/3 van het Decreet

 

De bisschop stelt de 1ste kerkraad samen uit de lijst van kandidaat-leden die hem werd voorgelegd door de parochieverantwoordelijke. Zoals bij de opstart van het Decreet (01.01.2005) is er bij fusies van parochies een episcopaal prerogatief. Het is de bisschop die na fusie van parochies de 1ste kerkraad aanstelt.

Toepassing art. 4/5 en art. 5, 2de lid van het Decreet

 

De bisschop stelt ambtshalve een lid van de kerkraad aan indien de desbetreffende kerkraad het beschikbare mandaat niet heeft ingevuld binnen een periode van 2 maanden te rekenen vanaf de dag na de dag dat het mandaat ter beschikking kwam.

 

Het nieuwe lid wordt door de parochieverantwoordelijke gekozen uit de lijst van kandidaat-leden en door hem voorgesteld aan de bisschop.

Toepassing art. 8, 3de lid van het Decreet

 

Op voorstel van de bisschop kan de Vlaamse regering meerdere CKB's erkennen binnen eenzelfde gemeente.

 

Een minimum aantal parochies moet bereikt worden, namelijk meer dan 8, dit wil zeggen dat vanaf 9 parochies binnen eenzelfde gemeente bijkomende centrale kerkbesturen kunnen opgericht worden.

 

Het staat de Vlaamse regering echter vrij om al of niet tot de erkenning en de oprichting van meerdere CKB's binnen één gemeente over te gaan.

Toepassing art. 25 van het Decreet

 

Adviseur of kennisnemer

 

De bisschop geeft advies bij administratieve handelingen in verband met de financiële planning van de kerkraden.

 

Zo geeft hij voorafgaandelijk advies bij het nieuwe meerjarenplan of de meerjarenplanwijziging (toepassing van art. 43, 1ste en 2de lid van het Decreet) , bij het opstellen van het budget (art. 47, 1ste lid) of de budgetwijziging (art. 50, 1ste lid).

 

De adviesstem bij de budgetwijziging wordt doorgevoerd vanaf 01.01.2013, datum waarop het gewijzigde decreet meestal zijn toepassing vindt. Vroeger moest slechts advies gegeven worden bij de budgetwijziging die ook een meerjarenplanwijziging inhield.

 

De bisschop neemt kennis van talrijke administratieve handelingen of beslissingen van overheidswege.

Hij wordt in kennis gesteld:

 

·         Van de beroepsprocedure van de kerkfabriek tegen, en van de gouvernementele beslissing in verband met de gemaakte bindende afspraken door het CKB in uitvoering van art. 33/1, 2de tot 4de lid van het Decreet;

·         Bij de afhandeling van een bezwaar tegen een legaat aan de kerkraad in uitvoering van art. 38 van het Decreet;

·         Van de beslissing van gouverneur bij de beroepsbehandeling van het meerjarenplan in uitvoering van art. 44, § 1, 2de lid van het Decreet;

·         Van het passend budget in uitvoering van art. 48, 1ste lid van het Decreet of van het niet-passend budget in uitvoering van art. 49, 2de lid van het Decreet;

·         Door de gouverneur van zijn beslissing in verband met de eindrekening van de penningmeester in toepassing van art. 56, 2de lid van het Decreet;

·         Door de gemeenteraad bij de schorsing van een besluit van de kerkraad of het CKB in toepassing van art. 58, § 1, 4de lid van het Decreet en van het handhavingbesluit van de kerkraad of het CKB als repliek op het besluit tot schorsing (toepassing van art. 58, § 1, 6de lid van het Decreet);

·         Door de gouverneur van de schorsing van een besluit van de kerkraad of het CKB in toepassing van art. 58, § 2, 4de lid van het Decreet en van het handhavingbesluit van de kerkraad of het CKB als repliek op het besluit van schorsing (toepassing van art. 58, § 2, 6de lid van het Decreet);

·         Door de Vlaamse regering van het vernietigingbesluit van een besluit van de kerkraad of het CKB bij toepassing van art. 59 van het Decreet.

 

Procedureopvolger

 

De bisschop of de door hem aangestelde verantwoordelijke volgt de verkiezingsprocedures van de kerkraden of van het CKB op.

 

Zo komt de bisschop tussen bij het ontvangen van bezwaren in verband met de kandidaat-leden van de kerkraad in uitvoering van artikel 7, § 3 van het Decreet;

 

Wat de verkiezingsprocedure van het CKB aangaat, zijn diverse bepalingen opgenomen in de omzendbrief 2005/01 van 25.02.2005, littera A, punt. 2, voorlaatste en laatste alinea:

 

"Het decreet voorziet niet in een exact tijdstip waarop de centrale kerkbesturen moeten worden samengesteld of in hun samenstelling worden vernieuwd. Toch verdient het aanbeveling om dit te laten plaatsvinden kort na de eerste samenstelling of kort na de daaropvolgende driejaarlijkse gedeeltelijke vernieuwingen van de kerkraden. De betrokken eredienst neemt hiervoor de nodige initiatieven."

 

"Er moet naar gestreefd worden dat de centrale kerkbesturen tegen juli 2005 voor de eerste keer samengesteld zouden zijn. Die streefdatum laat toe dat de centrale kerkbesturen al aangesproken kunnen worden door de gemeentelijke overheden en dat er een aanzet gegeven kan worden voor de beoogde goede communicatie, ook tussen de kerkraden en het centraal kerkbestuur."

 

 

© PéDéWé 08.2012 Hoewel de teksten hoofdzakelijk gebaseerd zijn op wetteksten, decretale verordeningen en omzendbrieven, is de interpretatie die er aan wordt gegeven een persoonlijk standpunt dat noch de Vlaamse Regering en haar administratie(s), noch de burgerlijke overheden en haar administratie(s), noch de kerkelijke overheid en haar instelling(en) verbindt.

 

Naar Index

Terug

Naar littera B